Bibeln lär inte att t.ex. djur är varken skapade till Guds avbild eller evighetsvarelser. Endast människan kan bli frälst med allt vad det innebär. Endast människan kan ha en relation med Skaparen. Av bl.a. dessa anledningar ser vi i Bibeln att Gud “värderar” människan högre än något annat skapat i tillvaron. Och “människovärdet” ska främst betraktas utifrån Guds perspektiv, det är Gud och ingen annan som avgör och har bestämt att just människan är förmer än något annat skapat.
Hur kan detta kallas cirkulärargumentation? Det hela är ju konkret, tydligt och logiskt. Då finns det mycket annat i Bibeln som är betydligt knepigare att förstå än just detta, så jag förstår faktiskt inte din invändning.
Låt oss ta det från början. David skrev:
“På frågan varför det finns ett okränkbart värde till att börja med kan dock bara teologen svara på, då detta explicit måste kopplas till att vara skapad till Guds avbild. Är det någon som kan se att att vi kan fatta vårt värde på annat sätt?”
Och då undrade jag: varför då? Varför måste människans okränkbara värde vara kopplat till att vara skapad i guds avbild? Andra människor kanske inte delar den uppfattningen. Av vara skapad i guds avbild kanske devalverar människorvärdet för andra—tutar i oss att vi är syndfulla små kräk som inte förtjänar bättre än helvetet om vi inte kysser guds fötter.
Så min fråga är: varför får vi ett högre värde om gud skapat oss än om han inte gjorde det? Man kan naturligtvis ha den subjektiva uppfattningen—men flera användare här tycks vilja göra gällande att det är någon form av objektiv sanning.
Men varför är vi mer värda om någon himelsk diktator skapat? Svaret hittils tycks vara (om man skrapar lite på vad som faktiskt skrivs): det gör oss ett okränkbart värde eftersom det ger oss ett okränkbart värde.