Sök       Avancerad sökning

1 av 8
1
Gud talar till Japan
Postade: 11 Mars 2011 10:01 - —   [ Ignorera ]  
Senior
RankRankRank
Antal poster:  855
Gick med  2008-04-14

Gud har idag talat strängt särskilt till det japanska folket genom denna stora jordbävning och genom tsunamin. Han kallar till omvändelse.

Jag ber, hoppas och tror att detta kommer att leda till att människor kommer att söka sig till den ende sanne Guden.

Man påminns också om Jesu ord när han talade om den sista tiden innan Domedagen:

Det ska bli stora jordbävningar ... på den ena platsen efter den andra.” Luk 21:11

Vad tror ni, är slutet nära?

Signatur 

“Denna världens visdom är dårskap inför Gud.”
1 Kor 3:19

Postade: 11 Mars 2011 11:58 - —   [ Ignorera ]   [ # 1 ]  
Veteran
RankRankRankRank
Antal poster:  1277
Gick med  2010-06-06
Ragnar - 11 Mars 2011 10:01 -

Gud har idag talat strängt särskilt till det japanska folket genom denna stora jordbävning och genom tsunamin. Han kallar till omvändelse.

Jag ber, hoppas och tror att detta kommer att leda till att människor kommer att söka sig till den ende sanne Guden.

Man påminns också om Jesu ord när han talade om den sista tiden innan Domedagen:

Det ska bli stora jordbävningar ... på den ena platsen efter den andra.” Luk 21:11

Vad tror ni, är slutet nära?

Det var nog det mest smaklösa inlägg jag någonsin läst i hela mitt liv.

Postade: 12 Mars 2011 05:54 - —   [ Ignorera ]   [ # 2 ]  
Senior
RankRankRank
Gick med  2008-04-14

Naturlig selektion och Joeb, det är stötande för er det jag skrev och det kan jag förstå utifrån era helt sekulära och inomvärldsliga perspektiv.

Men Bibelns Gud är nu världens skapare och en Gud som oavbrutet och aktivt verkar överallt i världen.

Och för mig som kristen är det både självklart och naturligt att såna här händelser uttrycker en domshandling av Gud men samtidigt med en avsikt att väcka människor till liv och omvändelse.

Denna händelse är dock bara en vindfläkt mot vad komma skall.

Signatur 

Postade: 12 Mars 2011 06:28 - —   [ Ignorera ]   [ # 3 ]  
Veteran
RankRankRankRank
Antal poster:  1403
Gick med  2007-12-11

Ragnar,

Du kanske skulle ta lite mer socker i morgonkaffet? wink

Signatur 

Skulle en välvillig gud begära tilltro till mirakelberättelser för att förlåta?

Postade: 12 Mars 2011 10:34 - —   [ Ignorera ]   [ # 4 ]  
Veteran
RankRankRankRank
Gick med  2010-06-06
Ragnar - 12 Mars 2011 05:54 -

Naturlig selektion och Joeb, det är stötande för er det jag skrev och det kan jag förstå utifrån era helt sekulära och inomvärldsliga perspektiv.

Men Bibelns Gud är nu världens skapare och en Gud som oavbrutet och aktivt verkar överallt i världen.

Hur vet du det? Vad har du för evidens för detta påstående?

Och för mig som kristen är det både självklart och naturligt att såna här händelser uttrycker en domshandling av Gud men samtidigt med en avsikt att väcka människor till liv och omvändelse.

Om det skulle vara så att det faktiskt ÄR gud som vill mana till omvändelse genom att mörda och runiera livet för miljoner är han ju en patetisk och ömklig liten gud. Och sannerligen inte värd någon respekt. Och sannerligen ingen omvändelse.

Ditt resonemang är både primivit och förvetenskapligt (och okänsligt.) På det här viset resonerade man ju innan man förstod bättre. När det blev vulkanutbrott blev man tvungen att blidka vulkanen genom att slänga i levande människoroffer.

Jag trodde verkligen att mänskligheten hade kommit längre än så och tagit sig förbi detta primitiva tänkande, men jag tycks ha fäst alldeles för stor tilltro till den mänskliga rationalliteten. Detta visar du tydligt med ditt inlägg.

Postade: 12 Mars 2011 11:38 - —   [ Ignorera ]   [ # 5 ]  
Senior
RankRankRank
Gick med  2008-04-14
Joeb - 12 Mars 2011 10:34 -
Ragnar - 12 Mars 2011 05:54 -

Hur vet du det? Vad har du för evidens för detta påstående?

Bibeln.

Om det skulle vara så att det faktiskt ÄR gud som vill mana till omvändelse genom att mörda och runiera livet för miljoner är han ju en patetisk och ömklig liten gud. Och sannerligen inte värd någon respekt. Och sannerligen ingen omvändelse.

Det var alldeles säkert många ateister/agnostiker som i stark fruktan bad både till Gud och Jesus under den tid då Gud talade strängt till dem. Du förstår, när människor befinner sig mitt i en verklighet där Gud höjer sin röst på ett lite mer märkbart sätt, då upplöses i ett ögonblick många spetsfundiga och “kloka” föreställningar som människorna har berusat sig med.

