Sök       Avancerad sökning

4 av 4
4
Guds offer, syndafallet och helvetet
Postade: 14 Mars 2011 10:12 - —   [ Ignorera ]   [ # 46 ]  
Veteran
RankRankRankRank
Antal poster:  1277
Gick med  2010-06-06
Zedekiah - 14 Mars 2011 10:06 -

Var har jag någonsin hävdat mig vara emot aga i uppfostran, Joeb?

Zedekiah—jag talde om kristna i mer allmäna drag och inte just om dig. Var du står i frågor som femenism eller barnaga har jag naturligtvis ingen aning om.

Postade: 15 Mars 2011 05:09 - —   [ Ignorera ]   [ # 47 ]  
Senior
RankRankRank
Antal poster:  373
Gick med  2011-01-09

På så vis. Nå, i sådant fall håller jag alldeles med dig. Det är för bedrövligt, att så många kristna bara plockar det som de själva gillar ur Bibeln och struntar i resten av Guds eviga Ord. Och ja, det är sant som du säger: Dessa har verkligen sin källa till moral på annat håll.

Signatur 

“Den som tror endast på det han själv gillar i Evangelium och förkastar det som han ogillar—det är inte Evangelium som denne tror på, utan sig själv.”

Augustinus av Hippo, Predikningar

Postade: 19 Januari 2012 10:10 - —   [ Ignorera ]   [ # 48 ]  
Veteran
RankRankRankRank
Gick med  2010-06-06
Thornrhine - 19 Januari 2012 08:59 -

När det gäller dig Joeb, så borde man kunna skriva ett svar till dig på blott ett par rader, som du sedan alltid kan återvända till, då det sammanfattar det mesta.
Här kommer ett försök:
“Du vill inte ha med Gud att göra eftersom han är otrevlig, men du vill heller inte komma till helvetet. Du har dock endast två alternativ. Antingen får du stå ut med Gud eller så får du fortsätta klaga på honom i evighet under plåga i helvetet. Där kan du samtidigt passa på att ställa frågor om varför det är si eller varför det är så, men några svar får du nog inte där heller som är till din belåtenhet.”

Fast det var väl aldrig mig diskussionen handlade om?

Det blir ju i.o.f.s inte så mycket diskussion då, så vi skippar väl standardsvaret antar jag.

Nej, precis, det blir ju inte det. Ett sätt att se till att det blir diskussion på däremot är ju att hålla sig till ämnet och inte diskutera mig och vilka mina “alternativ” är.

Postade: 19 Januari 2012 10:36 - —   [ Ignorera ]   [ # 49 ]  
Veteran
RankRankRankRank
Gick med  2010-06-06
Thornrhine - 19 Januari 2012 10:21 -

Det var bara en introduktion från min sida, plus ett bedömande av dig från mig.
Jag hade kunnat skriva detta i vilken tråd du än befinner dig i.
Nåja, återgå till just denna tråds diskussion igen, jag ska inte störa mer. *tassar iväg försiktigt*

Om du har något att säga om ämnet, skulle det vara roligt att höra. (Bedömningar av mig som person däremot vet jag inte om någon är särskilt intresserad av).

Postade: 19 Januari 2012 11:31 - —   [ Ignorera ]   [ # 50 ]  
Veteran
RankRankRankRank
Gick med  2010-06-06
Thornrhine - 19 Januari 2012 11:11 -

Fråga: Varför gjorde Gud si eller så?
Svar: Hur ska någon utom Gud kunna svara på det?

Då får svaren på de här frågorna förbli ett mysterium alltså.

4 av 4
4

© 2006-2011 CredoAkademin, Rehnsgatan 20, 113 57 Stockholm. Tfn 08-545 494 70