Nu börjar vi avvika väl starkt från ämnet i tråden, och riskerar att irritera vänner av ordning. Det känns som om det vore bättre att fortsätta det här sidospåret annorstädes.
Joeb - 02 Mars 2011 02:44 -
Det var inte guds rike vi talade om nu, utan helvetets eldar. Möjligtvis kan jag acceptera att man inte är välkommen i himlen man inte “tror rätt”—men förtjänar man verkligen helvetet om man inte gör det?
Himmel och helvete är binära alternativ; det finns inget “mellanläge”. Gud tolererar, till skillnad från Förenta Nationerna, ingen neutralitet. “Den som inte är med mig är emot mig.”
Alla vi människor förtjänar, i vårt nuvarande syndiga och förtappade tillstånd, helvetet. Jag gör det absolut, och skäms rentav för att Gud valt att låta skona mig. Detta gällerbåde troende och icke troende. Evangeliets glada budskap handlar ju just om oförtjänt nåd.
Sedan har jag funderat en del över huruvida helvetet är ett mer eller mindre “skonsamt” öde än den totala utplåning av själen/medvetandet som ateister och annihilationister förespråkar. För min del kan det kännas obarmhärtigare att låta en levande själ förintas än att låta den överleva, även om det är i ett helvete av eld och plågor. Utplånas vi finns vi ju inte alls kvar.
Och låt oss ta arvssynden.
Alla som föds förtjänar alltså helvetet sedan FÖDSELN som straff för ett brott som två (imaginära) personer begått flera tusen år tidigare?
Arvssyndens konsekvens är att vi alla uppfyllts av ondska och ondskefulla lidelser och drifter, bland dem själviskhet, girighet, avund, lystnad och hat mot Gud och våra medmänniskor, för att nu nämna några. Enligt Lagen gör dessa att vi förtjänar straff. Även barn är uppfyllda av dessa, alltså är även de skyldiga. Sker det något slags magisk helomvändelse i hjärnan den dag man fyller 20? (Eller 18, eller 15, eller vad man vill kalla “vuxen ålder”?)
Sedan så finns det olika tolkningar om huruvida Gud utsträcker sin oförtjänta nåd till barn som omkommer innan de nått myndig ålder. Bland judarna finns till exempel, som bekant, sedan länge traditionen att en människa faller under Lagen först på sin trettonårsdag.
På vilket sätt räddar det oss?
Genom att tro på och ära Guds offer för vår skull och erkänna vårt behov av hjälp bort från våra synder och från denna onda värld, gör vi oss mottagliga för den räddning han på detta vis kunnat bereda för oss. Den möjligheten hade annars inte funnits—då hade alla vandrat på den breda vägen.
Vi människor är alltså syndfulla små kräk som från födsel förtjänar helvetet, men gud har funnit en lösning. Han offrar sig själv till sig själv för att tillfredställa sig själv. Då blir allt bra och några människor går att rädda?
Just det.
På vilkt sätt förändrar guds offer någonting? På vilket sätt förändrar det vad?
Guds rättvisa kräver straff för ondskan. Det kan inte hållas tillbaka. Men genom sin uppoffring tog Han istället själv på sig vårt straff, så att Han kan skona oss.
På vilket sätt är vårt straff (och då talar vi om helvetet) välförtjänt? Tycker du verkligen att ALLA förtjänar att brinna i helvetet som straff för vad Adam och Eva gjorde?
Indirekt, ja, eftersom vi genom syndafallet förvärvade vår onda och förtappade natur. Tack vare den är alla människor onda, och vi bevisar ständigt vår skuld genom våra egna själviska handlingar och tankar. Därför finns t. ex. all svält och fattigdom i världen, fastän vi har alla materiella resurser som behövs för att ge “trygghet” åt alla. Men istället för att hjälpa varandra, roffar vi var och en åt oss allt vi kan lägga labbarna på.
Och vem har designat världen och människorna? Vems påfund är syndafallet? Detta faller ju enbart tillbaka på gud själv. Vad är syndafallet om inte hans eget misslyckande?
Människans misslyckande? Till skillnad från oss var ju inte Adam och Eva förtappade, utan skapade helt till Guds avbild och levande i gemenskap med Gud i paradiset, med fri vilja och förmåga att välja mellan gott och ont. Gud gav dem valet. De valde ondskan. Och ondskan har ända sedan dess lådit fast vi alla deras efterkommande, inklusive oss.
Och vems påfund är det att ALLA människor som föds förtjänar helvetet på grund av det?
Detta är Guds rättvisa dom över det förtappade människosläktet. Jag föreställer mig, att Han lider storligen över att vår ondska tvingar Honom till detta. Vi ser ju av Hans enorma uppoffring för att rädda oss, att Han är beredd att gå mycket långt för att vi inte skall möta rättvisan.
Han dömmer oss till helvetet för ett brott som två imaginära figurer hittat på i en lustgård. Hur du än definerar ordet “god” hör knappast guds agerande i frågan dit.
Din definition av arvssynden verkar skilja sig från min och den vedertagna kristna (se Romarbrevet).
Nej—han gör sannerligen inte allt. Hans identitet och existens är ständigt en fråga för debatt. Och han tycks han lämnat det till kristna apologeter att presentera trovärdiga skäl till att tro att han ÖVERHUVUDTAGET existerar.
Det finns ingen ursäkt för att inte tro på Gud. Se Romarbrevet, kapitel 1. Själva Skapelsen bevisar Skaparens existens för oss.
Jag är medveten om, att detta för den moderna och upplysta sekulära världens öron låter hårt. Det gör det även för min del, som ju också jag är en produkt av Sverige i 1900-talets andra halva. Men så står det en gång skrivet, svart på vitt.
Och under mänsklighetens första 196.000 år hade ingen ens hört talas om honom och än idag så lever och dör människor utan att NÅGONSIN hört talas om honom.
Detta förutsätter en evolutionistisk världsbild som inte tar hänsyn till Bibelns skapelseberättelse. Och gör man inte det, bör man ju alls inte anse sig behöva ta hänsyn till arvssynden heller, eller för den delen något annat som står i Skriften.
Och detta är alltså en ALLSMÄKTIG gud vars kommunikationsförmågor aldrig skulle kunna känna några gränser. Varför anstränger hans sig för att göra sin existens till ett mysterium om oddsen faktiskt är så höga som det är?
Jag kan inte tala för Gud, eller se allt som står bakom hur Han väljer att agera i sin allvetande plan för Universums historia. Men i Bibeln står det (t. ex. i 2. Korinthierbrevet 4:1-4) att djävulen (“denna världens gud”) fördunklar de icke troendes omdöme, så att de inte tror och inte nås av evangeliet.