Joeb - 20 December 2010 08:38 -
Anders - 20 December 2010 01:36 -
Joeb,
En eller två korta frågor (beroende på hur man räknar).
Menar du att det är principiellt sett omöjligt att på ett vetenskapligt sätt identifiera design i naturen? Eller menar du bara att Behe’s definition av vetenskap är för vid?
Hej Anders,
Jag skulle definitivt kalla Behes definition av en vetenskaplig teori alldeles för vid. Vad anser du själv? Jag förstår att det känns lockande för troende att kalla ID vetenskap—men om en vetenskaplig teori bara är “a proposed explanation which points to physical data and logical inferences”—kan inte då egentligen precis vad som helst kallas vetenskaplig teori?
Jag har inget problem med Behes definition. Jag utgår nu från det du citerade i inlägg 3 och det är möjligt att Behe någonstans har utvecklat sin vetenskapssyn, så att det jag skriver här inte riktigt gör honom rättvisa. Men utifrån den kortfattade definitionen så skulle, om jag förstår det rätt, teorier som är falsifierade ändå kunna vara vetenskapliga. Däremot är de felaktiga. Med andra ord, en vetenskaplig teori kan falsifieras utan att den upphör att vara vetenskaplig.
Det blir ju något underligt om man delar upp alla anspråk på vetenskap endast i vetenskap och pseudovetenskap. Det finns ju också god vetenskap och dålig vetenskap. Och det finns teorier som visat sig hålla för prövning och falsifierade teorier. Jag ser ingen mening i att begränsa sig till enbart två kategorier när verkligheten är mer komplicerad än så.
Jag undrar också om det ligger ett så mycket större attraktionsvärde i att benämna det man förespråkar för “falsifierad vetenskap” istället för “pseudovetenskap”, vilket ju är fallet med flogiston.
Men viktigast i sammanhanget är att ID står och faller inte med Behes definition av vetenskap. På vilket sätt menar du att ID strider mot den definition som du citerade i inlägg 3 som en god definition?
”Theory: In science, a well-substantiated explanation of some aspect of the natural world that can incorporate facts, laws, inferences, and tested hypotheses.”
ID syftar till att förklara “some aspects of the natural world” och förklaringarna innehåller fakta och slutledningar (man diskuterar också lagar). Frågan är om förklaringarna är “well-substantiated” och om de innehåller “tested hypotheses”. Men det är ju något man måste undersöka och som man inte kan avgöra på förhand bara genom att se vad ID studerar och vilken typ av slutsatser man kommer fram till.
Du anger några andra skäl till att ID inte skulle kunna vara vetenskap:
Att sedan åberopa en designer borde ju rimligtvis också vara att åberopa en övernaturlig förklaring—vilket inte är brukligt inom naturvetenskap.
ID talar om design, de identifierar inte designern. Frågan är alltså hur det man studerar ser ut. I princip borde väl också saker i naturen kunna uppvisa design? Eller är det uteslutet på förhand? På vilken grund i så fall? (Att designern i så fall skulle vara övernaturlig är inget direkt skäl till att utesluta att designen skulle kunna identifieras.)
ID som helthet är sedan inte heller falsifierbart.
Varje individuellt förslag på design är falsifierbart, eftersom man skulle kunna hitta alternativa förklaringar (naturlag och/eller slump). Om man hittar sådana förklaringar så säger ID-förespråkare att dessa är att föredra, utifrån Ockhams rakkniv.
Så ID-hypoteser kan vara falsifierbara.
(Vilket alltid blir problemet med det övernaturliga.)
Att övernaturliga förklaringar aldrig skulle kunna vara falsifierbara är felaktigt. T ex går påståendet “Gud botade en förlamad man” att falsifiera genom att man konstaterar att mannen fortfarande inte kan stå på benen.
Men ID talar som sagt inte om huruvida designern är “naturlig” eller “övernaturlig”. Det enda man kan konstatera empiriskt, genom att studera naturen, är eventuell design. Vem som är designern får man komma fram till på andra sätt, om man väl har konstaterat design.