Mats!
Jag har egentligen inte tid att svara på detta (jag har bl.a. en hel del andra diskussioner, bl.a. med dig, att klara av). Men, jag anser det här så viktigt så jag prioriterar….
Mats Selander - 01 Mars 2011 10:46 -
Jag är hjärtligt trött på den riggde spelplanen där bevisbördan läggs på oss kristna hela tiden, och där ateister/naturalister/icke-teister kommer undan utan några beviskrav på sig. Den riggningen är inte rationellt berättigad (som jag tror mig ha visat i artikeln om bevisbördan som också finns bland artiklarna på den här hemsidan).
Hur som helst. Syftet med det här inlägget är att försöka få igång ett lite mer personligt ärligt samtal om de här sakerna. Till exempel, menar du Anders, och ni andra som står för ungefär samma saker som Anders, att era övertygelser är “bevisade”, “överlägset förnuftiga” och borde vara “obestridliga” av varje ärlig och förnuftig människa? Med handen på hjärtat tror ni verkligen att det är så? Och i sådana fall varför?
Några synpunkter:
1. För det första så är anledningen att vara med på det här forumet är att jag är nyfiken och intresserad av hur man kan vara religiöst övertygad och specifikt kristen. Det bygger naturligtvis på antagandet att det finns förnuftiga kristna, annars vore det hela meningslöst.
2. För det andra så har det visat sig oväntat svårt att föra diskussioner. Jag vet att kommunikation allmänt är svårt men att det skulle vara så här svårt förvånar mig fortfarande. Tänkesätten är så olika att det hela tiden blir missförstånd även om båda parter är välvilligt inställda. En del frågeställningar är dessutom ganska komplexa vilket t.ex. diskussionen om Theobalds argument om makroevolution mellan främst mig och Björn Nissen visar. Vi är snart inne på tredje året med totalt över 300 inlägg varav jag och Björn säkert står för minst hälften. Till detta tillkommer att det kan vara svårt att hålla fokus när andra blandar sig i debatten (vilket i för sig kan vara värdefullt) och att parterna ofta har tidsbrist eller tröttnar så småningom. Denna synpunkt ligger lite utanför din frågeställning men den visar på vissa svårigheter.
3. Ett annat problem med diskussionen med kristna här och annorledes är att det inte finns så många kompetenta och seriösa diskussionsmotståndare. Det är svårt att föra diskussioner som ger konklusiva slutsatser för att man hinner aldrig gräva sig ned förbi alla missförstånd så man (jag) kan förstå var man egentligen är oense och en hel del debattörer verkar överhuvudtaget inte vara intresserad av en samsyn utan kommer bara med i mitt tycke ovidkommande eller ologiska argument. Det gäller inte bara diskussioner på det här forumet. Jag är inte opartisk så det är möjligt att andra ser precis likadant på mig, fast tvärtom.
4. Personligen så har jag överhuvudtaget inte sett några bra argument för kristendomen, jag har länge tänkt start en tråd om detta men det lär dröja innan jag hinner med. Det innebär inte att jag anser att mina övertygelser är ““bevisade”, “överlägset förnuftiga” och borde vara “obestridliga” av varje ärlig och förnuftig människa?” Och jag säger inte som Torbjörn Tännsjö att kristna är dumma men han är minst sagt provokativ. Däremot efterlyser jag goda skäl, de har jag inte sett eller förstått. Dessutom så ser jag en mängd motsägelser inom kristendomen, motsägelser som jag inte sett några bra förklaringar för.
5. Å andra sidan har vi naturvetenskapen och en naturalistisk världsbild. Rent pragmatiskt har den varit oerhört framgångsrik om man ser till vad den har åstadkommit de senast århundraden och speciellt det senaste. Det gör att jag känner sig ganska trygg i att den är rationell och användbar vilket i sin tur gör att det känns rimligt att extrapolera dess framgångar till idag okända områden. Dessutom är jag inte ensam om den inställningen vilket naturligtvis bidrar till en allmänt sekulär inställning att religion inte räknas.
6 Trots detta så är det klart att det är meningslöst att försöka diskutera om man inte är ödmjuk och inser att man faktiskt kan ha fel.
7. Du säger till Anders:
Mitt filosofiska ideal är att försöka ta upplevelser på allvar, även sådana som inte passar in i ett vetenskapligt paradigm, än mindre i ett naturalistiskt paradigm. Du och flera andra på din sida i den här diskussionen verkar mena att ni bara ser verkligeheten som den är, utan någon tolkning, och ni drar de mest förnuftiga och “logiska” slutsatser som varje annan människa borde dra. Det märkliga är att jag tror ungefär samma sak, men kommer till diametralt motsatta uppfattningar. Det kan i sin tur bero på att vi båda faktiskt tolkar olika upplevelser utifrån övertygelser som (rätt eller fel) vuxit fram i oss sedan tidigare
Här skiljer vi oss delvis, jag är skeptisk till upplevelser som inte passar in i ett naturvetenskapligt paradigm, det finns så mycket exempel på skildringar av sådana upplevelser som visat sig vara falska om inte fabulerade. Alltså är jag skeptisk till din principle of credulity. Däremot så har jag förfärats över hur sällan det händer att jag ändrar åsikt när jag läser filosofisk litteratur. Det finns tre alternativ, att jag inte förstår vad som skrivs, att jag inte märker när jag ändrar åsikt eller att jag redan från början är oändligt vis. Det sista alternativet är trevligast men f-n trot. En sådan observation får mig ibland att undra vad min övertygelse i många frågor är värd, men det går snabbt över
Det blir inte svårt att instämma i vad du säger:
Jag tycker egentligen att vi borde kunna enas om att förnuftet inte är så entydigt som vi båda kanske önskar att det var. Vi borde också kunna enas om att vi båda faktiskt kan ha goda skäl för våra motsatta uppfattningar. Det betyder inte att våra skäl är LIKA goda, men de kan vara relativt goda, i synnerhet i relation till de erfarenheter och övertygelser vi har i dagsläget.
eller jag skulle snarare uttrycka mig att det är rimligt att i diskussionen utgå ifrån att de kan vara relativt goda ...
8. Jag har svårt att sammanfatta men jag efterlyser en fördjupad diskussion men jag vet inte hur det skall gå till. Imatea verkar efterlysa något liknade:
Imatea - 02 Mars 2011 04:42 -
Varför är det så förbannat svårt att nå fram till varandra? Och just då, när motparten visar sig känna något liknande, när man kan ana en uppriktig frustration över svårigheten att uppnå samförstånd, inte bara att vinna en argumentation, det är då det känns som om man får kontakt. Ginge det att stanna här en stund, för att därefter följa med i den andres tankebanor, gå tillbaka och följas åt en bit i den andra riktningen? Inte bara drämma till med de starkaste argumenten igen (eller värre - ignorera och undvika goda argument från motparten) och så hamna i låst läge?
Jag menar inte att vi skall gömma våra starka argument, men att vi ska tillåta oss att lyssna färdigt på något sätt. Det är ju samförstånd vi eftersträvar - men hur?
Med vänlig hälsning
Gunnar
Edit: Jag såg nu ditt svar till Imatea, En ny tråd är nog en bra ide. Vi skulle kunna kopiera över våra respektive startinlägg.