[
Hej Zedekiah!
Ursäkta lång tids frånvaro, men av personliga skäl har jag inte haft tid eller lust att skriva på forum. Men nu är jag tillbaka och känner att vi borde reda ut det är med profetian om de 70 åriga fångenskapet, som faktist är en av flera falska profetior i Bibeln. 
Men jag är också medveten om att du kommer inte ge dig, lika lite som en Mormon, Muslim eller Jehovas Vittne skulle ge sig om man riktade kritik mot deras tro.
När det gäller alla tidsangivelser som jag påpekat vara tvärsäkra, så finns det en låååång rad av information på nätet som tar upp alla de bevis som stöder årtalen. Men en bok som verkligen går in i minsta detalj är “The Gentile Times Reconsidered” skriven av Carl Olof Jonsson. Han är kristen och en respekterad man bland forskare och kristna världen över! Boken finns bland annat här: http://www.amazon.com/Gentile-Times-Reconsidered-Carl-Jonsson/dp/0914675079/ref=sr_1_1?ie=UTF8&qid=1322261535&sr=8-1
Jag rekommenderar att du fördjupar dig lite inom detta område, och den boken som jag själv äger är en guldgruva!
Så, nu till några av dina påståenden och varför de inte håller:
Du skriver : ” 537 f. Kr. är det vedertagna årtalet i ett antal äldre kristna källor. Somliga slår också över åt andra hållet; biskop Ussher, till exempel, räknade i sin kronologi med att Cyrus’ första regeringsår avsåg år 536. Och självaste Bibel 2000, liberalteologernas sanningsvittne, listar året som 538. Så jag har litet svårt att köpa att 539 skulle vara den automatiskt naturliga och självklara standarden för alla historiker.”
Jag måste här först erkänna att jag klantade till mig lite med alla årtal. Det är helt säkert att Kyrus besegrade Babylon på våren år 539 f kr, hans första regeringsår är därför år 538, helt i linje med “liberalteologerna”. MEN detta spelar egentligen ingen roll! De 70 åren skulle ha gått till ÄNDA när Babylon hemsöktes, dvs år 539!!
Jeremia 25:12 säger följande “Men när sjuttio år äro till ända skall jag hemsöka konungen i Babel och folket där för deras missgärning, säger HERREN, och hemsöka kaldeernas land och göra det till en ödemark för evärdlig tid.”
Engelsk översättning säger följande:” “But when the seventy years ARE FULLFILLED, I will punish the king of Babylon and his nation, the land of the Babylonians,[a] for their guilt,” declares the LORD, “and will make it desolate forever.
Enligt vers 12 skulle alltså dessa 70 år av underdånighet ha gått “till ända” när Babylons konung “hemsöktes” och besegrades. När skedde det? När Babylon föll år 539 f Kr! Så vart än de 70 åren börjar så måste de sluta senast år 539 och inte 537 enligt din räkning! Frågan är nu alltså när började de 70 åren? När inträffade den första deporteringen?
Räknar man bort Daniels bok, som motsäger inte bara ALL historiska fakta, men även övriga Bibel böcker så inträffade den första deporteringen av Judar år 597, och INTE 606 som du/Daniel hävdar! År 606 var inte ens Nebukadnessar kung! Han blev kung 605/604, och hans första regeringsår var 604/603. Under hans första regeringsår var han i full krig med Egyptien, en bra bit ifrån Jerusalem.
För att inte göra ett för stort inlägg så vill jag visa två punkter som pekar mot att den första deporteringen inträffade år 597, något som det finns gott om historiska bevis för!
1: Jag skrev i förra inlägget följande: “Jeremia nämner också i en lista ALLA som deporterades till Babylon, där nämner han en skara i Nebukadnessars 7:e regeringsår dvs 597 med ett litet felmarginal på ett år, samt den andra skaran på hans 18:e regerings år!”
