Sök       Avancerad sökning

2 av 2
2
Finns det sublima meddelanden i media i ondskans tjänst?
Postade: 14 Juni 2011 12:13 - —   [ Ignorera ]   [ # 16 ]  
Junior
RankRank
Antal poster:  32
Gick med  2010-12-27
David Kärrsmyr - 27 December 2010 04:07 -

Ursäkta att jag helt tappat bort diskussionen i det längsta. Håller med
om att det till viss del rör sig om ett onödigt fokuserade på ondskan i samtiden.
Det finns musik som man kan tycka provocerar också, men som jag ändå uppskattar
att lyssna på (till skillnad ifrån annat vansinne)
Ex. Day of Fire, Regret - Something More, Switchfoot - Rage against the machine, Maria
Sådan musik kan verka uppbyggligt och få en att fundera på evigheten
tillsammans med en personlig Gud i livet efter detta istället för att
verka för ett skadat psyke.

Utöver att du håller med om att det finns ganska uppenbar ondska som sprids i media (av upphovsmannen både medvetet eller omedvetet), “inbillningsbar” ondska eller övriga sammanträffande och mönster man kan hitta med onödigt fokuserande, är det då några ondskans meddelande kvar som du kan se? Förstod nog aldrig helt hur du menade smile

Postade: 14 Juni 2011 05:00 - —   [ Ignorera ]   [ # 17 ]  
Moderator
RankRankRankRank
Antal poster:  1564
Gick med  2007-04-01
Davidus - 14 Juni 2011 12:13 -
David Kärrsmyr - 27 December 2010 04:07 -

Ursäkta att jag helt tappat bort diskussionen i det längsta. Håller med
om att det till viss del rör sig om ett onödigt fokuserade på ondskan i samtiden.
Det finns musik som man kan tycka provocerar också, men som jag ändå uppskattar
att lyssna på (till skillnad ifrån annat vansinne)
Ex. Day of Fire, Regret - Something More, Switchfoot - Rage against the machine, Maria
Sådan musik kan verka uppbyggligt och få en att fundera på evigheten
tillsammans med en personlig Gud i livet efter detta istället för att
verka för ett skadat psyke.

Utöver att du håller med om att det finns ganska uppenbar ondska som sprids i media (av upphovsmannen både medvetet eller omedvetet), “inbillningsbar” ondska eller övriga sammanträffande och mönster man kan hitta med onödigt fokuserande, är det då några ondskans meddelande kvar som du kan se? Förstod nog aldrig helt hur du menade smile

Edit: Du kanske skall se musik videon också för att förstås hur den kan missuppfattas av en ID förespråkare

Det kan naturligtvis handla om meddelanden som kan vara provocerande utan att vara onda i sig, lika som det kan finnas sådana medellanden som har demoniskt ursprung. Lika så kanske jag uppfattar budskap p.g.a att jag har subjektiva upplevelse av mönster.
Jag kanske lyssnar till Limp Bizquit “Take a look” och upplever mig kränkt av dess budskap om Idioter (en nedsättande term som används om ID förespråkare).
Men veta att detta aldrig var avsikten hos gruppen.
Så är det mer komplicerat än att säga att det bara finns dolda budskap i musiken, eller?

Signatur 

/David

———————
“1 Först av allt uppmanar jag till bön och åkallan, förbön och tacksägelse för alla människor, 2 för kungar och alla i ledande ställning, så att vi kan föra ett lugnt och stilla liv på allt sätt gudfruktigt och värdigt.” - 1 Tim 2:1-2
(Vet att detta står i bibeln men det är möjligen en egen parafrisering, men ni förstår budskapet)

2 av 2
2

© 2006-2011 CredoAkademin, Rehnsgatan 20, 113 57 Stockholm. Tfn 08-545 494 70