Sök       Avancerad sökning

3 av 3
3
Jesus sann Gud och sann människa
Postade: 06 Augusti 2007 09:27 - —   [ Ignorera ]   [ # 31 ]  
Junior
RankRank
Antal poster:  35
Gick med  2007-04-01
scio - 04 Augusti 2007 12:08 -

Så låt oss tala källor. Du säger:

lund - 04 Augusti 2007 11:59 -

Om vi antar att de texter som finns i Bibeln är trovärdiga och ger en riktig bild av vad som skedde omkring Jesus, vem han och hans efterföljare ansåg att han var får vi en tydlig bild av att han ges gudomlig status.

På vilken grund antar du att bibelns texter ger en helt riktig bild?

Definera vad du menar med en “helt riktig bild” så vet jag vad du vill att jag ska svara på.

Postade: 07 Maj 2008 08:53 - —   [ Ignorera ]   [ # 32 ]  
Senior
RankRankRank
Antal poster:  129
Gick med  2007-12-30
Bilbo - 21 Juni 2007 10:01 -

Kan du utifrån bibeln “bevisa” att han säger sig VARA gud? (lägg märke till att de mer “klassiska” ställene naturligtvis har en mängd motställen så försök utveckla din teori om att Jesus SJÄLV såg sig som gud. (alltså inte “bara” guds son utan GUD).

Jag skall härmed ge dig bevis på varför vi Kristna tror att Jesus är Gud.

Sade Jesus nångång att han var Gud? Svar: Ja, det gjorde han! Men för att du skall förstå varför så måste jag hänvisa dig till ett skriftställe i andra mosebok 3:13-14

“Då sade Mose till Gud: När jag nu kommer till Israels barn och säger till dem: Era fäders Gud har sänt mig till er, och de frågar mig: Vad är hans namn?, vad skall jag då svara dem? Gud sade till Mose: “Jag är den jag är” Och han sade vidare: “Så skall du säga till Israels barn: Jag är´har sänt mig till er”

“Jag är” betyder på hebreiska “JHWH” Och judarna ansåg att namnet var så heligt, så de istället uttalade namnet “Adonaj” vilket betyder Herren.

I Johannesevangeliet kapitel 8 så diskuterar Jesus med Judarna om Abraham. Jesus säger såhär “Er fader Abraham jublade över att han skulle få se min dag. Han fick se den och gladde sig. Judarna sade då till Jesus: Du är inte femtio år, och ändå har du sett Abraham. Han svarade: Sannerligen, jag säger er: Jag är och jag var innan Abraham blev till. Då tog de upp stenar för att kasta på honom, men Jesus försvann och lämnade templet”

I Matteusevangeliet 14:22 - 23 och Markusevangeliet 6:45 - 52 så kan vi läsa om när Jesus gick på vattnet. När lärljungarna såg honom blev de rädda. I våran Bibel så säger Jesus “Lugn det är jag. var inte rädda!” Men i själva verket står det ordagrant på Grekiska “Var inte rädda, jag är”

I Johannesevangeliet första kapitel så börjar evangeliet så här:

“I begynnelsen fanns Ordet, Ordet fanns hos Gud, och Ordet var Gud. Det fanns i begynnelsen hos Gud. Allt blev till genom det, och utan det blev ingenting till av allt som finns till. I Ordet var liv, och livet var människornas ljus. Och ljuset lyser i mörkret, och mörkret har inte övervunnit det.” I vers 14 står det: “Och Ordet blev människa och bodde här ibland oss, och vi såg hans härlighet*, en härlighet som den ende sonen får av sin fader, och han var fylld av nåd och sanning”

I Kolosserbrevet 1:16 skriver Paulus såhär om Jesus “ty i honom skapade allt i himlen och på jorden, synligt och osynligt, troner och herravälden, härskare och makter*: allt är skapat genom honom och till honom. Han finns före allting, och allting hålls samman i honom.

