Gunnar,
Nu skriver du bara löjliga svar som jag personligen väljer att ignorera och jag har varken tid eller lust att ägna mig åt tjafs. Så jag har inte läst igenom hela ditt tidigare inlägg. Vill du diskutera sakfrågor så är det helt OK, men börja inte gå på mig som person. Så personligen skulle jag uppskatta om du helt enkelt var man nog och tog bort ditt eget inlägg.
Du kan ju faktiskt allvarligt ta och fundera på varför du reagerar som du gör!
Och när det gäller frågan om uniformismens roll när det gäller tron på en gammal jord är det fortfarande så att jag väntar på svar från dig hur man kan dra slutsatser från att mäta de sista 0,000001% av en process och utifrån detta dra vetenskapliga slutsatser. Hur vet du (utifrån en strikt vetenskaplig synvinkel) att du kan göra det?
För det är precis i detta sammanhang uniformismen kommer in i bilden.
Från gluefox.com:
“För att den geologiska utvecklingen skulle bli möjlig att studera vetenskapligt, föreslog James Hutton 1795 att alla processer som förändrat jordskorpans utseende, t ex vulkanutbrott, jordbävningar, tropiska oväder, avlagring av sediment i havet etc, har försiggått med ungefär samma hastighet och på samma sätt som idag. Detta brukar kallas uniformism. Dessutom utgår uniformismen från att inga andra processer varit inblandade, än sådana som vi kan iakttaga idag. Man utesluter därmed inte bara en övernaturlig skapelse utan också Bibelns katastrofscenarion i största allmänhet.”
Och detta tankesätt att nuet är nyckeln till det förflutna är inte något man kommit fram till på något slags vetenskapligt sätt, utan detta är mer en historisk/filosofisk reaktion mot de katastrof scenarier som var den vanliga förklaringen på den tiden. I.e. det är inget du vetenskapligt kan veta eller visa, utan något man a priori måste anta innan de vetenskapliga studierna påbörjas.