Sök       Avancerad sökning

2 av 2
2
Stå på dig!
Postade: 10 Januari 2012 06:44 - —   [ Ignorera ]   [ # 16 ]  
Junior
RankRank
Antal poster:  32
Gick med  2010-12-27

Hej! Tack för svar! Ifall jag inte vart tydlig med det redan, menar inte på något sätt att föra något onödigt rått meningsutbyte jag uttrycker bara exakt de problem som jag inom mig brottas med och försöker ta mig förbi. Jag menar inte att övertyga någon om vad jag säger. Jag skriver för att få hjälp att hitta en bibliskt, moralisk och allmänt schysst väg att ta mig förbi de problem jag har stött på. Jag hade rätt och slätt kunnat skippa frågan om homosexualitet, men att för mig inte kunna svara på andras kritiska frågor till mig om hur jag kan kalla mig kristen när homosexuella fördöms likväl som att övertyga mig själv är direkt avgörande för om jag klarar hålla uppe min tro eller inte. Är i djupa tvivel och försöker bara beta mig igenom.

(använder min telefon för att skriva nu och behärskar inte riktigt “multiquoting” så det får bli som det blir)

Believer:

I det första du säger tror jag du säkerligen kan ha rätt. Det hade förmodligen kunnat fungera i ett kristet perfekt samhälle, som vi saknar. Dock frågar jag mig fortfarande hur det skulle gå till att stoppa den homosexuella otukten. För mig känns det lite extremt och på gränsen till farligt att se till att inga homosexuella handlingar begås. Sure, det går säkert med ett hög grad av extremism att få ut dem ur kyrkan, men till vilket pris? Det hade blivit en katastrof och att agera utanför kyrkans väggar tror jag inte fungerar.

Med arvssynd, menar du att vi alla är födda in till synd och endast de som från början är utvalda blir frälsta och icke frälsta redan är körda?

Det är intressanta saker du skriver, men jag blir inte övertygad i den osäkerhet och önskan efter vägledning som jag uttryckte, men man kan inte få allt.

Logain:
Jag förstår din poäng, men så som jag försökte uttrycka det så menar jag att det är betydligt mer komplext för oss att resonera oss fram just om homosexualitet. Menar självklart inte att alkoholmissbruk är vettigt eller borde få tillåtas, men det är inte existensielt avgörande så som jag uppfattar sexualitet. Äktenskapsbrott är fel, oavsett om du är homosexuell, transsexuell, heterosexuell, bisexuell osv osv. Vad jag har som utgångspunkt i mitt exempel eller teoretiska problem är ett perfekt äktenskap/förhållande så rätt det nu kan bli ur ett kristet perspektiv inom homosexualitet. Vad vår lära säger oss är då att äktenskapet är en synd, handlingarna är en synd. Inte p g a otrohet eller dyl. (förekommande som synd inom heterosexuella äktenskap) utan som äktenskap, sexuella handlingar och kärlek i sig självt.

Det du säger om att i det fall att homosexualitet är sprunget ur fri vilja där människor handlat fel - då har vi en annan situation. Det hade varit ett sätt för mig att lättare kunna brottas med problemet. Då är det som andra problem vi har med självmordsförsök osv. där någon annan människa ger upphov det till en annan mans synd. Mitt problem är bara att jag aldrig hittat fakta som övertygande bevisar antingen homosexualitet sprunget ur miljö eller arv. Ställer vi homosexualitet likt heterosexualitet, föreställ dig då att det plötsligt vore en synd att du inleder ett äktenskap, och “blä sånt nämnar man väl inte rakt ut” men har samlag med personen i fråga och det då ses som synd, och du måste leva i avhållsamhet, det gör det för mig svårt.

Om det är genetiskt bundet, varför kan inte homosexualitet vara skapat av Gud?

