Joeb - 15 Mars 2011 12:30 -
Du har en enastående förmåga att missrepresentera vad andra skriver. Är detta en medveten “debattstrageti” från din sida eller är du bara en slarvig läsare?
Jag har väl lärt mig av mästaren i våra fullödiga meningsutbyten, antar jag? Själv tycks du ju gå steget längre, genom att inte heller orka hålla reda på, att rätt presentera vad du själv skriver.
Var har jag skrivit att ALLA medlemmar i ett samhälle kommer att sluta sig till samma religion, fullständigt utan undantag?
Här citeras Joeb, post #14 i denna tråd:
Joeb - 14 Mars 2011 01:21 -
Men skälet till att du känner så är ju just eftersom att kristendomen är den religion som dominerat så pass hårt här i Sverige. Hade du varit uppvuxen i ett annat land hade du kännt precis tvärtom om, som de människorna gör.
Detta kan jag inte med den bästa vilja tolka annorlunda än som så, att du vill mena att ens val av religion helt avgörs av det samhälle man växer upp i. Du säger alldeles klart och tydligt, att om jag bara vuxit upp någon annan stans så skulle jag inte blivit kristen när jag övergav ateismen, utan istället slutit mig till någon annan lära. Det finns inga kvalificerande eller begränsande satser i någondera av de två meningarna, som skulle kunna antyda att detta inte är ett absolutistiskt påstående, och du omtalar “just” det “skälet” i bestämd form singularis med förstärkande adverb. (I tidigare inlägg, post #9, var du förvisso något mindre tvärsäker.)
Men om jag nu missförstått dig, så är det väl inte mer med den saken, och jag vill inte träta om saken i onödan. I sådant fall måste jag dock fråga mig, hur du egentligen uttrycker dig.