Gunnar,
Det är nog bra att göra som du och börja med bakgrundsinformationen till frågan om Guds existens.
Nils G - 16 Januari 2011 07:40 -
Anders - 28 December 2010 03:07 -
Frågan om man ser förklaringen som Gud eller söker naturliga förklaringar beror säkert på hur man i övrigt ser på tillvaro Jag tycker t ex att det är naturligt att tro att det finns en Gud bara genom att jag tar en promenad och ser träden och himlen. Då blir förstås såna här argument mer naturligt tolkade som stöd för Guds existens. Om man däremot inte tidigare tyckte att Guds existens verkade naturlig, så får argumentet en betydligt lägre vikt.
Här har vi helt olika uppfattningar. När jag ser träden och himlen så fascineras jag av hur komplexa saker som enkla naturlagar kan ge upphov till. Jag ser inget behov av en Gud, ... men vi är olika.
Jag vet inte om himlen är särskilt komplex, men träd är förstås komplexa. Min poäng var dock inte att komplexitet kräver en designer. En stjärnklar himmel (utan några reflektioner över att stjärnorna skulle behöva vara särskilt komplexa) säger mig samma sak: Det är naturligt att tro på Gud.
Richard Dawkins säger något liknande, även om han också talar om komplexitet. Men redan universums storlek (“the sheer magnitude of the cosmos”) eller skönheten i universum ger honom samma intryck. Och storlek är något helt annat än komplexitet och även skönhet kan vara väldigt enkelt (t ex en solnedgång). Så här säger Dawkins i en debatt mot John Lennox:
I think that when you consider the beauty of the world, and you wonder how it came to be, what it is, you are naturally overwhelmed with a feeling of all… a feeling of admiration and you almost feel a desire to worship something. I feel this. I recognize that other scientist such as Carl Sagan feel this. Einstein felt it.
We all of us share a kind of religious reverence for the beauty’s of the universe, for the complexity of life, for the sheer magnitude of the cosmos, the sheer magnitude of geological time. (22) And it’s tempting to translate that feeling of all, and worship, into a desire to worship some particular thing, a person, an agent… You want to attribute it to a maker, to a creator.
Citerat från Utskrift av debatten
Med denna vördnad som man lätt känner inför naturen, så ligger gudstro nära till hands, skulle jag säga.
Under punkt 2 diskuterar du Guds enkelhet, men alternativet hör ju också hemma i diskussionen: ett superuniversum. Vi är eniga om att universum började existera. Och vi är eniga om att det finns en finjustering i vårt universum som kräver en förklaring.
Så 2.
Men det är ganska uppenbart att vi har olika utgångspunkter här och därför blir det lite svårare att förstå varandra. Ja, jag skiljer mellan uppbyggnad och funktion. Jag kan inte se att det generellt sett är ett meningslöst påstående. Men frågan är väl här först och främst om det är uppbyggnad eller funktion som är relevant att förklara, när det gäller enkelhet.
När det gäller vetenskapliga teorier så är det ju ett kännetecken för en elegant teori att en enda faktor kan förklara en mängd fenomen. Teorin är enkel, men den förklarar mycket. Eller har du en annan uppfattning där?
Sen blir det ju svårt när man jämför entiteter som är väldigt olika, som Gud och ett superuniversum. Vissa saker kan ses som “enklare” i ett avseende, men inte så enkla i ett annat. T ex tillför ju Gud att det finns något övernaturligt i tillvaron (något jag redan tror finns eftersom jag inte tror människan kan beskrivas komplett i termer av enbart materia och energi). Ett superuniversum tillför däremot en mängd (miljoner? miljarder?) okända universa, plus sig självt förstås. Det blir mer av samma, men det finns egentligen inget empiriskt stöd för att det skulle finnas en väldigt mängd parallella universum.
Jag håller med om att man måste skilja mellan uppbyggnad och funktion. Problemet är att vi inte har en susning om hur ett eventuellt superuniversum eller Gud är uppbyggd. Vad gäller Gud så finns det teologiska funderingar om Gud är en eller tre men det handlar då om en mycket hög abstraktionsnivå och säger inget om hur Gud är uppbyggd lite mer i detalj.
Om Guds uppbyggnad ligger på för hög abstraktionsnivå för att kunna diskuteras så får vi lämna frågan.
I brist på kunskap om uppbyggnad så tycker jag att det är rimligt att använda funktion som mått på komplexitet och då är det väl klart att en Gud som skapat världen och dessutom har en personlig relation till alla människor har en mycket större funktion än ett superuniversum som bara kan skapa världar.
