Mats!
Jag förde en kort diskussion tidigare i den här tråden men jag lämnar det ämnet, det ger nog inte så mycket. Det finns annat som är intressantare.
Jag uppskattar verkligen ditt försök att hitta var skon klämmer. Imatea pläderar också för att hitta en samsyn. Jag är dock lite tveksam till om vi kommer att lyckas. Jag skall försöka förklara varför.
Någon har sagt att hälften av alla människor tror på något oberoende av omständigheterna, en fjärdedel tror inte på något oberoende av omständigheterna och resten tror eller tror ej beroende på omständigheterna. Om detta är sant så visar det att vi har olika grundläggande inställning till tro och religion. Jag tror (sic) att jag tillhör de som inte tror under några omständigheter. Du lär tillhöra någon annan kategori. Jag har ingen “andlig längtan” som du nämner i #21, jag är pragmatisk och visserligen har jag ibland en oceankänsla som Arthur Kössler uttrycker det - en känsla av att man flyter upp och iväg, men jag har aldrig haft den minsta dragning till det religiösa.
När jag i fjortonårsåldern läste om Ockhams rakkniv så var det naturligt att jag skar av min oreflekterade tro på en kristen Gud, jag såg (och ser) inget som tydde på att han fanns och därför var det enklast att bli ateist. Det här var på den tiden man läste kristendomskunskap i skolan, jag är konfirmerad och har dessutom varit med några år i en kyrkokör och fick den vägen höra ett femtiotal predikningar, jag har således en någorlunda god kunskap om kristendomen (men det var långt senare).
Du skriver #21:
Men om man tittar lite “djupare” (ja jag vet att det är en värdering) så ser jag sådant som pekar starkt för gudstro och starkt mot naturalismen. Och då tänker jag på sådant som att universum borde ha en orsak (som själv är ickemateriell, icke-rumslig, icke-tidslig och enormt mäktig), att universum borde ha en designer (eftersom universums finstämdhet, DNA:ts enorma informationsrikedom, m.m. tycks kräva en sådan förklaring), som vår erfarenhet av moral, mening, kunskap, förnuft, medvetande blir absurd och ytterst sett oförklarbar i ett strikt naturalistisk universum.
Min egen religiösa upplevelser av kärlek till Jesus, av skönheten i Jesu ord, gärning och person, av kärlek till Gud, av andlig längtan m.m. finns där som ytterligare en aspekt som förstärker det jag uppfattar som förnuftiga skäl. För mig blir det en integrerad helhet av intellektuella skäl, motiverande känslor och god vilja. Jag tycker helt enkelt att det sitter ihop. Och skulle jag förneka Gud skulle faktiskt tillvaron framstå som absurd på en rad olika plan. Jag varken kan eller vill tro något sådant.
Jag blir faktiskt bekymrad när jag läser detta. Jag tycker precis tvärtom på varenda punkt. Jag ser ingen anledning till att universum borde ha en orsak eller en designer eller att moral, kunskap, förnuft eller medvetande skulle vara något problem med naturalism. Någon specifik mening ser jag inte varken med eller utan Gud. Mycket av detta har diskuterats i andra trådar och jag kan inte se att det kommit några bra argument där.
Inte heller kan jag hålla med om någon positiv upplevelse av Jesus eller den kristna guden. Jag har svårt att hitta någon bra epitet för Jesus, det var för länge sedan jag läste ingående om honom men jag får inga positiva vibrationer.
Till detta kommer de många inkonsekvenserna i den kristna tron. De tre viktigaste är ondkans problem, problemet med synd och skuld relaterat till den (icke-existerande) fria viljan och sist men inte minst Guds osynlighet. En annan formulering av det sista problemet är att allt tyder på att kristendomen är en mänsklig skapelse, en osynlig Gud som uppenbaras i en bok i vilken inget finns som inte kan vara skrivet av människor. För att travestera dig: Och skulle jag sätta tilltro till Gud skulle faktiskt tillvaron framstå som absurd på en rad olika plan. Jag varken kan eller vill tro något sådant.
(Dock med reservationen att jag inte vill är inte något starkt skäl för att inte tro)
Detta säger jag inte som en ploj, jag känner så precis lika starkt som du.
Så står vi här, lika övertygade, med i stort sett samma faktaunderlag men med helt olika slutsatser. Vad gäller faktaunderlag så finns det förstås vissa skillnader, vad gäller mig så har jag en gedigen naturvetenskaplig/teknisk utbildning och forskat lite och fått inblick i hur oerhört mödosamt och noggrant naturvetenskap bedrivs vilket givit mig stor tilltro till den. Jag har även sett vilken enorm förklaringskraft naturvetenskapen har, det är kanske ännu viktigare än att den är falsifierbar när man diskuterar dess vetenskaplighet. Förklaringskraft är ju nyckeln till kunskap, något som jag ser mycket lite av i religioner.
Du har säkert andra kunskaper som jag inte har, men skillnaden i kunskap förklarar inte varför vi båda bytte sida i tonåren - åt olika håll.
I svaret till Joeb, #27, säger du
När det gäller moral, medvetande och förnuft så menar jag att det är orimligt med en reducerande förklaring, eftersom sådana BORTförklara fenomenet istället för att förklara det. Jag tror att “moral”, “förnuft” och “medvetande” är grundläggande företeelser. Hur då? Jo de finns i Guds natur. “Medvetande” kan inte reduceras till mer grundläggande termer. Och i en teistisk världsbild så kan detta tillåtas eftersom den yttersta verkligheten består av medvetande, moralisk godhet och förnuft.
Med en sådan inställning så kan man inte vara naturalist. Jag ser det dock inte som ett argument. Om man är naturalist så är dessa begrepp i någon mening reducerbara och då får man leva med det antingen man gillar det eller inte. Som jag uppfattar det så anser du det så viktigt med denna oreducerbarhet att du blir motiverad att söka en tro. Jag däremot anser inkonsekvenserna i den kristna läran är så stora att de övertrumfar problemen med naturalismen. Jag kan i ärlighetens namn inte ens inse problemen även om jag förstår vad du säger.
Om jag kommer ihåg rätt så var för mig var just de orimligheter jag nämnt ett viktigt skäl för att bli ateist. På den tiden var Albert Schweitzer en förebild ungefär som moder Theresa idag. Jag retade mig på det för jag tyckte att han bara gjorde vad han tyckte var bra, alltså en reducerande uppfattning om fri vilja som inte stämmer med kristendomen - en minnesbild från den tiden.
Ovanstående är ett försök att lite ostrukturerat visa på några punkter där skon klämmer. Det finns mycket mer att säga och på varje enskild punkt skulle vi kunna fördjupa oss i diskussioner, en del har vi varit inne i. Mycket skiljer oss men viljan och intresset av att förstå varandra förenar oss - alltid en början.
Ha det gott
Gunnar