David,
Jag är ledsen, men jag hänger inte med i dina resonemang. Jo, en del hänger jag med i, men det är tillräckligt mycket som jag inte hänger med i för att det inte riktigt ska gå att svara. Tyvärr.Kan du inte i detalj förklara vad jag måste ytterligare förtydliga för att det skall framgå vad jag menar.
Har det något med sannolikhetsfördelningar att göra, för det går att hitta enkla exempel på vad som beskrivs.
Jag tror det går enklast om vi tar det ett steg i taget. Jag är fortfarande inte helt säker på vad argumentet är i tråden. Jorden är unikt lämpad för mänskligt liv och det är tecken på design, det är vad jag tror det handlar om. Men du får rätta mig om jag har fel.
Sannolikhetsberäkningarna har jag inte funderat så mycket över. Jag har inte kommit så långt. Det är snarare deras relevans jag funderat över. Vissa av premisserna kan jag inte hålla med om. Och då blir beräkningarna irrelevanta för mig.
Jag tror att det skulle vara enklare om vi satt ner i samma rum och pratade. När man skriver så kan man lättare prata förbi varandra. Men jag ska försöka vara tydlig med mina frågor. Och, som sagt, det är nog enklast om vi tar ett stag i taget. Så jag börjar med att fråga: Är ditt argument att universum verkar vara designat för mänskligt liv?
Sedan har jag förstår fler frågor. Tror du det fungerar om vi gör så?