Hej Björn!
Björn Nissen - 01 September 2011 07:47 -
Nils G - 31 Augusti 2011 07:35 -
1. Det är skillnad på naturvetenskap och annan vetenskap t.ex. humaniora med avseende på agentparadigmets användbarhet (ense)
2. Agentparadigmet är inte användbart inom naturvetenskapen vilken använder metodologisk naturalism (ense)
3. Metodologisk naturalism och därmed naturvetenskap kan inte förklara allting. Vissa frågor som rör materien kan således inte behandlas av naturvetenskapen (t.ex. vissa skapelsefrågor) (ense)
4. Du nämner några exempel på saker vars uppkomst naturvetenskapen inte kan förklara: Vad gäller universum, livet och komplicerade naturliga strukturer så håller jag med om att det finns utrymme i olika grad för en annan förklaring än den naturvetenskapliga (även om jag inte inser vitsen med en sådan, se mera nedan). För solsystemets uppkomst kan jag inte se något sådant utrymme. (alltså inte helt ense)
5. Angående ID så har jag ju läst om specificerad komplexitet och oreducerbar komplexitet men jag anser inte att det är tillräckligt för att bygga upp en egen vetenskap (oense?)
6. Om det vore så att man inte kan visa hur specificerad komplexitet kan uppkomma naturligt så finns det en viss grund för en teori om agentgenererad specificerad komplexitet (ense)
7. Men det finns exempel på hur specificerad komplexitet kan uppkomma naturligt. Jag behandlar mer om detta nedan (oense)
8. Jag frågade efter hur agentparadigmet var användbart. Ditt svar är så vitt jag ser just specificerad komplexitet - inget annat. (ense?)
Jag uppfattar det som att vi är överens om ganska mycket. Punkt 1, 3 och 6 är vi överens om, och i punkt 7 är vi överens om att vi inte är överens. I punkt 4 kan vi nog vara överens, om jag låter bli att nämna solsystemets uppkomst, och eftersom detta varken är särskilt viktigt i diskussionen eller något jag egentligen är insatt i backar jag gärna på den punkten.
Återstår tre punkter som jag vill kommentera:
Bra, då har vi en gemensam bas att diskutera utifrån.
Kommit så här långt finnes jag att min struktur med åtta frågor inte var så bra så jag hoppas du ursäktar om jag återigen strukturerar om debatten. Några rubriker
A. Om och i så fall hur kan agentparadigmet användas inom naturvetenskapen
B. Om och i så fall hur kan agentparadigmet användas inom annan vetenskap t.ex. informationvetenskap.
C. Finns det några positiva argument för påståendena
- C1 att specifik komplexitet (SK) inte kan uppkomma naturligt resp
- C2 att specifik komplexitet (SK) kan uppkomma naturligt
D. Finns det några positiva argument för påståendena
- D1 att oreducerbar komplexitet (OK) inte kan uppkomma naturligt resp
- D2 att oreducerbar komplexitet (OK) kan uppkomma naturligt
E. Finns det något annat inom ID ärn SK och OK dvs om SK och OK inte är argument för ID, finns det några andra argument för ID.
Jag tänker gå igenom C, D och E snabbt för att återkomma om detaljfrågor senare. Sedan A och B.
C. Såvitt jag vet så finns det inget positivt argument för C1. Du nämner att Mayers har ett argument men du har inte berättat hur det går. Dessutom verkar det orimligt att det skulle kunna finnas någon specifik gräns för vilken komplexitet naturliga processer kan t.ex. program kan åstadkomma. Däremot så finns det många exempel på program som åstadkommer (genererar) lösningar som ‘är komplexa. Mer om det senare nedan, om genetisk programmering.
D. Inte heller för D1 känner jag till några positiva argument. För D2 så finns det ett exempel på hur en förment oreducerbar komplex konstruktion nämligen råttfällan kan konstrueras successivt samtidigt som den fungerar. Diskussionen kompliceras dock av att definitionen av oreducerbar komplexitet är mist sagt diffus.
E. Några alternativ till argument till C1 och D1 känner jag inte till.
A. Om användandet av agentparadigmet inom naturvetenskap. Du skriver:
2. Jag skrev att metodologisk naturalism fungerar väl i naturvetenskap som enbart studerar hur den materiella naturen beter sig. Däremot skrev jag inte att agentparadigmet skulle vara oanvändbart i sådana sammanhang, bara att när det finns goda naturliga förklaringar prioriterar agentparadigmet sådana förklaringar. (Så även om man har agentparadigmet som ”metod” eller vetenskapsfilosofisk förutsättning blir det samma resultat som med metodologisk naturalism.)