Vad gäller omvändelse och ånger så kan jag inte heller direkt minnas mig läsa att Gud välkommnar människor som fortsätter förhärda i synd, men tror kanske att gränsfall kan diskuteras. Dock menade jag de två exemplena i kontrast till varandra. Är omvändelse att bryta med vad som för mig verkar vara samma slags sexuella drift och leva i sorg och kamp med avsmak till Guds lagar eller att helhjärtat följa Gud i allt utom att inte vara heterosexuell då personen i fråga i mitt exempel skulle kunna vara skapade homosexuell av Gud. För mig blir det ett moment 22.

I dina två näst sista stycken missuppfattar vi bara varandra. Jag tycker naturligtvis som dig i den frågan. Jag tror jag gjorde det tydligare längre upp i inläggdt men tar det igen för att vara säker. Jag menar att homosexuella handlingar är en synd men som jag vågar säga mer eller mindre blir det samma som att det är fel på homosexualitet. För att undvika ev. missförstånd så låt oss ändå säga att det är handlingarna som är en synd. Det jag då menar som särskiljer homosexuella handlingar är att de i min uppfattning bygger på något av våra mest elementära drifter, sexuell drift för fortplantning. Den homosexuella vägen fungerar så klart inte i det syftet men min uppfattning är att det funktionsmässigt inom oss bygger på detsamma. Därför tycker inte jag att ett går att jämställa med pedofili då en pedofil fortfarande kan vara heterosexuell och inte begår en synd i sin sexualitet. Pedofilen kan fortfarande få utlopp för elementära drifter utan att utöva pedofili. En homosexuell begår en synd redan att utöva sin sexualitet med dessutom en ytterligare vid pedofili. Samtliga av dessa synder skulle jag vilja säga är fel, men jag finner det svårt på många plan att utesluta homosexuellt aktiva från vår kristna gemenskap, varav jag tar upp det som för mig krånglar till det.

I mitt sista stycke svarar jag bara på en fråga i tidigare inlägg om huruvida jag anser att homosexualitet är en specialsynd som skall behandlas annorlunda. Vara. Det kan varit aningen oklart för dig.

Tack för hjälp och tålamod. Herrens frid.

Postade: 10 Januari 2012 10:46 - —   [ Ignorera ]   [ # 17 ]  
Senior
RankRankRank
Antal poster:  190
Gick med  2011-09-30
Davidus - 10 Januari 2012 06:44 -

Believer:

I det första du säger tror jag du säkerligen kan ha rätt. Det hade förmodligen kunnat fungera i ett kristet perfekt samhälle, som vi saknar. Dock frågar jag mig fortfarande hur det skulle gå till att stoppa den homosexuella otukten. För mig känns det lite extremt och på gränsen till farligt att se till att inga homosexuella handlingar begås. Sure, det går säkert med ett hög grad av extremism att få ut dem ur kyrkan, men till vilket pris? Det hade blivit en katastrof och att agera utanför kyrkans väggar tror jag inte fungerar.

Med arvssynd, menar du att vi alla är födda in till synd och endast de som från början är utvalda blir frälsta och icke frälsta redan är körda?

Det är intressanta saker du skriver, men jag blir inte övertygad i den osäkerhet och önskan efter vägledning som jag uttryckte, men man kan inte få allt.

Extremism som du nämnde är i själva verket en vanlig församlingstuktan.  Arvssynden och utkorelsen är två  olika ämnen.  PGA av arvsynden är det kört för alla som föds om inte Gud griper in.
Vi lever inte i ett kristet perfekt samhälle som du uttryckte det men utifrån en bibliskt synpunkt bör vi inte betrakta en homosexuell livsstil som ett naturligt tillstånd.

Postade: 11 Januari 2012 03:57 - —   [ Ignorera ]   [ # 18 ]  
Junior
RankRank
Antal poster:  32
Gick med  2010-12-27
Believer - 10 Januari 2012 10:46 -

Extremism som du nämnde är i själva verket en vanlig församlingstuktan.  Arvssynden och utkorelsen är två  olika ämnen.  PGA av arvsynden är det kört för alla som föds om inte Gud griper in.
Vi lever inte i ett kristet perfekt samhälle som du uttryckte det men utifrån en bibliskt synpunkt bör vi inte betrakta en homosexuell livsstil som ett naturligt tillstånd.