Men sedan säger JWHW såhär I Jesaja 44:24 :

Så säger Herren, din förlossare, han som danade dig i moderslivet: Jag Herren, är den som gör allt, den som ensam spänner himmelen och utan någons hjälp breder ut jorden.

Om man skall sammanfatta dessa texters betydelse så menar Bibeln såhär: Gud skapade allting från första början. Detta kan man läsa om i första mosebok 1:1-3. Gud ville skilja mörkret från ljuset. Gud sade “Varde Ljus” och det blev Ljust. Här har vi treenigheten. Gud Vile, Gud Sade, och Gud skapade. Gud skapade alltså ALLT genom sitt Ord och Ordet blev sedan människa i Kristus Jesus, vilket vi alla är räddade genom.

Kan man finna några liknelser mellan Jesus och JHWH?

Ja, det kan man! Jag skall nu låta er jämföra!

Jesaja 45:23 Här säger JHWH “Israels Gud”: Jag har svurit vid mig själv, från min mun har utgått ett sanningsord, ett ord som inte skall tas tillbaka: För mig skall alla knän böja sig, och mig skall alla tungor ge sin ed”

Filipperbrevet 2:10-11 “för att alla knän skall böjas inför Jesu namn i himlen, på jorden och under jorden, och alla tungor bekänna att Jesus Kristus är herre, Gud fadern till ära”

Joel 2:32

“Men det skall ske att var och en som åkallar Herrens namn, han skall bli frälst.” I Bibeln så är Herren med ett stort H “JHWH”

Romarbrevet 10:9

“Om du med din mun bekänner att Jesus är herre, och i ditt hjärta tror att Gud har uppväckt honom från dem döda, skall du bli räddad. Hjärtats tro leder till rättfärdighet och munnens bekännelse till räddning. Skriften säger ju: Ingen som tror på honom skall stå där med skam. Det är ingen skillnad på jude och grek: alla har samma herre, och han ger av sin rikedom åt alla som åkallar honom. Ty var och en som åkallar Herrens namn skall bli räddad.”

Detta bibelcitat är lite mer konkret!

1 Korintherbrevet 1:1 “Från Paulus, genom Guds vilja kallad att vara Kristi Jesu Apostel*, och från vår broder Sosthenes till Guds församling i Korinth, till dem som helgats genom Kristus Jesus och kallats att vara heliga* tillsammans med alla dem på varje plats som åkallar vår herre Jesu Kristi namn*, deras och vår herre”

Men nu kommer vi till det mest bekräftade bibelstället i hela Bibeln. Detta bevisar att Jesus ÄR Gud!

Jesaja 43:10-11 Nu talar JHWH och det är faktiskt genom detta bibelställe som Jehovas Vittnen har fått sitt namn ifrån!

“Men ni är mina vittnen, säger Herren, ni är mina tjänare, den som jag har utvalt för att ni må veta och tro mig och förstå att det är jag. Före mig är ingen Gud danad, och efter mig skall ingen komma. Jag, Jag är Herren, och förutom mig finns ingen FRÄLSARE!

Sedan säger Herren Gud i vers 13

“Ja, i all framtid är jag densamme”

Lukas 2:11 “Idag har en frälsare* fötts åt er i Davids stad, han är Messias*, Herren”

Johannesevangeliet 4:42 “Och de sade till Kvinnan: Nu är det inte längre vad du har sagt som får oss att tro. Vi har själva hört honom och vet att han verkligen är världens Frälsare”

Apostlagärningarna 5:31 “Honom"Jesus” har Gud upphöjt med sin högra hand och gjort till hövding och frälsare för att Israel skall kunna omvända sig och få förlåtelse för sina synder.”

Första Timotheosbrevet 4:10 “Det är därför vi strävar och kämpar, ty vi har satt vårt hopp till den levande Guden, som är en frälsare för alla människor, särskilt för dem som tror.”

Andra Romotheosbrevet 1:10 “men som har blivit uppenbar nu när vår frälsare Kristus Jesus trätt fram. Han har utplånat döden och dragit liv och oförgänglighet fram i ljuset genom evangeliet, ”

Ett annat intressant Bibelcitat är Filipperbrevet 2:6 där det faktiskt står om inkarnationen då Gud blev människa i Kristus Jesus.

