Sök       Avancerad sökning

2 av 2
2
Tvivel, hur vet vi att vi inte undermedvetet tvingar fram en falsk Gudstro?
Postade: 14 Mars 2011 08:58 - —   [ Ignorera ]   [ # 16 ]  
Veteran
RankRankRankRank
Antal poster:  1277
Gick med  2010-06-06
Zedekiah - 14 Mars 2011 07:35 -

Är det verkligen du, som kommer med ett sådant blatant icke-falsifierbart påstående, Joeb? Håller du på att bli religiös? smile

På vilket sätt var mitt påstående icke-falsifierbart och varför skulle den som yppar icke-falsifierbara påståenden hålla på att bli religiös?

Allt som sker, sker med Guds tillstånd. Hans plan för världshistorien innefattar även detta. Missionen kom hit exakt den minut, sekund och Plancktidsenhet, som Han bestämt.

Här har du där emot ett av dessa fullständigt icke-falsifierbara hypoteser som tycks utgöra hela kristendomens bärande pelare.

Postade: 14 Mars 2011 09:30 - —   [ Ignorera ]   [ # 17 ]  
Senior
RankRankRank
Antal poster:  373
Gick med  2011-01-09
Joeb - 14 Mars 2011 08:58 -

På vilket sätt var mitt påstående icke-falsifierbart och varför skulle den som yppar icke-falsifierbara påståenden hålla på att bli religiös?

För att du appellerar till hypotetiskt subjektiva fall som aldrig kan utvärderas vetenskapligt? Man kan bevisa, att inte alla svenskar tar sig kristendomen till religion (de flesta är ateister eller deister, men det finns även, som jag nämnde, mohammedaner, mormoner, Hare Krishna och Fagerlund vet allt), liksom förmodligen inte t. ex. alla iranier är mohammedaner (där finns ju även små förtryckta minoriteter judar, kristna, zoroastrier med flera), så på det viset är ditt argument inte logiskt, men ditt hypotetiska fall om en enskild person är inte öppet för kritisk prövning.

Resten var bara en smått humoristisk kommentar på, hur ofta du använder ordet när du bemöter kristna debattörer här på forumet. Ledsen om du tog illa upp. smile

Signatur 

“Den som tror endast på det han själv gillar i Evangelium och förkastar det som han ogillar—det är inte Evangelium som denne tror på, utan sig själv.”

Augustinus av Hippo, Predikningar

Postade: 15 Mars 2011 12:30 - —   [ Ignorera ]   [ # 18 ]  
Veteran
RankRankRankRank
Antal poster:  1277
Gick med  2010-06-06
Zedekiah - 14 Mars 2011 09:30 -

För att du appellerar till hypotetiskt subjektiva fall som aldrig kan utvärderas vetenskapligt? Man kan bevisa, att inte alla svenskar tar sig kristendomen till religion (de flesta är ateister eller deister, men det finns även, som jag nämnde, mohammedaner, mormoner, Hare Krishna och Fagerlund vet allt), liksom förmodligen inte t. ex. alla iranier är mohammedaner (där finns ju även små förtryckta minoriteter judar, kristna, zoroastrier med flera), så på det viset är ditt argument inte logiskt,

Du har en enastående förmåga att missrepresentera vad andra skriver. Är detta en medveten “debattstrageti” från din sida eller är du bara en slarvig läsare?

Var har jag skrivit att ALLA medlemmar i ett samhälle kommer att sluta sig till samma religion, fullständigt utan undantag?

“...på det viset är ditt argument inte logiskt,” skriver du. Vilket är mitt argument? Hur lyder det och på vilket sätt är det ologiskt?

Postade: 15 Mars 2011 05:06 - —   [ Ignorera ]   [ # 19 ]  
Senior
RankRankRank
Antal poster:  373
Gick med  2011-01-09
Joeb - 15 Mars 2011 12:30 -

Du har en enastående förmåga att missrepresentera vad andra skriver. Är detta en medveten “debattstrageti” från din sida eller är du bara en slarvig läsare?

Jag har väl lärt mig av mästaren i våra fullödiga meningsutbyten, antar jag? Själv tycks du ju gå steget längre, genom att inte heller orka hålla reda på, att rätt presentera vad du själv skriver.wink

Var har jag skrivit att ALLA medlemmar i ett samhälle kommer att sluta sig till samma religion, fullständigt utan undantag?

Här citeras Joeb, post #14 i denna tråd:

Joeb - 14 Mars 2011 01:21 -

Men skälet till att du känner så är ju just eftersom att kristendomen är den religion som dominerat så pass hårt här i Sverige. Hade du varit uppvuxen i ett annat land hade du kännt precis tvärtom om, som de människorna gör.

Detta kan jag inte med den bästa vilja tolka annorlunda än som så, att du vill mena att ens val av religion helt avgörs av det samhälle man växer upp i. Du säger alldeles klart och tydligt, att om jag bara vuxit upp någon annan stans så skulle jag inte blivit kristen när jag övergav ateismen, utan istället slutit mig till någon annan lära. Det finns inga kvalificerande eller begränsande satser i någondera av de två meningarna, som skulle kunna antyda att detta inte är ett absolutistiskt påstående, och du omtalar “just” det “skälet” i bestämd form singularis med förstärkande adverb. (I tidigare inlägg, post #9, var du förvisso något mindre tvärsäker.)

Men om jag nu missförstått dig, så är det väl inte mer med den saken, och jag vill inte träta om saken i onödan. I sådant fall måste jag dock fråga mig, hur du egentligen uttrycker dig.

Signatur 

“Den som tror endast på det han själv gillar i Evangelium och förkastar det som han ogillar—det är inte Evangelium som denne tror på, utan sig själv.”

Augustinus av Hippo, Predikningar

2 av 2
2

© 2006-2011 CredoAkademin, Rehnsgatan 20, 113 57 Stockholm. Tfn 08-545 494 70