Förlåt men hur menar du, församlingtuktan i form av extremism, vanlig när och var?

Ang. arvssynden, griper inte Gud in då? Kan inte vi alla som vill om ända sig få uppleva vår herres härlighet?

Håller med om både att vi inte lever i ett kristet perfekt samhälle precis som att jag inte tycker att en homosexuell livsstil är naturlig vare sig ur ett mer allmänt perspektiv liksom ur ett bibliskt. Dock känner jag mig fortfarande missförstådd, jag försöker alltså inte övertyga någon om något annat. Just för att det är onaturligt men ändå förekommande det är därför det är ett problem, framförallt sedan den allmänna hållningen är raka motsatsen till den urkristna.

Postade: 11 Januari 2012 01:45 - —   [ Ignorera ]   [ # 19 ]  
Moderator
RankRankRankRank
Antal poster:  1564
Gick med  2007-04-01
Chrawnus - 24 Mars 2011 09:28 -
Zedekiah - 24 Mars 2011 09:14 -

Frimodig kampanj mot den homosexuella livsstilen hos vårt historiska brödrafolk i öst. Ett glädjande och inspirerande exempel för oss som kämpar för den kristna tron på vårt håll!

Från Hufvudstadsbladet:

Tusentals lämnar kyrkan – ärkebiskopen säger stopp
Publicerad: 24/03 19:38 ›uppdaterad: 24/03 21:12

I dag, fram till klockan 21, har över 1 000 personer lämnat kyrkan via webbtjänsten eroakirkosta.fi. Ärkebiskopen vill nu lägga ner heterokampanjen Stå på dig.

På onsdagen lämnade cirka 1500 finländare kyrkan via tjänsten och i tisdags var antalet 500. Den normala mängden den här tiden på året är 50 om dagen.

Antalet per dag är nu nästan lika stort som i höstas efter TV2:s temakväll Homoilta om homosexualitet. Efter Homoilta lämnade 40 000 människor kyrkan.

Ärkebiskop Kari Mäkinen förstår smärtan och ilskan som Stå på dig-kampanjen har väckt och hoppas att den avslutas.

I den här situationen är det enligt ärkebiskopen viktigt att arrangörerna inte fortsätter med kampanjen, skriver Kyrklig presstjänst på sin webbplats.

Efter att det kristliga ungdomsmediet Nuotta lanserade kampanjen Stå på dig på måndagen har kring tretusen människor lämnat kyrkan.

Enligt kampanjen är det fel att leva ut sin homo- eller bisexualitet, men kristendomen kan bota de här böjelserna.

Ärkebiskopen är väldigt ledsen och förstår de människor som kampanjen sårat. Även föräldrar har varit oroliga för vad som egentligen lärs ut inom det kyrkliga ungdomsarbetet.

– Den här kampanjen ingår inte i församlingarnas material för fostran, säger Mäkinen.

Ungdomsmediet Nuotta tillbakavisade i dag påståendet om att kampanjvideon för Stå på dig skulle likställa homosexuella med mördare. I videon undrar 20-åriga “Anni” att ifall en mördare kan göra bot och bättring så varför kan inte någon homosexuell göra det också? Nuotta skriver på sin webbplats att idén inte är att likställa utan att visa på kontrasten.

Oskar Skogberg

Den organiserade kyrkans sedvanliga feghet lyser förstås igenom, där som här; en annan tidning publicerar detta, ännu tydligare budskap från ärkebispen:

Ärkebiskopen kritiserar kampanj mot homosexualitet

Publicerad 22 mars 2011 kl. 15:50.

Ärkebiskop Kari Mäkinen kritiserar Nuottas nya mediekampanj mot homosexualitet, uppger Kyrklig tidningstjänst. Enligt kampanjen Stå på dig! (Älä alistu!) kan homo- och bisexuella botas med hjälp av kristendom. Nuotta är en samlingspunkt för kristliga ungdomsmedier. Kampanjen syns på webben och på den andliga kanalen TV 7.