“Han ägde Guds gestalt men vakade inte över sin jämlikhet med Gud, utav avstog ifrån allt och antog en tjänares gestalt, då han blev som en av oss. När han till det YTTRE hade blivit människa, gjorde han sig ödmjuk och var lydig ändå till döden, döden på ett kors”

Detta bibelställe bekräftar att Jesus ÄGDE Guds gestalt INNAN han blev människa. Men Jesus vakade inte över sin jämlikhet med Gud, därför valde han att bli människa. Han avstog ifrån denna makt och ära, för att rädda världen.

Innan Jesus blev anhållen så bad han till sin fader. Detta kan man läsa om i Johannesevangeliet 17. i vers 5 säger Jesus såhär: “Förhärliga nu mig hos dig, fader, med den härlighet* jag hade hos dig innan världen var till”

Jesus sade och gjorde även mycket som bekräftar att han är Gud. Jesus sade

“Jag är vägen, sanningen och Livet”

“Den som inte ärar Sonen, ärar heller inte Fadern”

“Den som inte har sonen, har inte heller Fadern”

“Jag är”

“Den som tror på mig, han tror inte på mig utan på honom som har sänt mig, och den som ser mig, han ser honom som har sänt mig”

“Jag och Fadern är ett”

Vad Judarna trodde Jesus gjorde för anspråk på sig själv, är solklart i Johannesevangeliet 10:32-33

“Jesus sade till dem: Jag har låtit er se så många goda gärningar som kommer från fadern. För vilken av dem stenar ni mig? Judarna svarade: Det är inte för någon god gärning vi stenar dig, utan för att du hädar och gör dig själv till Gud, fast du är människa!”

i Johannesevangeliet 20. Så kan vi läsa om den tvivlande Tomas som inte tror att Jesus har uppstått. Tomas sade: Om jag inte får se spikhålen i hans händer och sticka fingret i spikhålen och sticka handen i hans sida. tror jag det inte. Jesus kommer in i rummet och säger “Frid åt er alla” Jesus säger åt Tomas att räcka dit sitt finger, han säger “Här är mina händer, räck ut din hand och stick den vid min sida. tvivla inte, utan tro” Då säger Tomas i vers 28 “Min Herre och min Gud” Jesus svarade då: Du tror därför att du har sett mig. Saliga de som inte har sett men tror ändå!

Hebreerbrevet är också en klassiker då man vill betyga Jesu gudomlighet. Visste du om att Gud fadern faktiskt kallar Sonen för Gud och Herre?

Hebreerbrevet 1:7-12

“Om änglarna säger han: Han gör sina änglar till vindar och sin tjänare till eldslågor.

Om Sonen däremot:

Gud, din tron står i evigheters evighet, och rättens spira är din kungaspira. Du har älskat rättfärdigheten och hatat orätten. Därför har Gud, din Gud, smort dig med glädjens olja mer än dina likar.
Och:
Du, Herre, lade i tidens början jordens Grund, och himlarna är dina händers verk. De skall förgås men du förblir. De skall alla nötas ut som en mantel. du skall rulla ihop den som en klädnad, ja, som en mantel skall de böjas ut. Men du är densamme, och dina år har inget slut”

i vers 6 står det såhär: ” och när han låter sin förstfödde* son träda in i världen säger han: Alla Guds änglar skall hylla honom.

I johannesbrevet 17:5 säger Jesus “förhärliga nu mig hos dig fader, med den härlighet jag hade hos dig innan världen blev till”

Vilken härlighet talade han om?
matteus 28:18 “Åt mig har getts all makt i himlen och på jorden

Signatur 

I believe in God like I believe in the sun, not because I can see it, but because of it all things are seen. - CS Lewis!

3 av 3
3

© 2006-2011 CredoAkademin, Rehnsgatan 20, 113 57 Stockholm. Tfn 08-545 494 70