Joeb - 01 Februari 2011 08:39 -
Bibeln hade kunnat göra vetenskapliga förutsägelser som vi än idag skulle förundras över. Istället är det tvärtom. Vetenskapen gör upptäckt eller upptäckt som pekar bort från bibeln.
Du får ursäkta mig för att jag inte håller med dig, men om bibeln skulle ha kommit med vetenskapliga förutsägelser så skulle det ha varit allmän kunskap sen flera tusen år sedan, vilket skulle ha inneburit att vi inte alls skulle förundras över det utan skulle anse det vara något självklart.
Modern biologi och geologi har ju fulltsändigt falsifierat gamla testamentet som historisk källa. Inte ens påven tolkar ju de här texterna bokstavligt längre.
1. Modern biologi och geologi har på sin höjd falsifierat första delen av 1 mosebok som historisk källa. Eller menar du att modern biologi eller geologi har någonting att säga om t.ex. huruvida Josua erövrade Jeriko eller inte?
2. Vad påven tror eller inte tror rör mig inte i ryggen.
Så bibeln HAR försökt sig på den typen av förutsägelser, men misslyckats. I själva verket har en medelmåttig högstadieelev idag bättre biologiska och geologiska kunskaper än vad bibelns författare hade.
3. Var exakt har bibeln försökt sig på vetenskapliga förutsägelser?
4. Varför skulle Bibelns författare behöva bättre kunskaper i biologi och geologi än en medelmåttig högstadieelev? Det är ju knappast det som är poängen med Bibeln.
Är inte det underligt, när den är inspirerad av ett övernaturligt och allvetande väsen—själva arkitekten bakom universum?
Jag tycker det är underligt.
Tyck vad du vill, men dina logiska felslut har inte imponerat på mig hittills. Om du seriöst menar att det här är en av dina anledningar till att förkasta Bibeln så måste jag nog påstå att förnuftet är på teisternas, och inte ateisternas sida.
För om du skulle vara helt ärlig så skulle du nog erkänna att det här enbart är personlig preferens från din sida, d.v.s det är ett krav från din sida för att du skall tro på Bibeln, men det är sannerligen inte något argument som har någon logisk giltighet.