Att bara hänvisa till att en majoritet tycker något övertygar väl inte, Ragnar? Den stora majoriteten av denna tids Bibel-kritiker utkolporterar ju även sådana idéer som t. ex. att pastoralbreven och 2. Petrusbrevet är rena förfalskningar som på orätta grunder fått sin plats i kanon. Och som medarbetare till just verket som du här i tråden rekommenderar står ju Bart Ehrman, välkänd fiende till Kristi kors, som bland mycket annat konstigt menar att heretikern Marcions kanon var närmare den “riktiga” än den som användes av hans “proto-ortodoxa” motståndare. Är det på dessa textkritikers liberalteologiskt färgade åsikter som du grundar din uppfattning i frågan?
Bäste Zedekiah, var inte orolig. Jag tar starkt avstånd från varje liberalteolog, bibelkritiker och varje heretiker som Marcion.
Men jag vill gärna slå hål på en fördömd myt. Dvs den djävulskt inspirerade myten att den vetenskap som kallas textkritik är förgiftad och styrd av irrlärare och gudsförnekare och annat pack.
Så är det inte! Textkritiken (i motsats till bibelkritiken) är från Gud och Guds församling är ansvariga att väl förvalta den.
Jag vill hävda att en överväldigande majoritet av dagens evangelikala exegeter/översättare också tar avstånd från TR och utgår med respekt från den internationellt erkända och stadfästa grundtext som finns tillgänglig. Och man gör det utifrån sakskäl och välgrundad och stabil fakta.
Textkritik är nämligen inte en vetenskap som några heretiker plötsligt har kommit på. Textkritik är en ovärderlig och avgörande vetenskap som tillämpas utifrån särskilda principer som är väl utarbetade och erkända. Det är en vetenskap som tillämpas inte bara på bibelns heliga skrifter utan också på andra antika och gamla texter.
Att det sen råkar finnas en del människor med för oss främmande bibelsyn som sysslar med textkritik är en helt annan sak. Men vi kan jämföra med t.ex. att det finns liberala och även otroende professorer och lärare som undervisar i t.ex bibelns grundspråk, men det betyder ju inte att vi kristna därför måste ta avstånd från sådana viktiga studier, eller hur? Man måste kunna skilja på sak och person.
Men tyvärr så känner jag till att den där sekten som dyrkar TR gärna vill lura godtrogna kristna genom att säga att eftersom vissa av pionjärerna inom biblisk textkritik var “liberala” så är det i sig nog för att ta avstånd också från textkritikens sakligt grundade framsteg och landvinningar. Man vill alltså hemskt gärna kasta ut det heliga och rena barnet tillsammans med det smutsiga badvattnet.
Ragnar det finns ingen sekt som dyrkar TR. Det handlar om vilken grundtext man stödjer sig på som kristen. Jag är absolut inte emot textkritik. Men problemet är när man kör över våran tro idag som påhittad där muslimer tex utnyttjar icke-kristna teologers forskning för att bevisa sin sak att Kristendomen är falsk. Eller samma sak med kritiska NT-forskare som säger Bibeln är förvrängd. Då väljer jag det bästa material som finns för att försvara Kristendomen. Är du med mig på den punkten åtminstone?
Det råder en hel del villervalla och oreda i huvudet på en del kristna när det gäller textkritik - och det har TR-sekten störst ansvar för - och jag skulle gärna i framtiden om tid ges försöka råda bot på en del av detta. Men jag har inte tid med det nu.
|
Textkritik och Nya Testamentet |
|||||||||||||
|
|||||||||||||
|
|||||||||||||
|
|||||||||||||
|
|||||||||||||
|