När det gäller bergspredikan så menade jag inte hela bergspredikan utan delar av den. Har jag inte rätt då Martin Luther var obekväm med katolikernas betoning på ceremonier och gärningar? i bergspredikan läser vi att vi skall låta vårt ljus lysa så att människor ser våra goda gärningar(eller liknande9 och att varen fullkomliga såsom eder fader är fullkomlig?
Ja, goda gärningar kommer av en god tro. Man känner ju igen trädet på dess frukt. Men tron kommer först, och det är den som frälser. Inte gärningarna.
Det Luther betonade var väl annars just det att Jesus sade, att för att kunna hålla Lagen så måste man vara just perfekt. Och det kan ju ingen människa bli. Alltså stängde han i och med just Bergspredikan alldeles särskilt brutalt till dörren för dem som trodde på rättfärdighet genom gärningar.
Men när det gäller att bli frälst så är det en svår fråga då vi inte är överens om vad det betyder. Äldste Oaks, en av de tolv i kyrkan har besvarat frågan utförligt som riktar sig till kristna. jag kan ge en länk om det skulle vara intressant. Där skriver han bl.a att vi är frälsta på vissa sätt nu och på vissa områden ligger det i framtiden. Nu tror inte jkk av sdh på himmel och helvete utan vi tror på predikan i andevärlden, på olika härligheter, celestial, terrestrial och telestial som människan kommer att ärva.
För att gå direkt till pudelns kärna: Finns det stöd för allt/något av detta i Bibeln? För talar man till oss protestanter (det är de flesta av oss här, med några undantag) så är ju den saken det viktiga. Precis som att det för katoliker är viktigast vad påven säger, eller för er mormoner era profeter. Men vi bekänner oss (som bekant?) till Bibelns vittnesbörd.
jag anser det vara en villolära och en fruktansvärd sådan, genom misstolkningar av Bibeln att min far skall spendera sin tid i helvetet för evigt då han inte kunde förmå sig att tro på Kristus och evangeliet. Det vore också hemskt om alla människor som inte har fått chansen att höra om evangeliet skulle komma till helvetet.
Men får inte då detta i hög grad karaktären av önsketänkande? Du tycker att det eviga helvetesstraffet i eld och mörker är hemskt, därför får det bara inte finnas till och kan också inte heller finnas till. Eller missförstår jag dig?
Därför tror vi på predikan i andevärlden och det gjorde många tidiga kristna också och jag menar att apostlarna trodde på det.
Har du några konkreta skäl att tro att de trodde det? I Hebreerbrevet står det ju,som bekant: “Det är människorna förelagt att en gång dö och sedan dömas”.
Tyvärr försvann läran med avfallet som paulus talade om att innan kristus kommer tillbaka måste avfallet komma först och det har det gjort. I avfallet har villoläror spritt sig och en av dem är himmel-helvetetläran.
Även dop för de döda och tempelarbete har försvunnit från de kristna och därför behövdes det en ny profet Joseph Smith.
Vi kristna anser ju förstås att det var Smith själv som var villoläraren, som införde utpräglat hedniska doktriner som månggudadyrkan, månggifte med mera. Men även det torde vara bekant.
Han fick uppenbarelser om evigt äktenskap (tror ni på det förresten, min kollega pingsvännen vet inget om det och JW verkar inte heller kunna besvara frågan om evigt äktenskap. Det krävs moderna uppenbarelser.
Enligt Bibeln krävs inga moderna uppenbarelser. I 2. Brevet till Timoteus heter det (3:16-17):
“All skrift är ingiven av Gud och nyttig till undervisning, till bestraffning, till upprättelse, till fostran i rättfärdighet, så att en gudsmänniska kan bliva fullt färdig, väl skickad till allt gott verk.”
Och Judas “finner det nödigt att i min skrivelse förmana eder att kämpa för den tro som en gång för alla har blivit meddelad åt de heliga.”
Alltså är Gudstron redan meddelad, och Skriften är tillräcklig för oss för att vi skall kunna bli fullt färdiga. Om ytterligare profeterande heter det även (Uppenbarelseboken 22:18-19):
“För var och en som hör de profetians ord, som stå i denna bok betygar jag detta: Om någon lägger något till dem, så skall Gud på honom lägga de plågor om vilka är skrivet i denna bok. Och om någon tager bort något från de ord som stå i denna profetias bok, så skall Gud taga ifrån honom hans del i livets träd och i den heliga staden, om vilka är skrivet i denna bok.”
** ** **
Angående äktenskap så vet jag inte att svara. Det ingås förvisso inga nya äktenskap i himmelriket, enligt Jesu undervisning. Men om de gamla består ... det tycks inte så av hans ord att döma, men kanske. Den saken är i vilket fall upp till Gud; det är ju Han som fört samman man och kvinna, och om de skall åtskiljas är självfallet även det Hans sak att avgöra.
Ett helvete finns,men det har ett slut för individerna, människor måste renas för de synder de gjort för att få frid och för att de skall kunna uthärda en härlighet, om de inte vill ta emot försoningens gåva(en gåva kan man ta emot eller inte ta emot). Tar man enot försoningens gåva så betalr kristus priset. När människor har antingen tagit emot kristi nåd och försoning eller betalat priset själva får de ärva en härlighet. Fadern presiderar i det celestiala riket, Kristus i det terestriala och den helige anden i det telestiala riket.
Intressant va.
Bortsett från sista meningen låter detta som kristen lära. Förutom då att människans synd är oändlig och betalas av i oändlighet genom evigt straff. Därför heter det om de fördömda att de “aldrig skall få någon ro, vare sig dag eller natt” och att detta skall gälla “i evigheternas evigheter”. (Uppenbarelseboken 14:11)
Lär mormonkyrkan ut något annat så går man emot Bibeln.
Förresten så erkänner min kollega inte mig som kristen men jag erkänner honom som kristen. Jag tror på Kristus som min personliga och världens frälsare men jag vill inte begränsa Gud till att bara ha talat med profeter i israel utan även på den amerikanka kontinenten.
Och inte begränsa dig till endast en gud, utan flera stycken. Och därtill även gudinnor, om jag har förstått den mormonska läran rätt.
De som mottar fullheten av evangeliet kan nå upphöjelse (deitism tror jag det heter) som fanns i urkyrkans teologi men som har försvunnit i avfallet.
Intressant, detta; tidigare mormoner här på forumet har sagt att mormonkyrkan inte längre lär ut att de troende skall bli gudar, utan det var bara en “obskyr lära” som de levande profeterna uppenbarade (men sedan kom det nya levande profeter som av-uppenbarade det). Är du av annan åsikt?