Sök       Avancerad sökning

Vilka är äktenskapets syften?
Postade: 21 Juni 2011 05:12 - —   [ Ignorera ]  
Senior
RankRankRank
Antal poster:  881
Gick med  2008-10-26

Hoseas äktenskap får mig att undra över äktenskapets syfte och innebörd.

Jag har kommit en liten liten bit på vägen, men det finns säkert de här som vet mer om Guds mening med äktenskapet.

Här är tre bibelord som jag tror handlar om äktenskapets syfte

27Och Gud skapade människan till sin avbild, till Guds avbild skapade han henne, till man och kvinna skapade han dem. 1 Mos 1:27

31»Fördenskull skall en man övergiva sin fader och sin moder och hålla sig till sin hustru, och de tu skola varda ett kött.»—
  32Den hemlighet som ligger häri är stor; jag säger detta med tanke på Kristus och församlingen. Ef 5:31-32

2När HERREN först begynte tala genom Hosea, sade HERREN till honom: »Gå åstad och skaffa dig en trolös hustru och barn—av en trolös moder; ty i trolös avfällighet löper landet bort ifrån HERREN. Hosea 1:2

Om jag förstår de här bibelorden rätt så handlar de om äktenskapet som en bild på Gud och vårt förhållande till honom, alla tre bibelorden för även tanken till ett heterosexuellt samliv. Finns det fler än dessa två syften med äktenskapet?

Postade: 23 September 2011 06:08 - —   [ Ignorera ]   [ # 1 ]  
Junior
RankRank
Antal poster:  49
Gick med  2011-09-12
AndersH25 - 21 Juni 2011 05:12 -

Hoseas äktenskap får mig att undra över äktenskapets syfte och innebörd.

Jag har kommit en liten liten bit på vägen, men det finns säkert de här som vet mer om Guds mening med äktenskapet.

Här är tre bibelord som jag tror handlar om äktenskapets syfte

27Och Gud skapade människan till sin avbild, till Guds avbild skapade han henne, till man och kvinna skapade han dem. 1 Mos 1:27

31»Fördenskull skall en man övergiva sin fader och sin moder och hålla sig till sin hustru, och de tu skola varda ett kött.»—
  32Den hemlighet som ligger häri är stor; jag säger detta med tanke på Kristus och församlingen. Ef 5:31-32

2När HERREN först begynte tala genom Hosea, sade HERREN till honom: »Gå åstad och skaffa dig en trolös hustru och barn—av en trolös moder; ty i trolös avfällighet löper landet bort ifrån HERREN. Hosea 1:2

Om jag förstår de här bibelorden rätt så handlar de om äktenskapet som en bild på Gud och vårt förhållande till honom, alla tre bibelorden för även tanken till ett heterosexuellt samliv. Finns det fler än dessa två syften med äktenskapet?

Ja jag tror att du har förstått de här bibelorden rätt.  I Gamla testamentet så talas det om Guds brud, som är Israel. När hon överger Herren så är hon otrogen mot sin Gud. I Jesaja 54:5 står följande:

“Ty den som har skapat dig är din man, han vilkas namn är Herren Sebaot, och Israels helige är din förlossare, han som kallas hela jordens Gud.”

I de två andra kommande verserna så säger Gud detta:

“Ty som en övergiven kvinna, i hjärtesorg, kallades du av Herren. Sin ungdomsbrud, vill någon förskjuta henne? Säger din Gud. Ett litet ögonblick övergav jag dig, men i stor barmhärtighet vill jag åter församla dig. I min översvallande vrede dolde jag ett ögonblick mitt ansikte för dig, men med evig nåd vill jag nu förbarma mig över dig, säger Herren, din förlossare.” 

Då det kommer till bröllopet, så är ringen ett tecken på förbundet mellan man och kvinna. När det kommer till förbundet mellan Gud och människa så är det omskärelsen. I Gamla testamentets tid så var tecknet först regnbågen på Himlen och sedan även ett tecken på kroppen: Omskärelsen. Ett förbund mellan Gud och Israel.  Men idag så är tecknet omskärelsen i Hjärtat som Jeremia talar om i Jeremia 31:31-34   Och som gick i uppfyllelse på Pingstdagen 50 dagar efter Jesu uppståndelse.

Men jag tror såhär: Då det kommer till äktenskapen mellan man och kvinna, så ska man vara sin man eller kvinna trogen, eftersom äktenskapet har sin grund i Guds förbund mellan Gud och människan. Så är man otrogen mot sin man eller kvinna, så blir man också otrogen mot sin Gud.  Är man trogen sin man och kvinna så är man också trogen sin Gud. 

Vad tror du/ni om detta? Kan jag ha förstått detta rätt?

Postade: 23 September 2011 08:42 - —   [ Ignorera ]   [ # 2 ]  
Senior
RankRankRank
Antal poster:  881
Gick med  2008-10-26
skippy - 23 September 2011 06:08 -

Men jag tror såhär: Då det kommer till äktenskapen mellan man och kvinna, så ska man vara sin man eller kvinna trogen, eftersom äktenskapet har sin grund i Guds förbund mellan Gud och människan. Så är man otrogen mot sin man eller kvinna, så blir man också otrogen mot sin Gud.  Är man trogen sin man och kvinna så är man också trogen sin Gud. 

Nja, ett samband finns det nog. Både i relationen till Gud och i äktenskapet är det bra om det inte bara finns ytliga känslor utan även ett beslut att älska (helst grundat på djupare känslor).

Å andra sidan är varje äktenskap unikt och man ska nog akta sig för att generalisera. Exempelvis kan man undra (för att ta ett klassiskt exempel) om en man misshandlar sin hustru och hon lämnar honom, är det då han som brutit äktenskapet genom misshandeln, eller hon som brutit det genom att lämna honom till följd av att han inte hållit budet att älska sin hustru som Kristus älskar församlingen.

Vad som är säkert är att det är minst lika plågsamt för Gud när vi sviker honom (genom att exempelvis underordna oss landets tidsanda, även när det innebär otrohet mot Gud) som det är för en man när hans hustru sexuellt “underordnar” sig en annan man.

Postade: 23 September 2011 08:52 - —   [ Ignorera ]   [ # 3 ]  
Junior
RankRank
Antal poster:  49
Gick med  2011-09-12
AndersH25 - 23 September 2011 08:42 -
skippy - 23 September 2011 06:08 -

Nja, ett samband finns det nog. Både i relationen till Gud och i äktenskapet är det bra om det inte bara finns ytliga känslor utan även ett beslut att älska (helst grundat på djupare känslor).

Å andra sidan är varje äktenskap unikt och man ska nog akta sig för att generalisera. Exempelvis kan man undra (för att ta ett klassiskt exempel) om en man misshandlar sin hustru och hon lämnar honom, är det då han som brutit äktenskapet genom misshandeln, eller hon som brutit det genom att lämna honom till följd av att han inte hållit budet att älska sin hustru som Kristus älskar församlingen.

Vad som är säkert är att det är minst lika plågsamt för Gud när vi sviker honom (genom att exempelvis underordna oss landets tidsanda, även när det innebär otrohet mot Gud) som det är för en man när hans hustru sexuellt “underordnar” sig en annan man.

Så långt som misshandel där, tänkte jag faktiskt inte på, om jag ska vara ärlig.

‹‹ Kristen sionism      Ovetenskaplig vetenskap? ››
© 2006-2011 CredoAkademin, Rehnsgatan 20, 113 57 Stockholm. Tfn 08-545 494 70