Mäkinen påpekar att varje människa har rätt att vara sig själv. Han riktar sig speciellt till homosexuella som tvivlar på sin identitet.

- Du har rätt till kärlek, närhet och värme. Du är inte kriminell, sjuk eller på något sätt syndig på grund av din identitet.

Enligt Mäkinen får debatten inte leda till att någon nedvärderas eller tränger bort sin identitet.

- Kampanjen som startade debatten har inte arrangerats av kyrkan.

Trots det deltar bland andra Finlands lutherska evangeliförening och Finlands evangelisk-lutherska folkmission i kampanjen. Bägge är organisationer för kyrkans internationella arbete. (FNB)

I Finland, liksom i Sverige, är ingen människa född i synd numera ... shut eye

Men likväl! Jag gläder mig å mina finska trosbröders bland “gräsrötterna” vägnar, både för att man vågar stå upp för den sunda kristna läran, och för att man lyckas “röka ut” fler apostater och heretiker ur församlingen. En särskild eloge förstås till den unga kvinnan, som med sådan öppenhet både vågar tala ut om sina egna bekymmer och på detta vis göra sig till måltavla för homolobbyn och den politiska korrekthetens politruker! smile

Som finländsk medborgare kan jag inte annat än hålla med dig. smile

Det mest ironiska är ju förstås att ju fler av de här liberala och heretiska människorna som lämnar kyrkan, desto större påverkningsmöjligheter får vi konservativa kristna som lämnar kvar i kyrkan. Fast jag är inte så lite tveksam till hela den här det här konceptet med statskyrkor som vi har i Finland och Sverige. Det är ju en av de bidragande orsakerna till att den svenska, och till viss del även den finska kyrkan är fördelaktigt inställd till homosexualitet.

Men utskrivningarna har fortfarande inte lyckats komma upp i samma nivåer som förra året, då 40 000 människor skrev ut sig ur kyrkan för att en kristdemokratisk politiker uttalade sina negativa åsikter om homosexualitet under ett tv-program. Hur de fick kopplat ihop henne med kyrkan förstår jag dock inte, men jag är likväl glad över att de gav oss konservativa mer påverkningsmöjligheter. grin

Tänkte höra vad det finns för källa på att 40 000 skrev ur sig ur Svenska kyrkan för att någon uttala sig negativt om homosexualitet.
För mig är detta en underlig debatt. Det går ju att anklaga kyrkan för att både vara intresserad av Svenskars skattepengar och att göra avkall på sin tro.
Men står man upp för sin bekännelse så kanske man mister några skattemedel, medan de flesta är kvar i kyrkan de delar tron med som då givetvis står i bekännelsen.
Låter för mig varken underligt eller oacceptabelt att kyrkan går att förstå, medan det omvända är oacceptabelt!
Håller ni med om detta?

Signatur 

/David

———————
“1 Först av allt uppmanar jag till bön och åkallan, förbön och tacksägelse för alla människor, 2 för kungar och alla i ledande ställning, så att vi kan föra ett lugnt och stilla liv på allt sätt gudfruktigt och värdigt.” - 1 Tim 2:1-2
(Vet att detta står i bibeln men det är möjligen en egen parafrisering, men ni förstår budskapet)

Postade: 11 Januari 2012 02:31 - —   [ Ignorera ]   [ # 20 ]  
Senior
RankRankRank
Antal poster:  217
Gick med  2010-08-25
Davidus - 24 Mars 2011 10:53 -

Alltid när den här frågan tas upp så darrar jag i mina grundstadgar (säger man så?) om rätt och fel. Jag tycker verkligen att alla människor ska behandlas lika. Är inte alla lika inför Gud? Älskar inte Gud alla? Kan inte detta stå över det faktum att homosexualitet inte fyller livets syfte? Om du/ni nu lägger fram argument mot detta, så snälla underbygg det på ett logiskt och helst inte alltför godtyckligt sätt. Jag har tagit upp detta innan men har svårt att bestämma mig och glädjs åt fler sätt att se på saken. Det finns tydliga bibeltexter som fördömmer homosexuella handlingar, men måste man hålla så hårt på detta? Finns det inga möjligheter till kompromisser?