Men om vi inte kommer åt uppbyggnaden så måste vi väl lämna frågan? Det går inte att undersöka något annat istället, som om det vore samma sak när det inte är det.
Nu säger du att ett superuniversum skall skapa inte bara en värld utan väldigt många och detta skulle tyda på högre komplexitet. Emot detta har jag två argument. För det första så är det obetydligt svårare att skapa många världar än att skapa en. Ett exempel på detta är det lilla algoritm som jag skrev i tidigare inlägg. Jämför den med en algoritm som skall beskriva Guds agerande relativt en människa, en sådan blir många sidor lång även i ett komprimerat skick. Ett annat exempel: Säg att du konstruerar en manick som sitter fast på ett fundament och kan rotera ett varv. Det är obetydligt svårare att se till att manicken kan rotera många varv. För det andra tror jag få skulle anse att Gud är så enkel att han bara kan skapa en värld. Om han kan skapa många världar blir Gud lika komplex som ett superuniversum i det avseendet, dessutom tillkommer som sagt en mängd andra funktioner.
Jag kanske uttryckte mig oklart. Jag håller med om att det inte behöver krävas mer att skapa flera universum än att skapa ett. Jag menade inte att superuniversumet blir mer komplext om det har skapat en miljon eller en miljard (eller hur många som nu antas) andra universum. Min poäng var att denna förklaring tillför dessa miljoner, eller miljarder andra universum, som vi inte har någon empirisk kännedom om. Den miljon “vanliga” univsersum som antas ha skapats är ju komplexa i sig.
Lägger vi nu till detta superuniversum så får vi fråga oss vilken komplexitet det har. Du säger att det kanske har en annan karaktär än vårt universum och därmed är mindre komplext än det. Fair enough. Men då får vi också tillåta möjligheten att en superintelligens (Gud) är mindre komplex än de intelligenta varelser som lever här. Vilket du ju indirekt verkar hålla med om, eftersom vi egentligen inte kan känna till komplexiteten vare sig hos Gud eller ett superuniversum.
—-
Men eftersom moral på ett eller annat sätt är en faktor i tillvaron så kan det i alla fall inte vara en nackdel om den förklaring man föreslår till alltings tillkomst på ett naturligt sätt förklarar moral (Gud är personlig och därmed moralisk - moral har därför alltid funnits, enligt denna förklaring).
Nej, inte direkt någon nackdel, det finns dock vissa problem med en av Gud genererad absolut moral, men det tar vi inte här tycker jag.
Hänvisa gärna till ett klargörande inlägg i en tråd om moral så ska jag se om jag kan hoppa in (och naturligtvis läsa in mig lite i tråden som helhet också, men det är bra att ha ett inlägg att utgå ifrån).
Vi kan droppa moralen i denna tråd, absolut.
Även resonemanget om ID och tycker jag vi tar i en annan tråd. En fråga dock, antag att det i framtiden visar sig att man i detalj kan förklara hur evolutionen gått till, allt från första livet fram till människan. Kan du hålla med om att i det läget så bör man utesluta en designer som medverkande i evolutionen?
Gunnar
Mitt svar skulle vara vilseledande om jag bara svarade “ja” eller “nej” på frågan. Vi ser helt olika på hur mycket av evolutionsteorin som är bevisad. Om man i framtiden skulle kunna förklara hur hela evolutionen gått till genom mutationer och naturligt urval så skulle det vara osannolikt att en designer hade sitt finger med i spelet i utvecklingen, ja. Det skulle kunna göra mig till agnostiker eller deist.
Som det är nu har man visat att fågelnäbbar kan variera i storlek, att bakterier kan utveckla resistens mot bekämpningsmedel osv., genom mutationer och/eller naturligt urval.
Men vi kan ta ID som sådant till en annan tråd också. Däremot kan det vara bra att kunna diskutera design mer principiellt i denna tråd.
För att sammanfatta:
1. Både kristna och ateister kan känna en naturlig vördnad inför naturen, som kan leda till en känsla av att man vill tillbedja någon. (Det gäller åtminstone undertecknad och Richard Dawkins och de personer Dawkins räknar upp.)
2. Universums tillkomst och finjustering kräver en förklaring.
3. Vi kan inte direkt komma åt enkelheten vare sig hos Gud eller ett superuniversum.
4. Ett superuniversum skulle generera en mängd andra universum, som vi endast kan anta existensen av.
Jag kan utifrån dessa punkter inte se varför det skulle luta över till förmån för ett superuniversum. Har jag missat något?