DU svarade: “Även om du håller dig till Jeremias och Kungaböckerna så är listan ofullständig. Den nämner inte den stora deporteringen i Nebukadnessars åttonde regeringsår (ca 597 f. Kr.). Så den tycks inte vara avsedd att vara allomfattande i vilket fall.”
Här har du helt fel för det är just vad Jeremia gör i vers 28. Du behöver bara ta fram din favorit bland bibel kommentator för att få det bekräftat! Jeremia listar alla de tre deportationerna som bekräftas av en rad historiska bevis material. Därmed så är Daniels bok den ENDA som hävdar att det var år 606 f kr..
Det var i slutet av hans 7:e regeringsår som han tog de första judarna tillfångna. Detta sträkte sig in på hans 8:e regeringsår, därför anger andra texter det som hans 8:e regeringsår.
Gill’s Exposition of the Entire Bible förklarar t ex ang Jer 52:28:
“This is the people whom Nebuchadnezzar carried away captive in the seventh year,.... That is, of his reign: in 2 Kings 24:12; it is said to be in the eighth year of his reign; it being at the latter end of the seventh, and the beginning of the eighth, as Kimchi observes; this was the captivity of Jeconiah: the number of the captives then were
three thousand Jews, and three and twenty; but in 2 Kings 24:14; they are said to be ten thousand; which may be reconciled thus, there were three thousand twenty and three of the tribe of Judah, here called Jews; and the rest were of the tribe of Benjamin, and of the ten tribes that were mixed among them; see 2 Kings 24:16.”
2: Hesekiel 40:1 ger oss ytterligare en bekräftelse på när den första deportationen inträffade! Det står följande:
“I det tjugofemte året* av vår fångenskap, vid årets början, på tionde dagen i månaden, i det fjortonde året sedan staden hade blivit intagen, på just den dagen kom HERRENS hand över mig, och han förde mig bort dit.”
Judarna hade alltså enligt texten varit i fångenskap under 25 år, och staden hade intagits 14 år sen. Vi vet att staden intogs år 586/587 f kr! Så vi räknar på detta och utgår att fångenskapet började år 597, som den första deporteringen;-)
597-25=572
572+14=586
Och därmed så bekräftar även Hesekiel att den första deportering inträffade 597/598 helt i enlighet med de historiska fakta samt Bibeln i övrigt om vi räknar bort Daniels bok!
Jag har sett ett par sidor där kristna teologer och Apologetiker försöker förklara varför det är en sådan motsägelse om man läser Daniels bok angående när den första deporteringen inträffade.
Det finns t ex en artikel som heter “Redating the First Deportation of Judah: From 606 B.C. to 597 B.C.” av Teologen Jim Hopkins. Jag rekommenderar dig starkt att läsa den!! Den är inte så lång och innehåller en hel del fakta som omkullkastar 606 som det korrekta året.
Han skriver t ex så här :
A. That the scriptures teach that Judah was carried into Babylonian captivity by three deportations which occurred in the seventh, eighteenth, and twentythird years of the reign of Nebuchadnezzar. These dates coincide with the eighth, nineteenth, and twentyfourth years of Nebuchadnezzar as recorded in other sources. (Jer 32:1; 52:12,28; II Kgs 24:12; 25:8).
B. That the scriptures teach that Jerusalem was besieged in the third year of the reign of Jehoiakim, but that this should be understood as the third year of the reign of Jehoiakim ‘in servitude’ to Nebuchadnezzar. Dan 1:1
C. That the scriptures teach that the fourteenth year after the fall of Jerusalem was the twenty-fifth year of the captivity. The eleven year difference proves that the first deportation took place in 597 BC not 606 BC. (Ezek 40:1).
It is proposed by this study that the ‘third year of Jehoiakim’s reign’ to which Daniel refers is the third year of Jehoiakim’s reign ‘in servitude’ to Nebuchadnezzar’ (2nd Kings 24:1) and would apply to Jehoiakim’s eleventh year, 598 BC and Nebuchadnezzar’s eighth year.
/Lennart