Jag ser inte hur det egentligen skulle vara ett problem för kyrkan att välkommna annat än heterosexuella, möjligvis en begränsad förlust av trovärdighet, är inte problemet för de homosexuella egentligen när de kommer inför Gud?

Davidus,
det känns fräscht att du vågar vara tydlig med ditt vankelmod (om jag nu lite grovt får kalla det så) i frågan. Jag har följt ditt samtal med de andra debattörerna här.
  Min fundering är att Jesus i evangelierna inte ägnar sig så värst mycket åt sexualitetfrågor i allmänhet eller homosexualitet i synnerhet. Däremot talar han mycket om rättvisefrågor, fattiga och rika, etc etc. För mig är det ett slags fingervisning om vad som kan vara viktigt att fokusera på när det kommer till moraliska frågor.
  Paulus talar tydligt mot homosexualitet men gör det i en hellenistisk kontext där sex mellan män sågs som något bättre än mellan män och kvinnor, så vitt jag har förstått, då kvinnor ansågs stå lägre. Till detta tillkom väl en obalans i makt när det gällde t ex lärare som utnyttjade yngre manliga lever sexuellt. För mig blir det svårt att ö h t jämföra med ett homosexuellt par som i dag vill leva i en tvåsam trohetsrelation. Vilken typ av relation det handlar om överskuggar för mig det sexuella utövandets art.
  Sedan fördöms homosexuella handlingar naturligtvis tydligt i GT. Men det är mycket som anses vara en styggelse där (inte minst sexuella aktiviteter som inte för släktet (dvs Guds utvalda folk) vidare) som jag vågar påstå att flertalet av de aktiva på credoakademin nog knappast ägnar någon större tankemöda.
  För mig blir det märkligt att skjuta in sig så hårt på människor som vill leva i ömsesidig trohet. Ett slags obalans. jag anser att vi betalar ett onödigt högt pris för eventuell “församlingstukt” i den här frågan och kan inte se att det tillkommer någon annan än Gud eller den homosexuelle själv att ta ställning i frågan. Och i förlängningen naturligtvis prästen som ska eller inte ska viga. Men det kan då vara värt att fundera på vari den värsta “otukten” består - i själva homosexualiteten eller i destruktiva, ojämlika, promiskuösa relationer…?
  Men som sagt, tack för ditt uppriktiga reflekterande!

Postade: 11 Januari 2012 10:23 - —   [ Ignorera ]   [ # 21 ]  
Senior
RankRankRank
Antal poster:  190
Gick med  2011-09-30
Davidus - 11 Januari 2012 03:57 -
Believer - 10 Januari 2012 10:46 -

Förlåt men hur menar du, församlingtuktan i form av extremism, vanlig när och var?

Ang. arvssynden, griper inte Gud in då? Kan inte vi alla som vill om ända sig få uppleva vår herres härlighet?

Håller med om både att vi inte lever i ett kristet perfekt samhälle precis som att jag inte tycker att en homosexuell livsstil är naturlig vare sig ur ett mer allmänt perspektiv liksom ur ett bibliskt. Dock känner jag mig fortfarande missförstådd, jag försöker alltså inte övertyga någon om något annat. Just för att det är onaturligt men ändå förekommande det är därför det är ett problem, framförallt sedan den allmänna hållningen är raka motsatsen till den urkristna.

Du skrev i inlägg # 16 - För mig känns det lite extremt och på gränsen till farligt att se till att inga homosexuella handlingar begås. Sure, det går säkert med ett hög grad av extremism att få ut dem ur kyrkan, men till vilket pris?

Det är detta som jag menar förekommer för homosexuella som inte vill ångra sig och leva i celibat. Likaså tuktades de som begick äktenskapsbrott osv med regler som var bibelbaserade.  Det var alltså inte extremism förr i tiden och inte idag heller i de flesta kyrkor världen över. 

