Sök       Avancerad sökning

2 av 2
2
Var Mohammed en kristen profet?
Postade: 09 Januari 2011 06:55 - —   [ Ignorera ]   [ # 16 ]  
Senior
RankRankRank
Antal poster:  373
Gick med  2011-01-09
AndersH25 - 09 Januari 2011 04:44 -

Ja, då kan man säkert utesluta både att han var kristen och att han var en Guds profet. Frågan vem var han, hur kommer det sig att han liksom judarna lär att man inte bör blidka det onda utan endast tjäna det goda? Hur visste han att Gud var nådig och barmhärtig samt himmelens och jordens skapare?

Bland religionsforskarna anses det ju allmänt vedertaget att mycket av Islam har sitt direkta ursprung i judendomen, genom vad Muhammad hört från de lokala judarna om deras religion i andra och tredje hand. Eftersom allt detta redan fanns där, antar jag att han tog över många bra saker därifrån (och lade eventuellt till annat; det var ett tag sedan jag läste igenom Koranen). Det behövs inte nödvändigtvis ny inspiration för att man skall kunna ta till sig det av Guds budskap som redan finns i världen. Jag kan ju inte utesluta att han nu fick uppenbarelser från något håll (fastän då förmodligen inte från Gud), men några sådana behövs inte heller nödvändigtvis för att förklara religionens uppkomst.

Resten är svåra frågor, som jag inte nödvändigtvis känner mig vuxen att besvara. Jag kan bara göra mitt bästa utifrån den vishet som jag har fått mig tilldelad. Läs därför allt jag säger enbart som min personliga tolkning/uppfattning.

Hur kommer det sig att Muslimer reagerar starkare när Jesus offentligen kränks än vad SvK gör? Hur kommer det sig att SvK har en ceremoni där samkönade par lovar att handla emot Guds vilja men inte muslimerna? Bland muslimer är det ingen som kallar sig Pater (social/andlig fader) medan det görs bland katoliker? Varför är troende muslimer ofta mer angelägna om att göra Guds vilja än många som är biskopar eller enbart medlemmar i Svenska Kyrkan eller Romersk Katolska kyrkan?

Ja, detta är saker som även jag har funderat mycket över, och det är svårt att finna på svar. Jag tycker det är ytterst ledsamt hur det har gått utför med vår Svenska kyrka under senare årtionden, allteftersom liberalteologi och feminism fått ersätta evangelium. Djävulen har man inte trott på på många år, Den helige Ande finns väl knappt heller längre nu när Bibelkommissionen gjort sitt, Sonen är förvandlad till harmlös jultomte, och Fadern ... Ja, var har vi Honom i dessa dagar? Inte gärna på feministprästinnornas mässor, om det står ett sant ord i Skriften! Men denna har ju ex-ärkebispen Hammar sedan länge avfärdat som en lunta hemmahörande i “historiens skräpkammare” ... Nu välsignar man styggelser i Guds hus, precis som Hesekiel fick se och förfäras över på sin tid, och snart är väl både Anat, Ashtart och Ashera tillbaka, de med.

Jag tycker mig ha någon aning om hur det har blivit så här, men inte varför. Om det inte finns någon större plan som verkar bakom det, vill säga. Som det är nu får man bereda sig på det som kommer. Svenska kyrkan har blivit världens vän och fiende till Gud, när man har glömt bort sin andliga roll till förmån för den världsliga. Bistånd till “Palestina” är viktigare än HERRENS löften ...

Vad gäller muslimer kan jag bara säga, att många bland dem tycks ha en starkare tro än de flesta av våra kristna bröder. Det är förvånande, men inte unikt i världshistorien; tro och nitälskan är ju inte förbehållna varken judar eller kristna, utan upp till var och en (och förstås deras skapare). Vi är ju inte kristna för att vi är störst och bäst av alla, utan för att vi har vänt oss till Kristus. Dock skall det väl tilläggas att det finns gott även om “halvljumma” muslimer, som med alla folk.

Att avlägga löfte att inte gifta sig är vanligtvis att lova att handla emot Guds vilja i vissa fall har Han inget emot att den som lovat detta håller sitt löfte, men det är alltid fel att lova att endast ha sex utanför äktenskapet eller att bryta ett äktenskap (även ett informellt sådant) som man redan ingått. Gud har uppmanat oss att föröka oss och uppfylla jorden och detta gör celibatlöften klart obibliska (däremot bör en ogift person leva i avhållsamhet tills han/hon formellt gift sig).