Ditt resonemang är både primivit och förvetenskapligt (och okänsligt.) På det här viset resonerade man ju innan man förstod bättre. När det blev vulkanutbrott blev man tvungen att blidka vulkanen genom att slänga i levande människoroffer.

Man blidkade vulkanguden. Och det är förstås dumt, men trots allt bra mycket visare än att sekulärisera hela skeendet.

Jag trodde verkligen att mänskligheten hade kommit längre än så och tagit sig förbi detta primitiva tänkande, men jag tycks ha fäst alldeles för stor tilltro till den mänskliga rationalliteten. Detta visar du tydligt med ditt inlägg.

Ja, jag skulle faktiskt tro att en rätt stor majoritet av världens befolkning anser att en gud el. gudar ytterst ligger bakom händelserna i Japan. I många delar av världen skulle folk inte reagera nämnvärt alls på vad jag skriver i denna tråd.

Men du tillhör en extremistisk minoritet, både globalt och historiskt, och kommer alltid att göra det.

Signatur 

Postade: 12 Mars 2011 12:28 - —   [ Ignorera ]   [ # 6 ]  
Veteran
RankRankRankRank
Gick med  2010-06-06
Ragnar - 12 Mars 2011 11:38 -

Bibeln.

Och hur vet du att vad som står där är sant och inte fri fantasi? (Och avstå här gärna från fåniga cirkelargument.)

Det var alldeles säkert många ateister/agnostiker som i stark fruktan bad både till Gud och Jesus under den tid då Gud talade strängt till dem. Du förstår, när människor befinner sig mitt i en verklighet där Gud höjer sin röst på ett lite mer märkbart sätt, då upplöses i ett ögonblick många spetsfundiga och “kloka” föreställningar som människorna har berusat sig med.

Som sagt: var du för belägg för att det överhuvudtaget är någon gud som verkar genom att ta livet av 1200 japaner på det här sättet?

Man blidkade vulkanguden. Och det är förstås dumt, men trots allt bra mycket visare än att sekulärisera hela skeendet.

Har du bättre belägg för att just den gud som du råkar tro på existerar än att vulkanguden existerar?

Ja, jag skulle faktiskt tro att en rätt stor majoritet av världens befolkning anser att en gud el. gudar ytterst ligger bakom händelserna i Japan. I många delar av världen skulle folk inte reagera nämnvärt alls på vad jag skriver i denna tråd.

Men du tillhör en extremistisk minoritet, både globalt och historiskt, och kommer alltid att göra det.

Visst är det så. Människor är ofta obotligt irrationella och kommer alltid att välja spattiga, oförnuftiga och övernaturliga förklaringsmodeller hellre än att nyttja sitt sunda förnuft.

På det viset är det illa ställt med stora delar av befolkningen.

Postade: 12 Mars 2011 02:45 - —   [ Ignorera ]   [ # 7 ]  
Rookie
Rank
Antal poster:  9
Gick med  2010-03-08

Ragnar.

... och anledningen till att Florida ofta drabbas av cykloner (under augusti-november) beror på att Gud har ett ont öga till Florida under de månaderna?

Postade: 12 Mars 2011 03:37 - —   [ Ignorera ]   [ # 8 ]  
Senior
RankRankRank
Gick med  2008-04-14
Gustaf H - 12 Mars 2011 02:45 -

Ragnar.

... och anledningen till att Florida ofta drabbas av cykloner (under augusti-november) beror på att Gud har ett ont öga till Florida under de månaderna?

Varje världsdel och varje land får sin beskärda del av Guds domar och straff. En del länder är särskilt drabbade av jordbävningar, andra av cykloner, andra av översvämningar, andra av krig, andra av svält, andra av svåra sjukdomar, andra av hetta och torka, andra av materialism och ateism. För att nu nämna några exempel.

Ja, Gud har ett “ont öga” till denna syndiga och förtappade värld och han straffar världens länder och folk på mängder av sätt.

Och du ska inte tro att Florida går fri de övriga månaderna. Det finns, som sagt, mycket mer än cykloner i Guds vapenarsenal.

Signatur 

Postade: 12 Mars 2011 03:45 - —   [ Ignorera ]   [ # 9 ]  
Veteran
RankRankRankRank
Gick med  2010-06-06
Ragnar - 12 Mars 2011 03:37 -

Ragnar.

Varje världsdel och varje land får sin beskärda del av Guds domar och straff. En del länder är särskilt drabbade av jordbävningar, andra av cykloner, andra av översvämningar, andra av krig, andra av svält, andra av svåra sjukdomar, andra av hetta och torka, andra av materialism och ateism. För att nu nämna några exempel.

Ja, Gud har ett “ont öga” till denna syndiga och förtappade värld och han straffar världens länder och folk på mängder av sätt.

Och du ska inte tro att Florida går fri de övriga månaderna. Det finns, som sagt, mycket mer än cykloner i Guds vapenarsenal.

