På vilket sätt är den teistiska moralen överlägsen en ateistisk? Känner du till hur man förklarar en materialistisk/naturalistisk/ateistisk moral? Vad menar du med evolutionistisk moral? Den sista frågan ställer jag därför jag aldrig har hört någon försvara en “evolutionistisk” moral.
Gunnar
Med evolutionistisk moral så menar jag helt enkelt en moral som utvecklats genom evolutionistiska mekanismer.
Och ja, jag känner till hur man förklarar en ateistisk moral, men jag är inte imponerad. Så långt jag förstått dem så grundar de sig alla på luft och saknar alla skäl till varför man skulle hålla dem. Att det t.ex. skulle vara fördelaktigt för en själv som du tycks förespråka håller helt enkelt inte, delvis på grund av att det finns otaliga scenarion där det ur ett egoistiskt perspektiv skulle löna sig att handla “omoraliskt” och delvis på grund av det faktum att utbredd korruption och brott generellt sett har gynnat dem som hållt på med det. För att din teori skall funka (så som jag förstått den i alla fall) så måste du nog tänja ordentligt på vad som skall klassas som acceptabel moral.
Den teistiska moral som jag har är i sig inte helt utvecklad ännu, eftersom jag inte utgår ifrån moralen och utifrån den försöker bevisa Gud. (Vilket jag dock tror är möjligt) I stället är det så att jag tror på Gud och det faktum att jag känner igen moral är något som styrker min tro.
Med det sagt så finns det i alla fall vissa saker som jag kan dela med mig av.
1. Moralen handlar om hur vi behandlar andra personer (och individer) och därför behöver moralen ytterst komma från en person.
2. Moralen handlar också om relationer vilket betyder att den här personen behöver ha erfarenhet av relationer (treenigheten, jag kanske borde skriva personer istället)
3. Den här moralen får inte vara något som Han skapat, för då betyder det att Han inte var god innan Han skapade moralen, men moralen får heller inte existera före Honom, utan istället är det nödvändigtvis så att moralen är en del av Hans natur. Den här naturen måste ju också vara oföränderlig för att moralen inte skall bli godtycklig.
4. För att den här moralen skall vara allmängiltig måste den nödvändigtvis härledas från en person som har rätt att utfärda såna regler. Som jag ser det är det endast den som har skapat världen som har rätt att bestämma över den. (Att bestämma inkluderar förstås att bestämma vilka moraliska regler som är de riktiga, eller goda)
Nu är ju det här knappast allt som går att sägas om saken, men eftersom jag inte konkretiserat min moralsyn desto mera så kan det ta ett tag innan jag kommer med svar på invändningar.
Det här betyder ju inte att jag inte skulle kunna försvara den, så du är förstås fri att kritisera min moralsyn om du vill. ![]()