Eller ta Israels folk i Egypten. Finns det någon som helst indikation på att Israels barn förtjänade att bli förslavade och plågade såsom de blev? Jag ser inte det ... Och då satte Farao arbetsfogdar över dem och började förslava dem. Farao befallde också att alla gossebarn skulle dödas. Ingenstans som jag har hittat motiveras detta som ett straff från Gud. Istället var detta en ondska som Gud så småningom straffade Egypten för.
Jag instämmer inte utan tar avstånd från det du här skriver. Gamla testamentets beskrivning av Israels folk är ingen vacker beskrivning. De framställs från början till slut som fulla av otro och upproriska och hårdnackade. Ja, så till den milda grad att Gud i sin vrede dödade precis allihopa (utom två) där i öknen efter uttåget. Och Paulus sammanfattar: ”Men de flesta av dem hade Gud inte behag till. De föll och låg kringspridda i öknen.” 1 Kor 10:5. Och Hebreerbrevets författare dundrar på ännu värre: ”Vilka var han vred på under fyrtio år? Var det inte de som syndade och blev liggande döda i öknen? Hebr 3:17.
Israels folk där i Egypten var naturligtvis inte mer heliga och goda än andra folk. De var lika mycket syndare som andra. Därför förtjänade de fullt ut att bli förtryckta och plågade av farao. Uttåget ska endast ses som en akt av nåd från Gud, inte som förtjänst. På samma sätt som Israels folk led under förtryckare då, lider t.ex Nord-Koreas och flera andra länders folk idag under sina förtryckare. Och allt kan med rätta betraktas som ett straff från Gud. Och om Gud någon gång väljer att ge ett folk lite livsluft och möjlighet att fritt andas, så ska det ses som inget annat än oförtjänt nåd. Vi förtjänar nämligen alla att på olika sätt vara förtryckta under alla våra dagar här på jorden.
Men Israels folk blev ju förtryckta i Egypten innan de blev så där fulla av otro ch hårdnackade som vi ser dem under ökenvandringen. Eller tänker du att Gud straffade dem INNAN de blev hårdnackade? Det verkar inte rimma med Guds rättvisa. Inget i bibeltexten (som jag minns den) indikerar att de förslavades i Egypten såsom ett straff från Gud.
Vi läser dessutom i Jobs bok om hur Satan ber om tillåtelse att få testa Job. Och Satan ser till att både krigshandlingar och naturkatastrofer sker. (Job kap 1). Visst, Gud tillät att det skedde. Men vi får aldrig intrycket att detta var Guds goda vilja eller ett förtjänat straff.
Självklart var det Guds vilja. För du menar väl inte att Job hemsöktes utan att Gud ville det? Gud ville det, och Han använde Satan som sitt redskap för att uppnå sin Allvisa vilja. Alla människor då var fullt införstådda med att det var Gud som ytterst stod bakom allt det onda som Job hade drabbats av, Job 42:11. Även krigen och allt som följer i dess spår, Job 38:22-23. Allt i kapitlen 38-41 är dessutom en uppgörelse med Jobs syndiga högmod och arrogans, vilket dessutom Job till slut medger och erkänner, 42:3, 6.
Visst var det Guds tillåtande vilja - annars hade ju inte Jobs lidande ägt rum. Men ingenstans i Jobs bok står det att Jobs lidande var välförtjänt. Motsatsen sägs. Jag tror faktiskt att du feltolkar Jobs bok här. Vännerna får Job att önska sig en rättstvist med Gud för att påvisa att Job faktiskt inte förtjänar det lidande han fått. Problemet är att en sådan rättstvist skulle innebära att Gud döms som skyldig, vilket förstås är omöjligt. Det är därför Gud talar som han gör till Job. Min parafras: “Skulle du ta mitt jobb, Job? Kan du spänna ut stjärnorna med dina fingara? Har du koll på strutsen och åsnan, och Leviatan och Behemot? Job vänder om från sin önskan att få sin oskuld bedyrad genom en rättstvist med Gud. Men han vänder inte om från någon ursprunglig synd som gjorde honom förtjänt av det lidande som drabbade honom. I det avseendet håller han fast vid sin oskuld boken igenom, och får till sist Guds bekräftesle på detta. Allt Job sagt har varit rätt, säger Gud. Medan vännerna - som anklagat Job för all möjlig synd - får en skarp tillrättavisning från Gud.
Så se till att du inte sällar dig till Jobs vänner, Ragnar!
I övrigt får jag intrycket att vi kanske inte står så långt ifrån varandra. Men jag tycker nog att du har en tendens att uttrycka dig aningen onyanserat. Men det kan ju avhjälpas med ytterligare inlägg.