P.g.a.arvsynden vill inte en människa ha att göra med Gud (omvända sig osv) om inte Gud drager den personen till sig (bl.a. Joh 6: 37-40 beskriver detta).  Alla som vill har blivit berörda av Herren.

I ditt första inlägg frågade du om inte alla var lika inför Gud och jag gav dig flera bibelverser som bevis att Gud är inte i skuld till någon och tolererar inte ondskan och använder t.o.m. ett ord som hat i beskrivningen av sin relation till vissa.  Hans folk är ämnet för Hans innerliga kärlek.  Vi skall däremot vara goda t.o.m. mot de som förföljer oss och älska våra trossyskon innerligt. Det är skillnad på Guds förhållande till folk och vårt förhållande till folk.
De kristna har för det mesta levt i en fientlig värld.  En värld som har motsatsen till de värderingar som Gud har lagt ner i sitt ord.  Det är ingenting nytt.  Det är inte heller någonting att förundra sig över.  De troende är saltet i förruttnelsen, ljuset i mörkret osv.  Vi kan inte ansvara för vad icke troende gör men vi är ansvariga som individer* och organisationer* (församlingar, samfund, seminarier osv) att hålla oss till bibelns ord.  Vi skall förkunna det och inte redigera det.  Det är ett stort svek när man tolkar bibeln och förvränger dess klara mening för att passa en politiskt agenda eller dyl i ett mängd ämnen. När de* gör detta är de inte längre salt och - Till intet annat duger det än till att kastas ut och trampas ned av människorna.- Matt 5:13

Ef. 5:12 -13 Vad de ogudaktiga sysslar med i mörkret är så avskyvärt att man inte ens vill tala om det. Men när ljuset lyser avslöjas deras synd, och sanningen kommer i dagen. Och när de inser hur fel de verkligen lever, kanske en del av dem till och med blir ljusets barn.

Men ber för dessa människor som man ber för varje syndare att vända om.  Gud är barmhärtig.

Det är där vi är idag.  Eph 5: 3 -7 Men varningen är klar - v 6 Låt er inte luras av dem som försöker att ursäkta dessa synder. Gud ser allvarligt på synden och hans vrede kommer att drabba dem som inte lyder honom.

Postade: 09 Mars 2012 02:34 - —   [ Ignorera ]   [ # 22 ]  
Senior
RankRankRank
Antal poster:  288
Gick med  2008-09-20

Hej,

Det var mycket text i den här tråden, inte minst bibelord. Ska erkänna direkt att jag inte läst allt men dock en del.

Visst bibeln hävdar att homosexulaitet är synd med mycket annat ska sägas. Den tar upp skvaller, missunsamhet ja alla köttets gärningar, och tonen blir ibland lite hård tycker jag, man får känslan att man sätter sig på lite höga “hästar” som en domare och säger bestämt hur det ligger till. Vi är väldigt snabba att ta upp en viss synd hos andra men glömmer snabbt att man är bärare av samma “sjukdom” som heter synd som också har många andra symtom som är minst lika allvarliga.
Visst man får inte hymla och kompromissa med läran men vi måste också se våran “roll” som kristna och det är inte att döma andra utan predika nåd och försoning i ord och handling med kärleken som drivkraft. Vi kommer alldrig vinna människor för Jesus genom att “banka” dom i huvudet och tala om att du måste ändra på dig innan du blir kristen. Jesus själv låg till bords med alla sorters männikor, han mötte dom med kärlek och respekt och vann därmed deras förtroende för att uttrycka sig lite mänskligt och därmed lyssnde de på honom också.

