Sök       Avancerad sökning

2 av 2
2
Jag har aldrig sett ett enda argument för
Postade: 25 December 2010 11:50 - —   [ Ignorera ]   [ # 16 ]  
Senior
RankRankRank
Antal poster:  188
Gick med  2008-04-07

Det finns ingen “fri vilja” när det kommer till frälsningen. Det trodde jag de flesta teologiskt medvetna visste.

Hela Bibeln börjar med en förklaring om den fria viljans betydelse. Snacka om teologiskt ologisk & oinsatt!

M:Att man skulle vara förutbestämt förlorad bara för att man idag kallar sig ateist, känns väldigt främmande utifrån den kristna Guden.

R:Gör det? Varför det? För mig känns det tvärtom. Om man medvetet och med vilja kallar sig ateist, så betyder det att man offentligt och med berått mod förnekar Guds existens. Det är för mig ett tydligt tecken på förhärdelse. Det är lätt för mig att förstå att sådana människor av Gud har blivit ställda långt fram på den breda vägen och överlämnade åt sina synder.

Så en ateist kan inte omvända sig & bli frälst?

M:Är allt missionsarbete helt bortkastat då, om det redan är förutbestämt? Du hör kanske hur konstigt det låter…

R:För kristna svenska öron låter det säkert konstigt. Men å andra sidan, vad i Den Kristna Tron låter inte konstigt? Hur som helst, har du nångång hört en calvinist förneka vikten av mission/evangelisation? Din fråga avslöjar att du helt enkelt inte har tillräcklig kunskap i ämnet.

Hur kan en calvinist se någon poäng i mission/evangelisation om allt redan är förutbestämt? Det låter mer som en extrem from av teologisk determinism som inte är förenlig med kristendomens lära om den fria viljans betydelse. Du får nog läsa din Bibel grin

Du har missuppfattat berättelsen och vantolkat den. Det är INTE “den som gjort bort sig fullständigt” som “ändå” blir förlåten. Vad är det för dumheter? Det är den som kommer till besinning, som ser sin synd, och sedan omvänder sig från sin synd och bekänner sin synd inför fadern, som blir förlåten.

Jo, den som har gjort bort sig fullständigt blir förlåten om man ber om det. Vem har sagt att inte de mest inbitna ateister kan omvända sig & få nåd? De är de som verkligen vet hur himmelriket fungerar, alltså de som inte förtjänar en förlåtelse man ändå får det från sin Far. Det är vad Jesus själv lär ut!! Sen blir man givetvis inte förlåten per automatik, men åter igen - varför skulle inte en inbiten ateist kunna omvända sig utan vara förutbestämt förlorad, som du verkar förutspråka?

Och den möjligheten står även öppen för varje medveten och öppet bekännande ateist (även om jag menar att de flesta av dem redan befinner sig långt in på helvetets breda väg).

Hur kan den möjligheten stå öppen för alla om Gud från början bestämt vem som kommer var? Ditt resonemang känns mer & mer ologiskt & förvirrat…

Personligen tror jag att du, den dag vi står inför Gud, kommer förundras över Hans gränslösa kärlek & nåd, även över människor som “kyrkan” räknat bort. Livet & dess val har självklart betydelse & är av största vikt, men vi ska aldrig underskatta Guds kärlek till varje enskild människa!! Och att alla människor har en chans att vända om till Gud, utan någon förutbestämd dom över sig.

Postade: 25 December 2010 01:07 - —   [ Ignorera ]   [ # 17 ]  
Senior
RankRankRank
Antal poster:  855
Gick med  2008-04-14
Marrewskij - 25 December 2010 11:50 -

Snacka om teologiskt ologisk & oinsatt!

Jo, du har så rätt så, jag har jättemycket kvar att lära.

Du får nog läsa din Bibel grin

Det goda rådet ska jag omedelbart följa.

Ditt resonemang känns mer & mer ologiskt & förvirrat…

Jo, visst är det så. Logik och klarhet är inte min starka sida.

Personligen tror jag att du, den dag vi står inför Gud, kommer förundras över Hans gränslösa kärlek & nåd, även över människor som “kyrkan” räknat bort.

Jo, du har säkert alldeles rätt.

