Sök       Avancerad sökning

1 av 2
1
Merry Christmas
Postade: 24 December 2010 11:33 - —   [ Ignorera ]  
Senior
RankRankRank
Antal poster:  855
Gick med  2008-04-14

Jag önskar härmed alla mina trossyskon en riktigt Merry Christmas.

Ni andra ska ge er av till arbetet. Och skälet till det skrev jag i ett inlägg julen 2008, ett inlägg som idag är än mer aktuellt.

Signatur 

“Denna världens visdom är dårskap inför Gud.”
1 Kor 3:19

Postade: 24 December 2010 12:00 - —   [ Ignorera ]   [ # 1 ]  
Veteran
RankRankRankRank
Antal poster:  1277
Gick med  2010-06-06

Vill också passa på att önska alla forumiter en riktigt god jul och tacka för alla spännande debatter. Hoppas ni får ett par riktigt sköna dagar! God Jul!

Postade: 24 December 2010 02:34 - —   [ Ignorera ]   [ # 2 ]  
Veteran
RankRankRankRank
Antal poster:  1427
Gick med  2007-08-02

Jag vill önska alla här på forumet en riktigt God Jul och Gott Nytt År. Otrosfränder såväl som troende, med- och motdebattörer av alla sorter.

Gunnar

Postade: 24 December 2010 02:51 - —   [ Ignorera ]   [ # 3 ]  
Senior
RankRankRank
Antal poster:  329
Gick med  2008-02-01

God Jul allesammans och tack för året som gått!

Gunnel

Postade: 24 December 2010 09:00 - —   [ Ignorera ]   [ # 4 ]  
Senior
RankRankRank
Antal poster:  129
Gick med  2007-12-30

Jag önskar mina med troende som icke troende en Glad Kristi födelsedag! Hoppas ni har haft en trevlig och underbar dag - och hoppas att kvällen i så fall blir lika bra!

Signatur 

I believe in God like I believe in the sun, not because I can see it, but because of it all things are seen. - CS Lewis!

Postade: 25 December 2010 10:37 - —   [ Ignorera ]   [ # 5 ]  
Senior
RankRankRank
Antal poster:  188
Gick med  2008-04-07

Ja, God Jul på er alla forumvänner!!

Postade: 26 December 2010 12:25 - —   [ Ignorera ]   [ # 6 ]  
Junior
RankRank
Antal poster:  31
Gick med  2009-05-31

God jul och gott nytt år!

Postade: 30 December 2010 12:25 - —   [ Ignorera ]   [ # 7 ]  
Veteran
RankRankRankRank
Gick med  2010-06-06
Ragnar - 24 December 2010 11:33 -

Ni andra ska ge er av till arbetet. Och skälet till det skrev jag i ett inlägg julen 2008, ett inlägg som idag är än mer aktuellt.

Om du var logisk konsekvent i ditt resonemang skulle du snarast själv avstå från julfirandet. Det finns inga belägg för att Jesus någonsin fötts i december och så sent som in på 300-talet firade man hans födelse på våren i olika delar av världen.

Att flytta hans födelse till december var således en ren PR-kupp – någonting som underlättade för kristendomen att få fäste då man redan hade julfirande här uppe i norden. Till och med ordet jul har ju sitt ursprung i fornnordiska traditioner.

Det nordiska julfirandet är så spretigt och har sina rötter i så många olika kulturer och traditioner att det knappast ens går att kalla det en kristen högtid längre. Hur många av landets befolkning har ens ägnat Jesus en tanke under dessa dagar?

Det svenska julfirandet har således—återigen—utvecklats till någonting helt annat än vad det ursprungligen var: en genomsekulariseriad högtid med julmust, tomte och kalle anka och julklappar och chokladaskar utan en enda tanke på kristendomens historia.

Postade: 30 December 2010 01:16 - —   [ Ignorera ]   [ # 8 ]  
Senior
RankRankRank
Gick med  2008-04-14
Joeb - 30 December 2010 12:25 -
Ragnar - 24 December 2010 11:33 -

Om du var logisk konsekvent i ditt resonemang skulle du snarast själv avstå från julfirandet. Det finns inga belägg för att Jesus någonsin fötts i december och så sent som in på 300-talet firade man hans födelse på våren i olika delar av världen.

Att flytta hans födelse till december var således en ren PR-kupp – någonting som underlättade för kristendomen att få fäste då man redan hade julfirande här uppe i norden. Till och med ordet jul har ju sitt ursprung i fornnordiska traditioner.

Det nordiska julfirandet är så spretigt och har sina rötter i så många olika kulturer och traditioner att det knappast ens går att kalla det en kristen högtid längre. Hur många av landets befolkning har ens ägnat Jesus en tanke under dessa dagar?

Det svenska julfirandet har således—återigen—utvecklats till någonting helt annat än vad det ursprungligen var: en genomsekulariseriad högtid med julmust, tomte och kalle anka och julklappar och chokladaskar utan en enda tanke på kristendomens historia.

