Nils G - 30 December 2011 09:56 -
Anders! (Svar på # 28)
Den inledande frågan Zorbyt ställde var:
“Ja, varför finns ateister överhuvudtaget, hur kan man tro att allt är till genom slump? Är det logiskt? Är man mer psykiskt hälsosam?”
Jag tolkar det som frågan om ateism är ologisk, självmotsägande eller onyttig.
Den fråga du verkar ta upp är lite annorlunda nämligen att givet att den kristne Guden existerar, varför finns det då ateister. Det är en intressant men svårbesvarad fråga vilket ditt inlägg visar. Om Gud finns hur kan det komma sig att han inte lyckas övertyga t.ex. större delen av alla svenskar eller alla de som tror på andra religioner. Gud skall ha skapat hela universum, allt liv, alla människor men inte lyckats komma med klara bevis för sin existens. Det verkar komplett orimligt. Ett stort kors som kretsar i en bana kring jorden har föreslagits som ett lämpligt tecken. Det vore kanske bra och lätt för Gud att ordna men mängder med andra tydliga tecken vore möjliga.
Svaret från de kristna är ofta att han skulle kunna men inte vill. Det verkar nästan lika orimligt om man inte tror på något väldigt otrevligt nämligen en ond Gud - en Gud som gillar att människor plågas i helvetet eller i alla fall att mängder med troende förgäves letar efter tecken på hans existens, berövar andra den tröst en tro på honom skulle kunna ge, tycker om att en icke obetydlig del av mänskligheten tror på andra gudar än på honom eller inte tror på någon gud alls. Det känns definitivt inte som någon sympatisk gudom. (Efter jag skrev detta ser jag att David verkar vara inne på en liknande tankegång om jag förstår honom rätt).
Om vi istället tolkar Zorbyts fråga som vad finns det för själ för en icke-troende att förbli en sådan så får vi helt andra skäl än de du tagit upp. Jag nämner kort bara de två viktigaste.
- Kristendomen innehåller en mängd motsägelser och obegripligheter, t.ex. tanken på fri vilja, tanken om synd och skuld, tanken om en god och allsmäktig gud.
- Guds osynlighet som medför de två besynnerligheterna jag nämnde ovan nämligen att Gud inte kan eller vill ge sig tillkänna.
Om man inte får någon personlig uppenbarelse eller stark social påverkan är det svårt att se några motiv för att vara annat än ateist.
Gunnar
Ja vi tolkar frågan olika och jag tror att båda tolkningarna är riktiga och bådas svar är välkomna. Bibelcitaten, som fanns med i Zorbyts inledande inlägg, upplever jag som kristen som meningsfulla i det här sammanhanget, men hade jag varit ateist så hade jag nog inte gjort det.
När jag finner bibeln motsägelsefull så undersöker jag möjligheten av att något kan vara feltolkat av mig, eftersom jag tror att bibeln har en enda författare, så tolkar utifrån helheten men vill gärna veta något om nedtecknarna också eftersom jag tror att de påverkat hur Guds ord uttryckts. Om jag nu går från bibeln till de som kallar sig kristna så blir det genast mycket mera motsägelsefullt, vilket kan bero på att kristendom är en av många religioner som utnyttjats av maktmänniskor. Om jag sedan jämför bibeln med vetenskapen så brukar det vara få motsägelser inom ett ämne men läser man flera ämnen då blir det helt omöjligt att få ihop det.
Själv läste jag först matematik och lärde mig att derivatan endast är definierad för kontinuerliga reella variabler, sedan läste jag fysik och där deriverade man friskt med heltalsvariabler (det råder visserligen delade meningar om Planktiden är odelbar eller inte, men när det gäller exempelvis elektroners rörelser genom radiorör och vanliga ledningar så är de inte oändligt delbara). Läser man sedan socialantropologi så är vetenskapssynen helt annorlunda.
Så jag upplever bibeln som att kan vara motsägelsefri om man tolkar den rätt och att detsamma med matematiken om man ser den som en empirisk vetenskap (och inte som en logisk för då för man problem med Gödels teorem), men kristendomen i stort och vetenskapen i stort är båda fyllda av motsägelser. Om det betyder att vi är överens eller på kollisionskurs vet jag inte.
Fri vilja tog du upp, det står ingenstans i bibeln att vi har en fri vilja men bibeln förutsätter att vi ibland har en fri vilja hur omfattande denna fria vilja är råder delade meningar bland kristna (om jag minns rätt så var det någon kristen på det här forat som menade han att enbart Adam och Kristus hade en fri vilja).
Om en maskin inte fungerar som dess skapare tänkt kasserar hon den eller använder den till något om hon inte kan reparera den och det även om orsaken är sabotage. Synd betyder just detta att inte fungera som det är menat, (och motsvarar kanske delvis vad Darwin kallar naturligt urval). Redan på förskolorna kan man höra barnen säga “det var hans skuld att ...” och “han är skyldig mig ...” så varför du har svårt med att Jesus trots att han var oskyldig tagit på sig de troendes skuld förstår jag inte.
Att Gud är både allsmäktig (det hebreiska ordet betyder “krossare” och så kallades även de persiska kungarna innan de själva blev krossade av makedoniernas kung Alexander och står för att Gud en dag kommer att besegra ondskan) och är helig kärlek, som inte tvingar någon människa att bli en del av “Kristi brud” och leva med Jesus in till tidens ände, tycks vara ett problem för många.
Jag tror att bakgrunden är att biskoparna under medeltiden i många fall var maktmänniskor som gärna ville få folket att tro att de hade obegränsad makt bakom sig och därför ibland felaktigt beskrev Gud som en oändlig mäktig och makthungrig kung. Oändligt mäktig lär druiderna ansett någon av deras gud vara och i spåren av omvändelse av druider (vilket förmodligen skedde först i Spanien där kanske redan Paulus bedrivit mission) började man tala om Gud som oändligt mäktig.
Sedan kan man fråga sig hur osynlig Gud är när Jesus gått här på vår jord och spåren av Guds gärningar är synliga för alla bland annat i naturlagarna och genom det kärleksbudskap som kyrkorna (trots att deras ledare ofta varit maktmänniskor av sin tid) spritt?
Kan du förklara (på ett sätt som inte tar ställning till om Gud finns eller inte)varför kristna (judar och muslimer) ser Guds närvaro här och nu, men när de tvivlar, eller om de övergår till att bli ateister, så ser de honom inte?
Som kristen är det lika svårt att förstå hur ateister tolkar verkligheten som det är för ateister att förstå hur kristna tolkar verkligheten, så du får ursäkta om jag inte alltid kan svara på rätt sätt.