Signatur 

“Denna världens visdom är dårskap inför Gud.”
1 Kor 3:19

Postade: 25 December 2010 03:16 - —   [ Ignorera ]   [ # 18 ]  
Senior
RankRankRank
Antal poster:  188
Gick med  2008-04-07
Ragnar - 25 December 2010 01:07 -
Marrewskij - 25 December 2010 11:50 -

Snacka om teologiskt ologisk & oinsatt!

Jo, du har så rätt så, jag har jättemycket kvar att lära.

Du får nog läsa din Bibel grin

Det goda rådet ska jag omedelbart följa.

Ditt resonemang känns mer & mer ologiskt & förvirrat…

Jo, visst är det så. Logik och klarhet är inte min starka sida.

Personligen tror jag att du, den dag vi står inför Gud, kommer förundras över Hans gränslösa kärlek & nåd, även över människor som “kyrkan” räknat bort.

Jo, du har säkert alldeles rätt.

Då är vi överens grin God Jul & Guds välsignelse Ragnar!

Postade: 29 December 2010 03:51 - —   [ Ignorera ]   [ # 19 ]  
Junior
RankRank
Antal poster:  51
Gick med  2010-12-16

Det må vara hänt att jag är fallen och därför är på väg till helvetet. Det är ingenting jag kommer att oroa mig för eftersom jag ändå anser det vara bättre än det eviga utslocknandet.

Jag blir lite ledsen att tråden inte ledde till något vettigt, men vad hade jag förväntat mig. Argument som en betraktande människa med höga krav på intellektuell ärlighet skulle kunna acceptera som tillräckligt goda för att ens tillstå möjligheten till någon annan än Spinozas gud skiner med sin frånvaro.

Det enda mod som spelar någon roll är det mod med vilket man som människa bemöter verkligheten. Majoriteten av ateister hatar inte gud, evigt liv eller tanken på ett himmelrike - det är bara det att det inte finns ens minsta gnutta anledning till tro förutom behovet av tröst inför dödsmedvetenhet och indoktrinering.

Jag tycker verkligen synd om människor som inte klarar av att lägga av sig det oket och unnar sig en existens i självrespekterande ärlighet under den korta tid man har.

Postade: 29 December 2010 05:00 - —   [ Ignorera ]   [ # 20 ]  
Senior
RankRankRank
Antal poster:  217
Gick med  2010-08-25
Ragnar - 23 December 2010 07:49 -
Duffel - 23 December 2010 07:16 -

Jag måste dock höja på ögonbrynen lite och fråga er som håller i Forumet om en sådan här utsaga verkligen är på rätt sida gränsen?

Det är mycket i Bibeln som kan chockera sekulära svenskar och ljumma svenska kristna, så jag har förståelse för frågan.

Den insiktsfulle och kunnige vet dock att det finns en stor kyrkoriktning som kallas calvinism och där en grundpelare i teologin faktisk är att Gud har utvalt människor till förtappelsen. Den läran stöder sig på flera bibeltexter.

Huruvida jag helt ansluter mig till den doktrinen låter jag dock vara osagt i detta inlägg. Men oavsett min personliga uppfattning så kan ibland ett svar som det jag gav i mitt förra inlägg till Skeptikern vara fullt berättigat, även om nu sådana allvarliga ord tyvärr så gott som aldrig uttrycks i den överdrivet snälla “kristendomstyp” som härskar i detta land.

Särskilt chockad är jag inte. Inte heller okunnig om kalvinismen och predestinationsläran. Men skulle inte en kalvinist ännu mycket mer dra sig för att spekulera i någon enskild människas slutstation? Om predestinationsläran är sann kan ju varken kalvinisten, du, jag eller någon annan göra så mycket åt var vi hamnar, eller hur? Och i annat fall tror jag näppeligen att du når någonstans i en diskussion genom att spekulera i samtalspartnerns förutbestämmelse till helvetet. Mig skrämmer det mycket mer att du insinuerar att jag skulle vara ljummen och sekulär, eftersom det för mig tyder på ett hos dig ytterst mänskligt behov av att kategorisera… wink

2 av 2
2

© 2006-2011 CredoAkademin, Rehnsgatan 20, 113 57 Stockholm. Tfn 08-545 494 70