Personligen tror jag inte att äktenskapet är alla givet; såväl Paulus som Kristus talar om celibatet såsom att föredragas, åtminstone, för vissa. HERREN har inte samma avsikter för oss alla, och celibat som sådant är inte obibliskt i min mening. Däremot är det mycket illa när de som inte fått denna “nådegåva” förs in i det, vilket ju tycks vara fallet för t. ex. många katoliker. Det är ju som sagt vissa givet, men inte alla, och inte heller de flesta. Sådana löften som inte kan hållas leder bara till synd, otukt och förgrämelse. Som Paulus sade, “Det är bättre att gifta sig än att brinna [av lusta].”

Varför förekommer detta bland kristna?

Där vet vi lika mycket—eller litet—skulle jag tro. Själv bemöter jag världen och nuet med Skriften och bönen; det är väl det bästa vi kan göra…

Signatur 

“Den som tror endast på det han själv gillar i Evangelium och förkastar det som han ogillar—det är inte Evangelium som denne tror på, utan sig själv.”

Augustinus av Hippo, Predikningar

Postade: 09 Januari 2011 10:53 - —   [ Ignorera ]   [ # 17 ]  
Senior
RankRankRank
Antal poster:  881
Gick med  2008-10-26

Zedekiah
Vi vet att det som står i bibeln även gäller vår tid och vår framtid. Vi vet att Kristus var av begynnelsen och för honom skapades kristenheten och därefter kyrkan/församlingen för att det är inte gott att en kristen är allena. Därför ska kyrkan tjäna kristenheten (inte allmänheten eller sig själv) och kristenheten Kristus (inte Mammon).

Liksom ormen bedrog Eva så att hon åt frukten som hon inte var mogen för, så har den bedragit kyrkan. Liksom Adams begär efter moralisk självständighet fick honom att äta då han blev bjuden, så har kristenheten ätit av denna världs moraläror, länge var motståndet mot Aristoteles (som förnekade Skaparen och menade att någon enbart god Gud inte kan finnas) stort, men redan innan hans vishet nådde in i kyrkan hade romersk och keltisk ”kunskap” gjort vissa intrång. 

Vi vet att det är viktiga skillnader mellan fördraget mellan Israels folk och kristenheten men att Gud själv är en och densamme. Mycket tidigt i kyrkans historia så har det funnits de som kallat sig själva till tjänst (exempelvis som präster) men menat att de varit kallade av Gud. Vi vet att det mellan Josua och kung David fanns av Gud tillsatta domare som Guds församlings främsta övervakare och uttolkare av den heliga skrift. I de flesta fall valde Gud män (profetissan Debora var dock ett undantag). Alla offerpräster var män. På Paulus tid fanns det äldste i församlingarna, det var förmodligen bara i undantagsfall som en kvinna var äldste. Det talas om kvinnliga församlingstjänare (diakonos) som hade samma uppdrag som Stefanos att betjäna vid brödsbrytelsen (nattvarden), det tycks inte ha funnits några kvinnliga församlingsföreståndare (episkopos) som vakade över Guds församling såsom Debora en gång gjorde.

Vi vet inte vem som kommer att bli vår tids antikrist. Före den romerska republiken fanns det prästkungar i Rom bär symbolen för de romerska prästkungarnas livvakt så en möjlighet är att en kommande påve kommer att bli en antikrist liksom den påve som bannlyste Martin Luther tycks ha varit. Om framtiden vet vi inte mycket men vi vet att för dem som älskar Gud samverkar allt (även att kvinnor låtit viga sig till präster och att det bland de muslimer som flytt undan Islamska terror regimer finns de som valt Sverige i tron att det var ett kristet land) till det bästa.

Postade: 20 Februari 2011 01:23 - —   [ Ignorera ]   [ # 18 ]  
Rookie
Rank
Antal poster:  8
Gick med  2011-02-20
Anders - 06 Januari 2011 07:49 -
AndersH25 - 06 Januari 2011 12:24 -
Anders - 06 Januari 2011 04:28 -
AndersH25 - 06 Januari 2011 01:41 -

Det heter:

förakten icke profetisk tal,  21men pröven allt, behållen vad gott är, 1Tess 5:20-21

Om man gör det med vad profeten Mohammed sagt (enligt Koranen) så finner man att somligt stämmer med bibeln men inte annat. Så ur kristen synvinkel kan Mohammed mycket väl ha varit en profet vars ord inte blev prövat som det borde.

