Gustaf H - 08 Januari 2011 11:35 -
Joeb - 08 Januari 2011 09:53 -
“...Lösningen på all komplexitet kan inte vara att föreställa sig ännu mer komplexitet.”
Hej Joeb. Varför skulle inte orsaken till universums komplexitet kunna vara mer komplext än universum själv?
Vänliga hälsningar
Gustaf H
Håller faktiskt med dig där Gustav, även om jag inte har en fix och färdig förklaring för hur universum fungerar och varför det finns till. Nu menar jag alltså en detaljerad sådan som i detalj redogör för alla möjliga frågor, men om jag utgår från att en tänkande kraft ligger till grund för universum så har jag en liknelse som kanske lite kan sätta ord på dess komplexitet, även om jag kanske egentligen skulle finna att en oändlig rad slumper som skulle leda fram till mina funderngar just nu skulle vara ännu mer komplext.
En tänkande kraft som skapar universum skulle kunna vara som en författare som skriver en bok. Naturligtvis är författaren mer komplicerad än bokstäverna i boken, författaren har ju en tanke mening och funktion för bokstäverna i boken, tillsammans bildar dem en helhet. Om vi människor är som bokstäverna i boken och de är de enda vi kan se, hur ska vi då med de enkla medel kunna förklara den bakomliggande tanken? Jag menar inte med detta att “Guds vägar äro outgrundliga” finns det en mening och tanke bakom världen kan jag tänka mig att den någon gång går att förstå, men kanske inte enbart på samma sätt som att vi kan säga att en sten faller när vi släpper den. Det har ju vi kunnat upptäcka bara genom att finnas till. Skulle bokstäverna i boken utan författarens vilja kunna förstå meningarna när vi bara ser enskilda fragment så vore ju inte författaren just en författare. Jag kan tänka mig att det är som ett nytt språk, har man bara olika ord utan att se helheten, så skulle ju ordens mening vara oändligt svåra att tyda. Skulle dock allt vara renodlad slump så verkar våra medvetanden för mig så oerhört överflödga när encelliga organismer klarar sig såpass bra. Men skulle det verkligen finnas en mening och vi har förmågan att reflektera över den så vill jag också tro att den någon gång går att förstå.
Det finns garanterat många frågetecken i detta, men det är bara lösa tankar bara. Ifrågasätt gärna, men förvänta er inga fullständiga svar, utveckla också det gärna längre om ni finner det tilltalande.