abergdahl - 30 Januari 2011 11:10 -
Tesen “livet uppkommit genom rent naturalistiska orsaker” har inget med evolutionen att göra, den har dock stöd i teorier som förklarar livets uppkomst
Teorier i sig kan aldrig ge stöd för en tes. Du behöver ha empiriskt stöd för dina teorier också, och inga naturalistiska teorier om livets uppkomst åtnjuter ett sådant (empiriskt) stöd. Dessutom är tesen i sig själv inte ens en vetenskaplig tes, eftersom den handlar om livet uppkommit genom inom-världsliga processer, eller om det fanns någon annan (Gud) som skapade livet, och du kan inte avgöra varkendera frågan genom att hänvisa till vetenskapen. Båda teserna är filosofiska, och inte vetenskapliga.
liksom evolutionen ör en teori som förklarar livets utveckling och som har massivts städ av vetenskapliga observationer. Naturligtvis kan vi inte garantera att det inte är en intelligent designer som skapat livet och evolutionsprocessen. ”1 Livet har skapats av en Intelligent Designer” är alltså förenligt med evolutionen vilker gär 2 och 3 onödiga ur ett teistisk perspektiv.
Visst. Om man inte råkar vara en bibeltrogen kristen.
Egentligen menar ni ID förespråkare OFTAST att ”Livet har skapats av en Intelligent Designer så som det beskrivs i bibeln” och utesluter all form av evolution.
Vadå “vi” ID förespråkare? Jag har aldrig förespråkat ID i någon form alls. Visst, jag är helt övertygad om evolutionen till stor del bara är ateisternas egen skapelseberättelse, men jag förkastar evolutionen helt enkelt för att min i min världsbild är evolutionen ett onödigt tillägg som inte förklarar ett dugg av tillvaron. Den har alltså inget “förklaringsvärde” för mig. Jag skrev mitt förra inlägg enbart för att jag ville påpeka bristerna i dina resonemang, och inget annat.
Evolutionsteorin förklarar utveckling av organsikt liv som ”ser ut” att vara designat. Evolution skapar det som ID rörelsen kallar OK och SK helt enkelt. Om evolutionsteorin inte är helt korrekt, vilket den självklart inte är, så kommer välgrundat kritik att utveckla teorin.
Och, du säger att evolutionsteorin förklarar utveckling av organiskt liv som “ser ut” att vara designat. I så fall måste jag fråga dig varför du kräver en teori som skall klara av att identifiera tecken av design i naturen av ID-anhängare när du redan medger att det finns tecken på design i naturen. Hur vet du att organiskt liv “ser ut” att vara designat? Här kommer du igen med ett av dina absurda resonemang.
Om vi kan säga att organiskt liv “ser ut” att vara designat så har vi ju tydligen de verktyg som krävs för att identifiera design i naturen, och då är ju ID en legitim vetenskap. Eller menar du att vi kan se att naturen “ser ut” att vara designad utan att veta vad tecknen på design är?
Om ID anhängare skulle komma fram med fynd som visar att delar av evolutionsteorin inte stämmer skulle forskning kunna modifiera teorin eller komma upp med alternative vetenskapliga förklaringar. Kritik av evolutionsteorin är vad forskare i ämnet ägnar sig åt hela dagarna, dom hittar massor med brister och hypoteser om hur dessa brister kan förklaras.
Här har jag inget att kommentera.
Jag menar inte att kristna forskare skulle vara sämre, vad jag snarast menar är att de fåtal personer som sägs forska inom ID ifrågasätter inte sin teori vetenskapligt, de tenderar att på ett pseudovetenskapligt sätt försvara teorin på samma sätt som de försvarar sin tro.
Här kommer din ignorans och dina fördomar till sitt fulla uttryck. “de tenderar att på ett pseudovetenskapligt sätt försvara teorin på samma sätt som de försvarar sin tro”.
Först skriver du att du inte menar att kristna forskare skulle vara sämre (bra det, för då skulle du behöva förkasta i princip varenda person som lagt grunden till modern vetenskap förutom Darwin), men sedan säger du rakt ut att det du menar när du säger kristna forskare är att du menar personer som håller på med pseudovetenskap. Hur exakt låter det bättre än det du förut skrev?
