....Det finns inga skäl att avstå bara för att du inte är kristen. Det är ju inte ens en kristen högtid till att börja med utan bara något där kristendomen stoppat in jesu födelse för att lättare passa in.
Du verkar ha missat hela poängen med mitt förra inlägg.
Och ditt enda försvar att du som icke-troende har rätt att fira jul är att julen för omkring 700 år sedan firades av annan anledning än att Jesus Kristus föddes till jorden.
Nationalencyklopedin om varför man vid 300-talet i det kristna Rom började fira Jesu födelse: Sannolikt inrättades högtiden som motvikt till firandet 25 december av solguden som romersk riksgudomlighet, dies natalis solis invicti (‘den oövervinneliga solens födelsedag’), en skapelse av soldatkejsaren Aurelianus år 272 e.Kr.
Vill du alltså fira solguden, så gör då det. Men du ska veta att varken Kyrkan eller Samhället (uttryckt i uppslagsverk) erkänner detta som en anledning att idag sedan många sekler tillbaka fira jul.
Ditt förhållningssätt är udda och mycket egendomligt.
Tänk om vi var och en fick förhålla oss så vad gäller alla övriga helgdagar, att vi fick bortse helt från nutida anledning till firande och leta oss tillbaka hundratals eller tusentals år för att hitta nåt annat som firades just en viss specifik dag.
Vi måste ju ändå kunna förhålla oss till det som gäller som anledning idag och sedan hundratals år tillbaka.
Och som jag redan sagt, oavsett vilken dag Kyrkan hade valt som firande av Jesu födelse så är det i grunden oväsentligt. Det helt avgörande är firandets innehåll och kärna. Och vad avser 25 dec så är det Jesu födelse.
Du skriver: “ett julfirande med nära och kära är välbehövligt”.
Så beklämmande och torftigt lyder till slut ditt “argument”. Det ser nästan lite komiskt ut.
Och varför menar du att du måste vara ledig från arbetet för att fira med nära och kära? Och fira vad? Solguden, tillsammans med dina nära och kära? Och varför kan du inte välja detta egendomliga firande med nära och kära en vanlig helg istället? Eller 3 januari, eller 5 dec, eller 16 februari? Eller varför inte välja t.ex. alla hjärtans dag till ett sådant slags firande? Varför måste du inkräkta just på en av de heligaste helgdagar som finns för kristna i världen? Och varför vill du som icke-troende öht fira något just den dag då det officiellt är Jesu Kristi födelse som är anledningen till firande? Vore jag icke-troende skulle jag inte kunna tänka mig att fira något öht just den dagen eftersom det skulle kunna riskera ge intryck av att jag trots allt lite grann accepterade eller sympatiserade med en av Den Kristna Trons grundpelare.
Så Jo, det finns alla skäl i världen att avstå från att fira jul om man inte är bekännande kristen. Det främsta skälet är att det den dagen officiellt och kyrkligt är frågan om Jesus Kristi födelse till världen. Detta borde vara nog för varje bekännande icke-troende att avstå från varje slag av firande den dagen och betrakta den dagen som vilken annan grå dag som helst.