1 Tess 5:20-21 definierar inte vem som är en profet, utan talar om hur man ska göra när det kommer profetiska budskap. Man prövar dem och behåller de budskap som är goda, rätta.

Muhammed var inte en kristen profet. Han förnekade både att Jesus var Guds Son och att Jesus dog på korset. Men Bibeln säger:
“Den som inte förblir i Kristi lära utan går utöver den, han har inte Gud. Den som förblir i hans lära har både Fadern och Sonen.” 2 Joh 1:9

Svenska Kyrkans teologer behandlar Jesu ord som människors ord och katolska kyrkans teologer har med mässofferläran förnekat att Jesus dog en gång för alla, så varför skulle inte Mohammed vara en fallen profet liksom Svenska Kyrkan och Katolska Kyrkan är fallna kyrkor, då de ju inte längre har Jesus som sin läromästare ?

8Men I skolen icke låta kalla eder ‘rabbi’, ty en är eder Mästare, och I ären alla bröder.
9Ej heller skolen I kalla någon på jorden eder ‘fader’, ty en är eder Fader, han som är i himmelen.
10Ej heller skolen I låta kalla eder ‘läromästare’, ty en är eder läromästare, Kristus.Matt 23:8-10

Katolska kyrkans ledare kallar sig “fader” på ett sätt som strider mot Jesu bud och de menar att även Maria var helt utan synd och de talar till hennes avlidne. Svenska Kyrkans präster viger homosexuella par i Faderns Sonens och den Helige andes namn så hur kan de vara mer kristna än Muslimerna?

De som förnekar att Jesu ord är Guds ord, eller som lär i strid mot Jesu bud går emot den kristna tron. Oavsett vad de kallar sig.

Nja. Vi har ju fortfarande GT som i ett koppel före NT och i GT existerar inte den kristna läran men trots det infaller den i den kristna bibeln. Detta leder ju knappast till att patriarkerna, Moses, Abraham och de andra förlorar sin roll som Guds utvalda, eller hur? Sen har även muslimerna den tron att Jesus ord var guds ord som blivit förvrängt av Paulus. I 3:e Suran i Koranen finns en beskrivning av Jesus, att Änglarna ska ha kommit till Maria, jesus moder, och gett henne budskapet om att hon skall föda en son som skall kallas Kristus Jesus och som skall bli guds sändabud.

Koranen förnekar inte Jesus ord, eftersom Koranen menar att Jesus ord, precis som Muhammeds ord, är guds ord.

Postade: 20 Februari 2011 01:51 - —   [ Ignorera ]   [ # 19 ]  
Senior
RankRankRank
Gick med  2008-10-26

Roberto

Jag har för mig att förbundet med Abraham som blev rättfärdig genom tro är äldre än det med Mose som ger rättfärdighet genom att perfekt hålla lagen.

Sedan återstår frågan på vad sätt Svenska Kyrkan som har en kyrklig ritual där homosexuella par lovar att leva i strid med Guds vilja är mera kristen än vad Mohammed var. Och hur är det med romerska kyrkan där somliga präster lovar att leva i äktenskapsbrott genom att inte hålla sig till sin hustru samtidigt som bibeln rekommenderar att manliga församlingsföreståndare och församlingstjänare bör vara en gång gifta (änkemän och övergivna män behöver inte skaffa sig någon ny hustru). Liksom judar på Jesu tid ville komma undan att betala underhåll till sina föräldrar genom att ge till templet vill somliga komma undan kravet på äktenskaplig trohet genom att lova Gud att mot hans vilja leva i celibat. Hur kan de räknas som mera kristna än Mohammed?

Postade: 20 Februari 2011 04:11 - —   [ Ignorera ]   [ # 20 ]  
Rookie
Rank
Gick med  2011-02-20

Att vara Kristen tolkar jag som så, anhängare av Kristus, alltså Jesus. Sen är jag av den uppfattningen att man kan ha en genuin tro på Gud. Att människor trotsar Guds ord är precis som du säger, något som skett genom alla tider. Men jag har den uppfattningen, att det är inte vi som skall döma eller sätta etikett på andra människor. Du är inte kristen för att du gör så, du kan inte tro på Gud för du gör si. Det är inte upp till oss att bedöma vilka som tror på Gud och vilka som följer “den sanna läran”. I slutet kommer Gud att göra det valet. För han vet och ser allt som vi inte vet eller ser.