Det kriterium som du använder för att agentparadigmet skulle kunna vara användbart inom naturvetenskap är extremt diffust nämligen då det inte finns några naturliga förklaringar. Men hur definierar man detta!? Naturvetenskaplig forskning handlar ju väsentligen om att forska på sådant som man inte vet. Jag har tidigare varit inne på att man skulle kunna komma i läget att man inom naturvetenskapen inte hittar någon lösning och finner anledning att ge upp men då talar vi om tidsrymder om hundratals år intensiv forskning tror jag.
I #38 skriver du
Livets uppkomst hamnar utanför den renodlade naturvetenskapen, därför att vi inte vet att livet uppkommit genom naturliga processer. Agentparadigmet lämnar frågan principiellt öppen.
Men detta är inte riktigt. Så länge som naturvetenskapen tror att den kommer att kunna visa att livet uppkommit genom naturliga processer så är det en fråga som kan behandlas och lämpligen behandlas
inom naturvetenskapen. Utrymmet för att behandla frågan utanför naturvetenskapen ökas om det går lång tid och ingen naturvetenskaplig lösning dyker upp. Jag är dock tveksam att andra vetenskaper kan tillföra något väsentligt (se mer nedan).
Du fortsätter med ett exempel
Låt mig försöka svara på din huvudfråga här med två scenarier. I båda scenarierna förutsätter jag att man forskar utifrån agentparadigmet.
Scenario 1: Det finns inga vetenskapliga kriterier för intelligent design (dvs SK och OK håller inte), och för närvarande inte heller någon rimlig naturlig förklaring till livets uppkomst.
Här kan man utifrån AP skilja mellan det man vet och det man inte vet. Livets uppkomst är i detta scenario helt oförklarat (vetenskapligt sett), och frågan öppen. Den forskare som av andra skäl anser att det bör finnas en medveten designer bakom levande organismer kan till exempel koncentrera sig på förändringar mellan organismer som kan ges rimliga naturliga förklaringar, och också undersöka var gränserna för sådana naturliga förklaringar verkar gå. Livets uppkomst kan inte studeras utifrån AP i detta scenario, ....
Håller delvis med men om SK och OK inte håller vad skall man använda för kriterier för “var gränserna för sådana naturliga förklaringar verkar gå”. Enda kriteriet som jag kan komma på är att man ännu inte lyckats hitta någon förklaring och det är ett i varje stund oanvändbart arguent (om det inte gått mycket lång tid).
... men vad AP bidrar med är en broms för obefogade extrapoleringar och obestyrkta antaganden.
“obefogade extrapoleringar och obestyrkta antaganden” finns det andra inomvetenskapliga skäl för att avvisa. Dock, antagande såsom hypotesiska antaganden kan dock användas om de redovisas öppet.
Scenario 2: Det finns vetenskapliga kriterier för intelligent design, och ingen rimlig naturlig förklaring till livets uppkomst.
Nu kan man studera livets uppkomst genom att jämföra enklast tänkbara levande organismer med kriterierna för design. Man kan visa att livet inte uppkommit naturligt utan skapats av en medveten agent. Detta är kunskap. Inom vetenskapen är all kunskap tentativ. Kanske man senare kommer att kunna ge en rimlig och utförlig naturalistisk förklaring till livets uppkomst. Då måste man revidera teorierna, men de revideras inte på grundval av att man kanske någon gång i framtiden finner en naturlig förklaring.
Om, emot det jag anser, man kan finna strikta bevis för SK och OK och om det kan visas att livets uppkomst kräver SK, så blir vidare forskning om naturalistiska lösningar för livets uppkomst meningslös. För att en sådan lösning skall kunna framläggas måste man då visa att bevisen för antingen SK eller att livets uppkomst är SK är felaktiga
Du skriver att man skulle ”kunna säga att livet inte uppkommer naturligt och inom naturvetenskapen skulle man nöja sig med detta”. Men som jag redan påpekat kan man säga mer än så. Dessutom är det fullständigt orealistiskt att tro att man inom naturvetenskapen – så som den bedrivs i dag – skulle ”nöja sig” med att säga att livet inte uppkommer naturligt. Jag skulle kunna ge ett antal exempel på att inflytelserika naturvetare och naturvetenskapliga organisationer strider med näbbar och klor för att inte ge en sådan öppning.
Det är väl kanske naturligt med tanke på att forskning om livets uppkomst inte kommit till vägs ände. Dessutom så är det ganska vanligt att individer och organisationer inte använder metodologisk naturalism när de talar om naturvetenskap.
Vidare får man verktyg för att dra gränsen mellan naturligt uppkomna strukturer och agentproducerade strukturer. Dessutom leder agentparadigmet till ett uttalat designperspektiv inom biologin, vilket kan bidra till att undvika misstag som att betrakta nästan allt DNA som skräp, stimulera undersökningar av biologiska strukturer i syfte att lära god konstruktionsteknik, och främja varsamhet när det gäller att manipulera genetiskt material.
Här kommer du in på användbarheten av agentparadigmet. Jag kan inte inse att man inte kan och bör göra precis samma saker även utan ett agentparadigm.
forts följer