Joeb - 15 Maj 2011 06:09 -
Det är intressant att du säger detta—för i denna fråga tycks kristna verkligen ha polariserade uppfattningar. Bara i denna tråd tycks ju du och Tirian vara av helt olika åsikter.
Jag kan ju förstås inte veta, men jag tror inte att tirian anser att vi har solida vetenskapliga belägg för till exempel syndafloden. Snarare så utmanar han väl oasis, om vilken jag efter några månaders interaktion väl skulle fälla samma omdöme som Eusebius om Papias, att faktiskt försöka motivera vad han säger istället för att bara spy ur sig en massa osammanhängande och omotiverade påståenden. För nog har jag hört kreationister som kan argumentera mer sakligt och vetenskapligt för sig än vad denne åstadkommer.
Men om bibelns skapelseberättelse om Adam & Eva faktiskt var bokstavligt sann—hade vi inte funnit spår efter detta? Hur kommer det sig att omfattande vetenskaplig evidens snarare pekar mot att människan utvecklats genom biologisk evolution?
Mitt inkrökta fundamentalistsvar blir förstås att det är djävulen som ligger bakom. På ena sättet eller det andra. Han är trots allt denna världens gud.
Och det kan väl inte vetenskapen falsifiera. 
Själv förnekar jag ju annars inte att evolution är något som pågår i denna världen. Men jag tror inte att det var så som Gud ville ha det, eller att det var så i paradiset i begynnelsen.
Jag menar alltså att det inte bara saknas rationella skäl att tro på dessa gamla skrifter (i bokstavlig mening)—utan det är till och med så att vi har rationella skäl att INTE tro på dem.
Vetenskapliga framsteg har i mångt och mycket falsifierat många av gamla testamentets berättelser på ett ganska grundligt vis.
Ja. Som kristen måste man välja i fall man vill tro på Bibeln eller “vetenskapliga framsteg”. Inte alltid, förstås—inte ens i de flesta frågor. (Vissa ateister har en minst sagt ovetenskaplig tendens att blåsa upp minsta lilla poetiska formulering i Bibeln till ett ovetenskapligt uttalande; motsättningarna är mycket mindre än vad dessa vill göra sken av.) Men ändå, ibland. Och då väljer man förstås Bibeln.