Sedan säger du också att de försvara sin tro på samma pseudovetenskapliga sätt. Vilket visar att du antingen inte har en aning om hur vi kristna personer försvarar vår tro. (Nej, det är inte vetenskapligt, men inte är det pseudovetenskapligt heller), eller så är din definition av pseudovetenskap så vid att du kan passa in precis allting som du inte tycker om där.
Problemet med förhållandet mellan 1 och 2 är att om det INTE finns intentional design i den av människan opåverkade naturen kommer 2 aldrig kunna formuleras på ett korrekt sätt om det ska inbegripa biologiska organismer. En korrekt formulerad 2 skulle visa att vissa system verkar vara konsekvensen av intentional design så visas inte automatiskt att allt liv är designat.. det enklaste vore att säga att evolutionen är designad och att alla system som uppkommit enligt evolution är exempel på intentional design.
Och du ser fortfarande inte motsägelsen i det du skriver? Jag får försöka igen.
1. Först säger du att 1 inte kan bevisas.
2. Sedan säger att om 1 inte stämmer så är 2 omöjligt formuleras på ett korrekt sätt.
3. Vilket alltså implicerar att 1 kan bevisas (bortom rimligt tvivel)
Hur skall du ha det? Kan 1 bevisas eller inte? Och börja inte käbbla om semantik, snälla. Jag är fullt medveten om att bevisa är ett missledande ord, men du vet nog vad jag menar med det.
Påståendet är såklart 100% oprövbart men skulle kunna kallas rimlig tro. DEt är ju denna linje katolska kyrka, svenska kyrkan och en stor majoritet av kristna valt. 90% av det sim skrivs om SK och OK är egentligen i ämne 3 alltså kritik av en evolutionsteori som man inte förstår för att motivera och definiera SK eller OK. OM de skippade retoriken och jobbade med att finna något som närmar sig en teori om egenskaper hos ett objekt som visar att objektet skapats genom intentional design så KANSKE de skulle komma någonvart, eller i alla fall visa att det inte går. Precis som Russel visade att hans idé om att reducera språk till logik och matematik var omöjligt.
Här tar du upp saker som är irrelevanta för det jag ville diskutera, så jag avböjer från att kommentera.
Så om man håller isär det hela
1 är en teologisk grundhållning. Den inbegriper oftast inom ID en tro på att skapelseberättelsen på någor sätt är sann och att evolutionsteorin därför är falsk. I takt med att antalet bokstavstroende minskat kommer fler omfatta tron att evolutionen är guds redskap och ID kommer inte at behövas. Inte den ID som stammar från Wedge rörelsen i alla fall.
Det är nog snarast i Europa som antalet bokstavstroende minskat. På andra håll i världen så ökar den snarast (speciellt i Kina där tillväxten av kristna är explosionsartad). Jag måste nog beklaga, men ni kommer att få slåss med oss vidskepliga dårar i en lång tid framöver. 
2 Arbete som inte görs krävs, man borde om man är intresserad av detta försöka göra det som ett fristående projekt och strunta i den dåliga och i irrelevanta kritiken av evolutionsteorin. Eftersom ingen gör jobbet kommer denna del av ID snart dö ut.
Jag kommenterar det här kort med att notera att du självfallet inte har någon aning om vad exakt ID-anhängarna sysslar med, och huruvida man jobbar med att hitta en teori som kan identifiera intentional design i naturen eller inte.
3 god kritik av vetenskapliga teorier krävs, ID rörelsen har ingen sådan utan ägnar sig ut pseudovetenskaplig retorik som är fullständigt ointressant för vetenskapen. Tyvärr lär man väl göra detta så länge man häller 1 för sann.
Problemet med ID är att det startats som ett sätt att störa vetenskapen genom att med populistiska och pseudovetenskapliga metoder sprida desinformation, slå in en kil. Det är en uttalad strategi som uttalas i Wedge dokumentet. Denna ID har dessbättre en tynande framtid och jag önskar att fler tog avstånd från Wedge rörelsen ovetenskapliga agenda.
Problemet jag får när jag läser evolutionisternas polemik mot ID och kreationismen i alla dess former är att det evolutionisterna säger om ID och kreationism och verkligheten inte stämmer överens. Tankarna far osökt till “The Strawman Fallacy”.
Kanske är det mig det är fel på?