Ragnar: har du några som helst belägg för alla dessa föreställningar du har? Det skulle vara intressant om du ville svara på mitt tidigare inlägg.

Eller är det så att du verkligen inte har bättre förnuftsargument än alla de irrationella människor som en gång i tiden slängde ned människor i vulkaner för att blidka någon imaginär gud?

För i så fall är det ju verkligen illa.

Postade: 12 Mars 2011 03:59 - —   [ Ignorera ]   [ # 10 ]  
Rookie
Rank
Antal poster:  9
Gick med  2010-03-08
Ragnar - 12 Mars 2011 03:37 -

Ragnar.

... och om någon slår i sin tå i en tröskel är det då Gud som straffar?
om någon ramlar ned från en lekställning och dör är det då Gud som straffar?

Var drar du gränsen? När blir ett vanligt fysiskt skeende (stort som litet) Guds dom och hur kan du så självsäkert avgöra vilket?

Postade: 12 Mars 2011 04:24 - —   [ Ignorera ]   [ # 11 ]  
Senior
RankRankRank
Gick med  2008-04-14
Joeb - 12 Mars 2011 03:45 -

Ragnar: har du några som helst belägg för alla dessa föreställningar du har?

Bäste Joeb, du borde ju veta vad jag svarar vid det här laget.

Jag framför inga egna “föreställningar”. Allt vad jag undervisar om här på detta forum är grundat på Bibeln.

Signatur 

Postade: 12 Mars 2011 04:29 - —   [ Ignorera ]   [ # 12 ]  
Senior
RankRankRank
Gick med  2008-04-14
Gustaf H - 12 Mars 2011 03:59 -

... och om någon slår i sin tå i en tröskel är det då Gud som straffar?
om någon ramlar ned från en lekställning och dör är det då Gud som straffar?

Var drar du gränsen? När blir ett vanligt fysiskt skeende (stort som litet) Guds dom och hur kan du så självsäkert avgöra vilket?

Det finns inga gränser. Hela vår tillvaro, från födseln till den dag vi dör, med alla de plågor och lidanden som dagligen möter oss, utgör mer eller mindre och i yttersta förlängning, Guds straff för våra synders skull.

Signatur 

Postade: 12 Mars 2011 04:53 - —   [ Ignorera ]   [ # 13 ]  
Senior
RankRankRank
Antal poster:  217
Gick med  2010-08-25

Ragnar,

du menar alltså att Guds språk för att det ska förstås främst är död och förintelse? Och du tror inte alls att just din ofelbara förståelse av Bibeln delvis grundar sig i din personliga läggning?
Jag förväntar mig inget svar, för du brukar inte bry dig om mina inlägg. Men oavsett om Gud talar genom jordbävningar eller ej så anser jag att dina inlägg här rymmer såväl skadeglädje som förväntan om mer. Det är sorgligt, alldeles oavsett hurdan Gud är.

Postade: 12 Mars 2011 05:23 - —   [ Ignorera ]   [ # 14 ]  
Veteran
RankRankRankRank
Gick med  2010-06-06
Ragnar - 12 Mars 2011 04:24 -
Joeb - 12 Mars 2011 03:45 -

Ragnar: har du några som helst belägg för alla dessa föreställningar du har?

Bäste Joeb, du borde ju veta vad jag svarar vid det här laget.

Jag framför inga egna “föreställningar”. Allt vad jag undervisar om här på detta forum är grundat på Bibeln.

Du har alltså inte ett enda belägg för vad du påstår i denna tråd? Och det är således ingen som helst skillnad mellan dig och de människor som slängde folk i vulkaner för att blidka de gudar man trodde på? Det är bara samma gamla oförnuft i ny, omtuggad version.

När du sedan kommer och kallar vad du ägar dig på för “undervisning” så blir det ju bara patetiskt. Ser du verkligen inte det själv? Religiös fundamentalism som bara vilar på cirkelargumet. Gjorde vi oss inte av med sådant under upplysningen?

Postade: 12 Mars 2011 05:26 - —   [ Ignorera ]   [ # 15 ]  
Senior
RankRankRank
Gick med  2008-04-14
Duffel - 12 Mars 2011 04:53 -

du menar alltså att Guds språk för att det ska förstås främst är död och förintelse?

Gud talar till människorna på många sätt. “död och förintelse” på det sätt som nu skett i Japan är endast ett sätt.

Och du tror inte alls att just din ofelbara förståelse av Bibeln delvis grundar sig i din personliga läggning?

Jag anser mig vara en rätt så snäll människa. Jag vill ingen människa något ont.

Men oavsett om Gud talar genom jordbävningar eller ej så anser jag att dina inlägg här rymmer såväl skadeglädje som förväntan om mer. Det är sorgligt, alldeles oavsett hurdan Gud är.

Ja, jag väntar mig mycket mer av sådana här tydliga och uppseendeväckande straffdomar ju närmare Kristi ankomst vi kommer. Jag vore en falsk profet om jag sa något annat.

Signatur 

1 av 8
1

© 2006-2011 CredoAkademin, Rehnsgatan 20, 113 57 Stockholm. Tfn 08-545 494 70