Anders, Björn och Mats,
Ni önskar en alternativ metafysisk utgångspunkt för det vetenskapliga sökandet. Jag tycker det kan vara intressant att diskutera hur ett sådant alternativ skulle kunna se ut, även om jag kommer att förhålla mig kritisk, och jag hoppas att Joeb, abergdahl, Nils G m. fl. hakar på. Om jag inte missförstått så har Björn ödmjukt backat till att använda beteckningen “ID-hypotesen” istället för “ID-teorin”. Vi kan väl försöka vara lite tillmötesgående i gengäld?
Björn föreslår ett så kallat agent-paradigm som alternativ till metodologisk naturalism, något som Anders och Mats antagligen skriver under på. Mats förordar:
“...en sorts pragmatisk naturalism där man i första hand söker naturliga förklaringar, men inte principiellt utesluter andra typer av förklaringar, t.ex. agent-förklaringar”. #186
Alla tre tycks mena att metodologisk naturalism i själva verket är förtäckt metafysisk naturalism, det vill säga ett argument för att ingenting annat skulle kunna finnas än sådant som vi direkt eller indirekt har tillgång till:
“Den metodologiska naturalismen blir ett filosofiskt alibi för att bedriva metafysiskt naturalistisk vetenskap utan att behöva säga det rent ut”, skriver Björn i inlägg #185.
______
När det gäller kristen tro, som givetvis ligger i fokus, så har vi dels den särskilda uppenbarelsen, med mirakulösa ingripanden. Sådant lägger vi för tillfället åt sidan och koncentrerar oss på den allmänna uppenbarelsen, där guden sägs kunna spåras i naturen sådan som den normalt sett fungerar.
Vad skulle ett agent-paradigm med kristna förtecken då kunna innebära? Jag kan till att börja med urskilja tre olika varianter av gudsingripanden. Guden ingriper innan, emellan eller bakom naturliga processer. Tills vidare avvaktar jag med att komma med invändningar:
Om Gud inte upprätthöll skapelsen skulle den kollapsa omedelbart. (Kommentatorsbåset/Mats Selander i debatt om Gud och moral #216)
Detta tolkar jag som om guden ingriper bakom naturliga processer. Joeb skriver i en annan tråd:
Möjligtvis kan vi fortfarande behöva honom för att förklara de första encelliga organismernas uppkomst—men har inte då denna allsmäktiga skapargud helt plötsligt fått väldigt lite att göra? (Tro och vetenskap/Är evolutionsteorin farlig? #4)
Detta tolkar jag som om guden ingriper emellan naturliga processer; för att starta vissa förlopp och i vissa kritiska skeden.
Många har argumenterat för att guden finjusterat naturkonstanter. Kan man tänka sig att gudens ingripande begränsats till enbart detta? Att guden enbart givit förutsättningar för naturliga processer, det vill säga ingripit innan?