Postade: 20 Februari 2011 09:36 - —   [ Ignorera ]   [ # 21 ]  
Senior
RankRankRank
Gick med  2008-10-26
Roberto - 20 Februari 2011 04:11 -

Att vara Kristen tolkar jag som så, anhängare av Kristus, alltså Jesus. Sen är jag av den uppfattningen att man kan ha en genuin tro på Gud. Att människor trotsar Guds ord är precis som du säger, något som skett genom alla tider. Men jag har den uppfattningen, att det är inte vi som skall döma eller sätta etikett på andra människor. Du är inte kristen för att du gör så, du kan inte tro på Gud för du gör si. Det är inte upp till oss att bedöma vilka som tror på Gud och vilka som följer “den sanna läran”. I slutet kommer Gud att göra det valet. För han vet och ser allt som vi inte vet eller ser.

Så kan det mycket väl vara. Men nu har en del (bland annat Stefan Gustavsson) reagerat på att SvK har ett samarbete i någon invandrartät förort, så att de har en kyrkolokal en moské och sedan gemensamma utrymmen för andra ändamål, just med den motiveringen att SvK är en kristen kyrka medan muslimer inte är Guds barn.

Postade: 21 Februari 2011 05:29 - —   [ Ignorera ]   [ # 22 ]  
Rookie
Rank
Gick med  2011-02-20

Och det är just det som gör mig så förvirrad. Kristendomen predikar ett kärleksbudskap som vi som kristna antingen får lära oss hantera eller så skiter vi i det och kallar oss något annat. Detta budskap går ut på att alla människor är lika mycket värda. Det står även i bibeln att vi alla är Guds barn. Vad har vi då för rätt att säga att det folket eller dom människorna inte är Guds barn? Vart i bibeln har vi fått det mandatet? Vad jag vet har vi inte fått ett sådant mandat av Gud och har vi det så kommer jag slänga samtliga biblar jag har i hemmet och säga adjö till denna lära.

Kristendomen, eller människor som följer kristendomen beter sig i många fall som svin och tror att de är förmer och bättre än andra. Det finns en orsak till att jag dragit mig bort från min församling (Evangeliska frikyrkan), just för att folket där antingen är trångsynta rasister eller saknar empatisk förmåga mot andra människor.

Postade: 21 Februari 2011 06:52 - —   [ Ignorera ]   [ # 23 ]  
Senior
RankRankRank
Gick med  2008-10-26
Roberto - 21 Februari 2011 05:29 -

Och det är just det som gör mig så förvirrad. Kristendomen predikar ett kärleksbudskap som vi som kristna antingen får lära oss hantera eller så skiter vi i det och kallar oss något annat. Detta budskap går ut på att alla människor är lika mycket värda. Det står även i bibeln att vi alla är Guds barn. Vad har vi då för rätt att säga att det folket eller dom människorna inte är Guds barn? Vart i bibeln har vi fått det mandatet? Vad jag vet har vi inte fått ett sådant mandat av Gud och har vi det så kommer jag slänga samtliga biblar jag har i hemmet och säga adjö till denna lära.

Kristendomen, eller människor som följer kristendomen beter sig i många fall som svin och tror att de är förmer och bättre än andra. Det finns en orsak till att jag dragit mig bort från min församling (Evangeliska frikyrkan), just för att folket där antingen är trångsynta rasister eller saknar empatisk förmåga mot andra människor.

Jesus berättar i en liknelse om en son som blir ombedd att göra något men säger att han inte kommer att göra det men sedan gör det och en annan son som lovar att göra som Fadern ber honom men gör det inte och man kan undra om Kyrkan är sonen som säger att han ska göra som Fadern vill men inte gör det medan Islam är sonen som säger att han inte ska men ändå gör.

Men, då är vi på grupp nivå på den enskilda nivån går “svärdet” genom alla olika bekännelser och vi vet väldigt lite om vem som får vara del av Kristi brud och vilka som får bo någon annanstans. På något sätt tror jag att det blir (på individ nivå) de som vill leva med Jesus i ett rike byggt på kärlek och förlåtelse som får göra det medan de som kräver rättvisa kommer att få en rättvis dom.

Kanske är det med dig som med mig att du träffat både muslimer som tror på Gud och ber personliga böner och får personliga svar och sådana som inte gör det och samma sak med kristna de som har gemenskap med Gud och de som inte har det.

Det är få judar som är “svarta” till hudfärgen men om Jesus mot förmodan visar sig vara en svart jude då kommer ju rasisterna självmant att svänga i “porten” till himmelriket när de upptäcker detta.

2 av 2
2

© 2006-2011 CredoAkademin, Rehnsgatan 20, 113 57 Stockholm. Tfn 08-545 494 70