Allt detta trams har jag redan svarat på. Klicka på länken jag anger och läs den debatt som tog vid då.

Signatur 

Postade: 30 December 2010 02:01 - —   [ Ignorera ]   [ # 9 ]  
Veteran
RankRankRankRank
Gick med  2010-06-06
Ragnar - 30 December 2010 01:16 -

Allt detta trams har jag redan svarat på. Klicka på länken jag anger och läs den debatt som tog vid då.

Det är mot reglerna att argumentera med länkar. Så vill du försöka motivera ditt eget trams får du allt göra ett försök i denna tråd.

Postade: 30 December 2010 03:04 - —   [ Ignorera ]   [ # 10 ]  
Senior
RankRankRank
Gick med  2008-04-14
Joeb - 30 December 2010 02:01 -
Ragnar - 30 December 2010 01:16 -

Det är mot reglerna att argumentera med länkar. Så vill du försöka motivera ditt eget trams får du allt göra ett försök i denna tråd.

Länken går till en annan tråd i detta forum som behandlar precis samma ämne. Det vore meningslöst för mig att upprepa det jag redan skrivit om detta ämne i detta forum. Jag kan inte se att det skulle bryta mot någon regel att hänvisa till vad jag redan sagt på annat ställe i detta forum.

Signatur 

Postade: 30 December 2010 04:58 - —   [ Ignorera ]   [ # 11 ]  
Veteran
RankRankRankRank
Gick med  2010-06-06
Ragnar - 30 December 2010 03:04 -

Länken går till en annan tråd i detta forum som behandlar precis samma ämne. Det vore meningslöst för mig att upprepa det jag redan skrivit om detta ämne i detta forum. Jag kan inte se att det skulle bryta mot någon regel att hänvisa till vad jag redan sagt på annat ställe i detta forum.

Något slapp inställning, måste jag få säga. Låt oss läsa reglerna tillsammans:

“Argumentation ska i huvudsak föras med egna ord, inte med länkar. Om man använder en länk, måste innehållet i länken först refereras och relevanta argument extraheras. Därefter kan man ange länken som källa eller fördjupning. Om man citerar ska citatet tydligt markeras och källa anges.”

Vill du bemöta min argumentation får du alltså göra så i denna tråd—vilken du själv startat. Att bara länka till annan plats duger inte—även om det är till annan plats på detta forum.

Postade: 30 December 2010 05:16 - —   [ Ignorera ]   [ # 12 ]  
Senior
RankRankRank
Antal poster:  525
Gick med  2010-07-13

Irrelevant. Det som är viktigt är att vi kristna firar att Jesus föddes som människa, inte att han faktiskt fötts i december.

Som att någon överhuvudtaget skulle bry sig.

Och din poäng är?

Även om det du säger stämmer om att kristna har övertagit en hednisk högtid och gjort den till sin så är det i det stora hela ganska så ointressant. För faktum är att nuförtiden kopplar de flesta ihop julen med Jesu födelse och inte med fornnordiska traditioner.

Vad är din poäng?

Jag tror faktiskt att det är ganska exakt därför som Ragnar tycker att ni kan flytta ert firande till något annat datum istället.

Postade: 02 Januari 2011 04:15 - —   [ Ignorera ]   [ # 13 ]  
Veteran
RankRankRankRank
Gick med  2010-06-06
Chrawnus - 30 December 2010 05:16 -

Och din poäng är?

Jag har fullt förtroende för att du har en grundläggande läsförståelse. Det finns inga skäl för dig att medvetet lägga den åt sidan. Julfirandet i slutet av december är inget kristet påfund. Den poängen borde rimligtvis inte vara särskilt svår att begripa.

Även om det du säger stämmer om att kristna har övertagit en hednisk högtid och gjort den till sin ...så är det i det stora hela ganska så ointressant. För faktum är att nuförtiden kopplar de flesta ihop julen med Jesu födelse och inte med fornnordiska traditioner.

“Även om” det jag säger stämmer? Menar du att detta är något du tvivlar på?

...så är det i det stora hela ganska så ointressant. För faktum är att nuförtiden kopplar de flesta ihop julen med Jesu födelse och inte med fornnordiska traditioner.

Om julens fornnordiska historia är ointressant borde vi väl rimligtvis också kunna betrakta dess kristna historia på samma vis, eller hur? Du skjuter dina egen invändingar i sank med denna självmotsägelse. Jag behöver aldrig ens hjälpa dig.

För “faktum” är nog snarare att jesus knappast ägnas en tanke av dagens sekulära julfirare där bara en knappt femtedel av befolkningen är religiösa.

Jag tror faktiskt att det är ganska exakt därför som Ragnar tycker att ni kan flytta ert firande till något annat datum istället.

Om julen faktiskt från början varit en kristen tradition kunde jag acceptera era invändingar. Nu är så inte fallet. Det är ursprungligen en fornordisk tradition—julblot eller midvinterblot—som gått igenom en rad olika förändringar genom historien.

