Emanuel_Hai - 06 December 2010 03:42 -
Eftersom “Naturlig Selektion” hävdar att det inte finns något enda problem med ateismen så skulle jag vara glad att få ett svar från “Naturlig Selektion”! Försvara din tro!
Ja, ursäkta, jag är lite lat.
För att förklara varför det inte är vågat att påstå ateism inte har några fel, vill jag ge exempel.
Om det stämmer att jorden cirkulerar runt solen, kan inget gå emot den teorin. Det är antingen ett helt sant påstående, eller inte alls. Det kan inte vara så att solen går lite runt jorden. Allt måste tyda på det ena eller det andra, annars måste man helt omkullkasta, alternativt gravt modifiera teorin.
Stämmer det att jorden är rund, då kan det inte finnas något problem med påståendet att den är rund (förutom detaljer som typ av rundhet). Antingen finns gud fullt ut, eller inte alls. Han kan inte finnas till 70%. Så ifall ateismen (icke-tron på gud) stämmer, så kan inga problem existera med det påståendet. Likväl, om någon övernaturlig makt existerar kan inget gå emot det. Antingen eller.
Däremot ser jag inget som helst problem för ateismen i ditt påstådda problem. “Fri vilja” är ett svårdefinierat begrepp. Då vi först och främst är slavar under biologin och fysiken, så är vi redan gravt begränsade till “fri vilja”, men av det som återstår finns det ändå en hel del utrymme. Om min vilja vore genuint fri, skulle jag kunna hoppa till månen. Så är inte fallet. Vårt eventuella förnuft är en evolutionär fördel, som inte påverkas av icke-tron på någon gud. Ifall det påståendet skulle ha något med teism att göra, så måste väl det begränsa er i samma utsträckning?
Eftersom religioner nästan alltid ställer sig i försvarsställning (se bara slagordet till denna sida “Till den kristna trons försvar”), så vore det väldigt intressant att växla för en stund med frågeställningen: Varför KAN inte ateism stämma?. Och då menar jag inte “om gud inte existerar så finns ingen moral, alltså måste gud existera” därför att det berör inte frågan, utan ger bara ett extraordinärt påstående som kräver ett extraordinärt svar (tack Sagan). Moral kan definitivt förklaras utan behov av någon gud, och även om den inte kunde förklaras, så säger det ingenting om någon gud.
Så det vore välkommet med direkta anledningar till varför ateism inte kan stämma.