Duffel - 14 Januari 2011 04:51 -
Imatea - 13 Januari 2011 11:20 -
Duffel,
...att moralen är objektiv eftersom man som människa uppenbarligen erfar den…
...skriver du. Detta har jag läst gång på gång i flera trådar. Liksom Joeb och TorstenN kan jag inte känna igen mig i detta, men om du nu menar att så skulle vara fallet, så blir väl den mest angelägna frågan den som Joeb ställer här ovan:
Hur får vi kännedom om vad som verkligen är objektivt rätt eller fel?
Skall vi ge våra slavar ledigt på lördagar, men låta dem jobba söndag till fredag? [2 Mos 20:8-11] Skall vi driva ut onda andar och skicka in dem i grisar?[Matt 8, Mark 5, Luk 8] Just give it a shot!
Ja, tänk, precis så som du formulerade det här avslutningsvis tror jag att det ska gå till… 
allvarligt talat, vad som är objektivt är rätt och fel för människan är väl snarare etik? Så tänker i alla fall jag. Och för mig är det lite grann en annan fråga.
Sedan förstår jag att du är ute efter att jag som kristen i konsekvensens namn bör se buden i GT som normerande för min etik. Men det gör jag inte, vilket jag misstänker att du redan anar…
Min poäng är att människans iver att skapa etiska system visar på hennes ursprung i Gud, som i sig enligt hur jag uppfattar det ÄR moralen. Att dessa system sedan aldrig träffar helt rätt tror jag beror på att det inte är möjligt för människan.
Självutgivande kärlek, försoning och förlåtelse tror jag är de grundläggande dragen i moralens väsen. De har blivit tydliga genom framför allt Jesus, som för mig är en bättre etisk vägvisare än GT:s bud. Sedan vet jag förvisso att jag inte är konsekvent biblicistisk här, och det kan jag utifrån mitt samvete inte göra något åt…
Försök inte, Duffel! 
Du kan inte gärna skämta bort att det är bibelns Jesus (eller har du någon annan Jesus) som sänder onda andar (bara en så´n sak!) in i en intet ont anande svinhjord. Berättelsen återkommer i alla de tre synoptiska evangelierna. För att du inte skulle missa detta lade jag till en hänvisning.
Att du förhåller dig precis som du tycker till GT kan man fundera över, men som bekännande kristen representerar du väl ändå i någon mån tilltro till de nytestamentliga författarnas berättelser?
Vilken etisk vägvisning menar du att Jesus ger här?