Man måste naturligtvis reagera på normaliseringen av synder men vi måste alltid fråga oss själva då med vilken attityd gör jag detta? Gör jag det utifrån ett förakt eller en ren allmän hård attityd? Eller känner jag genuin kärlek till männsikan när jag ger uttryck för vad läran säger och även då visar respekt för densamma, och samtidigt med detta inser att man själv inte på något vis är förmer som jag ibland tycker mig skönja i denna fråga.
Det är så lätt att hamna i fällan att hela tiden påpeka vad som är rätt och fel utan att reflektera över sina egna tillkortakommanden, man blir en liten farise med andra ord som i grunden inte känner för människor, men talar gärna om hur fel dom lever. Det jag i grunden efterlyser är ödmjukhet i denna fråga utan att för den skull kompromissa med sin tro och lära, vi måste tänka oss för innan vi slår på stora trumman så att säga och fråga oss själva “vad vill jag åstadkomma med det jag säger?” Är det bara ett behov hos mig att tala om vad som är rätt och fel eller finns där en genuin kärlek som grund för det jag säger??

Ska säga direkt att detta säger jag minst lika mycket till mig själv som till någon annan. Tycker mig komma på mig själv många många gånger ha en hård attityd när jag ger uttryck för vad läran säger i denna fråga, men har mer och mer insett att så kommer inte vi kristna förändra något i detta samhälle vi lever i.

Signatur 

Livets gåta är stor…..men svaret kan vara enkelt…...

Postade: 10 Mars 2012 11:24 - —   [ Ignorera ]   [ # 23 ]  
Junior
RankRank
Antal poster:  67
Gick med  2012-03-07

Hej Davidus,

Jag har läst igenom den här rätt långa tråden, och kände helt enkelt att jag ville ge dig lite beröm; du har en väldigt vänlig och öppet nyfiket frågande attityd. Jag uppskattar också hur du inte ”ger upp” med dina grubblerier, som jag läser dina inlägg vill du helt enkelt få saker att hänga ihop, och själv landa i ett ställningstagande i en moralfråga som känns ”schysst” och som så att säga hänger ihop med din egna moraliska kompass, och där förnuftiga resonemang och öppet sökande över olika alternativa svar är dina redskap. Jag blir alltid glad över sådant (om jag nu ”utifrån” har förstått dig rätt).

Jag har själv ingen gudstro, men frågor inom religion och etik intresserar mig mycket. Var du än landar, och hur din resa än ser ut, hoppas jag att du inte ger upp din nyfikenhet och vilja att ”fråga bakom” färdigpaketerade svar i frågor om etiska förhållningssätt. Om det nu finns en Gud, så hoppas i alla fall jag att det är just så han önskar att vi utnyttjade våra förståndsgåvor.

Jag tänkte också ge dig några boktips, som kanske kan ge ytterligare perspektiv:

Ni har resonerat lite om orsaken till homosexualitet (gener eller miljö), oftast är det lite av en förenkling att hålla isär de som om de vore obereonde storheter. Livets utveckling är mer komplex än så, men visst finns det biologiska komponenter; till exempel har graden av vissa hormon i livmodern under graviditeten visats öka sannolikheten för att barnet skall bli homosexuellt. En oerhört bra bok som disktuerar detta, och säkert 1000 andra intressanta frågor om varför vi är som vi är, och hur vår hjärna fungerar, är Steven Pinkers ”How the Mind Works”. (Vet inte om den finns i svensk översättning, men jag hoppas det).

En annan mycket bra bok om man funderar på hur vi fått den där etiska kompassen i oss (som när du söker efter ett resonemang som håller ihop som ”allmänt schysst”) är primatforskaren Frans de Waals ”Empatins tidsålder”. Frans skriver oerhört trevligt och begripligt så det blir rafflande intressant även för oss utanför fackskråt.

Och till sist, för att få inifrån-perspektivet från en homosexuell med kristen tro, kan jag varmt rekommendera Jonas Gardells ”Om Jeses” (och även hans tidigare bok ”Om Gud”). Jag blir inte förvånad om många debattörer här på forumet dömer ut Gardells böcker och kristna synsätt som heretiskt och felaktigt, men eftersom du söker olika perspektiv på en fråga du brottas med, så tror jag boken kommer ge dig relevanta pusselbitar.

Lycka till, och för att citera Gardell –”Ge inte upp!” wink

2 av 2
2

© 2006-2011 CredoAkademin, Rehnsgatan 20, 113 57 Stockholm. Tfn 08-545 494 70