Mitt förslag är således att alla som så önskar får fira julen—oavsett anledning eller livsåskådning.

Postade: 05 Januari 2011 04:23 - —   [ Ignorera ]   [ # 14 ]  
Senior
RankRankRank
Gick med  2008-04-14
Joeb - 02 Januari 2011 04:15 -

Om julen faktiskt från början varit en kristen tradition kunde jag acceptera era invändingar. Nu är så inte fallet. Det är ursprungligen en fornordisk tradition—julblot eller midvinterblot—som gått igenom en rad olika förändringar genom historien.

Mitt förslag är således att alla som så önskar får fira julen—oavsett anledning eller livsåskådning.

Nonsens.

Julen är sedan många sekler en kristen högtid till åminnelse av att Gud blev människa i Jesus Kristus.

Överallt i världen där man runt den 25 dec firar Jul så sker det i grunden av anledningen Jesu Kristi födelse. Det är också den officiella förklaringen, även i en sekulär stat som Sverige.

Jul enligt Nationalencyklopedins Ordbok: “en stor högtid till minne av Kristi födelse kring den 25 december.”

Och Nationalencyklopedin börjar så här: jul ..., den kristna högtid som firas 25 december till minne av Jesu födelse (fornsvenska Kristi födslodagher eller Herrens födslodagher, på latin in nativitate Domini eller dies natalis). Firandet av Jesu historiska framträdande i världen anknyter till äldre sed att fira högtid i samband med vintersolståndet.

Sen spelar det ingen som helst roll NÄR under året Den Kristna Kyrkan valt att högtidlighålla Jesu Kristi födelse (eller för övrigt någon annan kristen helgdag). Hade man valt 25 juli, so what?

Nu har Kyrkan valt detta datum, och alla stater som följer detta har erkänt dess status som en kristen högtid.

Om en sekulär stat, som t.ex. den svenska, officiellt på olika sätt skulle deklarera att under Jul, får människorna fira vad de själva önskar och vill, då vore saken kanske i lite annat läge. Men inte ens det är fallet. Även en sekulär stat som den svenska erkänner att 25 dec firas i grunden av att Jesus Kristus blev född till världen.

Detta har du att förhålla dig till, och kan du som ateist/agnostiker/tvivlare inte acceptera det, då ska du inte fira Jul utan får faktisk masa dig i väg till arbetet eller syssla med något annat. Allt annat blir hyckleri.

Signatur 

Postade: 05 Januari 2011 04:48 - —   [ Ignorera ]   [ # 15 ]  
Veteran
RankRankRankRank
Gick med  2010-06-06
Ragnar - 05 Januari 2011 04:23 -

Julen är sedan många sekler en kristen högtid till åminnelse av att Gud blev människa i Jesus Kristus.

Och från början någonting helt annat, inte sant? Ordet “jul” är ju inte ens ett kristet påfund.

Sen spelar det ingen som helst roll NÄR under året Den Kristna Kyrkan valt att högtidlighålla Jesu Kristi födelse (eller för övrigt någon annan kristen helgdag). Hade man valt 25 juli, so what?

Och varför valde man just den 25:e då? Jo, för där fanns redan ett julfirandet och man var då påpasslig nog att att flytta jesu födelse dit.

En ren PR-kupp således.

Eller fanns det andra skäl att välja den 25:e december än det redan befintliga julfirandet? Folk firade jul långt innan kristendomen.

Om en sekulär stat, som t.ex. den svenska, officiellt på olika sätt skulle deklarera att under Jul, får människorna fira vad de själva önskar och vill, då vore saken kanske i lite annat läge. Men inte ens det är fallet. Även en sekulär stat som den svenska erkänner att 25 dec firas i grunden av att Jesus Kristus blev född till världen.

Sverige är ett fritt land och du får fira jul av precis vilka skäl du vill och hur så du än må önska. Menar du att det krävs någon form av offeciellt uttalande från staten för att du ska inse det?

Detta har du att förhålla dig till, och kan du som ateist/agnostiker/tvivlare inte acceptera det, då ska du inte fira Jul utan får faktisk masa dig i väg till arbetet eller syssla med något annat. Allt annat blir hyckleri.

Ett högtidsfirande i slutet av december har alltid funnits på olika platser runt om i världen och gjorde så långt innan kristendomen kom till sverige.

Och det är välbehövligt där i vintermörkret. Och just därför kommer landets sekulära svenskar fortsätta att fira jul i december—precis som man alltid har gjort—även långt innan kristendomen. För att ett julfirande med nära och kära är välbehövligt.

Det finns inga skäl att avstå bara för att du inte är kristen. Det är ju inte ens en kristen högtid till att börja med utan bara något där kristendomen stoppat in jesu födelse för att lättare passa in.

1 av 2
1

© 2006-2011 CredoAkademin, Rehnsgatan 20, 113 57 Stockholm. Tfn 08-545 494 70