Nu startar jag en ny tråd med syftet att försöka få teister och ateister/naturalister att förstå varför man är oense. Jag hoppas diskussionen i den är tråden ska präglas av mindre retorik och debatt, och mer av dialog och försök att förstå varandra. Målet är att försöka gå djupare i förståelsen av varför vi inte håller med varandra. Detta växte fram i tråden “Ateism är religion”, men förtjänar en egen tråd. Nedan har jag klistrat in starten på den här dialogen. Jag tar mig sedan friheten och klistrar in några av de efterföljande och relevanta inläggen.
Så här började dialogen:
Anders Bergdahl, du och jag gör uppenbarligen olika bedömningar av vad det är förnuftigt att tro. Det är lite intressant att vi båda verkar ungefär lika övertygade om precis motsatta grejer. Och vi verkar även ungefär lika villiga att hävda att vi har förnuftet på vår sida. Man kan verkligen fundera över hur det kan bli så.
Ett sätt att försöka svara på den frågan är den s.k. principle of credulity dvs godtrogenhetsprincipen som säger att man “bör tro på det som tycks vara fallet tills motsatsen är bevisad”. Och du och jag gör uppenbarligen olika bedömningar av vad som “tycks vara fallet”. Det beror säkert på att vi har olika erfarenheter av livet. Vi kan också ha olika känslomässig respons till livets olika upplevelser, samt olika intutioner om saker och ting. Därför “tycks” saker olika för oss. Detta betyder förstås inte att vi båda kan ha rätt när vi motsäger varandra. Antingen har du rätt och jag fel, eller tvärt om, eller så har vi båda fel (där våra påståenden inte är logiskt heltäckande och ömsesidigt uteslutande).
Mitt filosofiska ideal är att försöka ta upplevelser på allvar, även sådana som inte passar in i ett vetenskapligt paradigm, än mindre i ett naturalistiskt paradigm. Du och flera andra på din sida i den här diskussionen verkar mena att ni bara ser verkligeheten som den är, utan någon tolkning, och ni drar de mest förnuftiga och “logiska” slutsatser som varje annan människa borde dra. Det märkliga är att jag tror ungefär samma sak, men kommer till diametralt motsatta uppfattningar. Det kan i sin tur bero på att vi båda faktiskt tolkar olika upplevelser utifrån övertygelser som (rätt eller fel) vuxit fram i oss sedan tidigare.
Jag tycker egentligen att vi borde kunna enas om att förnuftet inte är så entydigt som vi båda kanske önskar att det var. Vi borde också kunna enas om att vi båda faktiskt kan ha goda skäl för våra motsatta uppfattningar. Det betyder inte att våra skäl är LIKA goda, men de kan vara relativt goda, i synnerhet i relation till de erfarenheter och övertygelser vi har i dagsläget.
Det som ofta irriterar mig i den här typen av diskussioner - och som frestar mig att ibland provocera - är att vårt kulturklimat har riggat den här typen av diskussioner på ett sätt som inte tycks mig rationellt. Jag menar att vår kultur i Sverige (och Europa) är väldigt okritisk till metafysisk naturalism och har dessutom likställt vetenskaplighet med denna världsbild. Naturalism (eller någon liknande grundhållning) tas för givet närmast som en dogm. På sätt och vis tycker jag det är okey (varje kultur kommer ju ha sina dogmer och utgångspunkter), men bara så länge man är öppen med att man gör just det. Men så är inte fallet. Det finns ibland en närmast fundamentalistisk hållning hos naturalister och det är den jag triggas att provocera med de argument som jag faktiskt anser vara både förnuftiga och riktiga (dvs har en sanna premisser och logiskt följdriktiga slutsater). Samtidigt anser jag att de flesta argument som anförst till försvar för filosofisk naturalism antingen leder till absurda konsekvenser eller förutsätter vad som ska bevisas.
Jag är hjärtligt trött på den riggde spelplanen där bevisbördan läggs på oss kristna hela tiden, och där ateister/naturalister/icke-teister kommer undan utan några beviskrav på sig. Den riggningen är inte rationellt berättigad (som jag tror mig ha visat i artikeln om bevisbördan som också finns bland artiklarna på den här hemsidan).
Hur som helst. Syftet med det här inlägget är att försöka få igång ett lite mer personligt ärligt samtal om de här sakerna. Till exempel, menar du Anders, och ni andra som står för ungefär samma saker som Anders, att era övertygelser är “bevisade”, “överlägset förnuftiga” och borde vara “obestridliga” av varje ärlig och förnuftig människa? Med handen på hjärtat tror ni verkligen att det är så? Och i sådana fall varför?
Och tror ni ärligt talat att alla kristna är så korkade att vi av ren viljekraft blundar för det uppenbara? Tror ni verkligen att en religiös person aldrig kan ha förnuftiga skäl för sin tro?
vänligen
Mats Selander
Varför är det så förbannat svårt att nå fram till varandra? Och just då, när motparten visar sig känna något liknande, när man kan ana en uppriktig frustration över svårigheten att uppnå samförstånd, inte bara att vinna en argumentation, det är då det känns som om man får kontakt. Ginge det att stanna här en stund, för att därefter följa med i den andres tankebanor, gå tillbaka och följas åt en bit i den andra riktningen? Inte bara drämma till med de starkaste argumenten igen (eller värre - ignorera och undvika goda argument från motparten) och så hamna i låst läge?
Jag menar inte att vi skall gömma våra starka argument, men att vi ska tillåta oss att lyssna färdigt på något sätt. Det är ju samförstånd vi eftersträvar - men hur?
PS Jag tycker att abergdahls svar i inlägg #52 var ett bra steg på den vägen.
Tack för detta Imatea! Kanske en ny tråd borde startas för detta. Jag skulle verkligen uppskatta ett försök att förstå varandra, att liksom gå lite djupare och försöka förstå var “skon klämmer” så att säga. Det skulle jag uppskatta ....
tack!/Mats