Sök       Avancerad sökning

4 av 4
4
Kristendomens framtid i Sverige
Postade: 26 Mars 2011 09:53 - —   [ Ignorera ]   [ # 46 ]  
Veteran
RankRankRankRank
Antal poster:  1277
Gick med  2010-06-06
Zedekiah - 24 Mars 2011 05:51 -

Ånej, fromsint. Evangeliets glada budskap måste spridas till hela mänskligheten. Även Svenska kyrkan. Och du lär antagligen ha hört talas om det uttryck, som handlar om att “predika till de redan frälsta”?;-) Det är syndarna och de sjuka som behöver läkare, ej de friska.

Men har inte alla redan hört budskapet här i Sverige? Och ändå är det blott 25% av oss som överhuvudtaget tror på en personlig gud—och av dessa är det nog ytterst få som delar just din bokstavliga bibeltro.

Religionen är ju på väg att försvinna i många länder och framför allt den här formen av oreflekterande bokstavstro som några här representerar tror jag i framtiden bara kommer vara ett minne blott här i Sverige.

Postade: 27 Mars 2011 06:16 - —   [ Ignorera ]   [ # 47 ]  
Senior
RankRankRank
Antal poster:  373
Gick med  2011-01-09
Joeb - 26 Mars 2011 09:53 -

Men har inte alla redan hört budskapet här i Sverige? Och ändå är det blott 25% av oss som överhuvudtaget tror på en personlig gud—och av dessa är det nog ytterst få som delar just din bokstavliga bibeltro.

Ja, folk nuförtiden är i sanning förhärdade. Men det får inte hindra den kristne i hans värv. Tron, hoppet och kärleken till nästan är ju våra “kardinaldygder”, som Paulus så riktigt skriver. Och kärleken är den största av dem alla. Så en kristen kan inte lämna dagens folk vind för våg, utan måste göra det möjligt för alla att ta del av det glada budskapet.

I dessa tider, när falska evangelier och liberalteologier dessutom sprids ut med sådan styrka, är det väl också snarast ännu viktigare att det även finns sannfärdiga vittnen som motstår villolärorna och lyser upp det mörker som världen ständigt förfaller allt djupare i.

Religionen är ju på väg att försvinna i många länder och framför allt den här formen av oreflekterande bokstavstro som några här representerar tror jag i framtiden bara kommer vara ett minne blott här i Sverige.

Ja, i framtiden försvinner den alldeles säkert nästan helt. Det står tydligt utsagt: Innan den Laglöse kommer måste avfallet ske. Men jag vill ju gärna hoppas, för mina medmänniskors skull, att den tiden inte är kommen riktigt ännu. Och även när den tiden kommer så försvinner ändå inte den kristna plikten att göra alla folk till lärjungar.

Signatur 

“Den som tror endast på det han själv gillar i Evangelium och förkastar det som han ogillar—det är inte Evangelium som denne tror på, utan sig själv.”

Augustinus av Hippo, Predikningar

Postade: 27 Mars 2011 07:43 - —   [ Ignorera ]   [ # 48 ]  
Veteran
RankRankRankRank
Antal poster:  1277
Gick med  2010-06-06
Zedekiah - 27 Mars 2011 06:16 -

Ja, folk nuförtiden är i sanning förhärdade. Men det får inte hindra den kristne i hans värv. Tron, hoppet och kärleken till nästan är ju våra “kardinaldygder”, som Paulus så riktigt skriver. Och kärleken är den största av dem alla. Så en kristen kan inte lämna dagens folk vind för våg, utan måste göra det möjligt för alla att ta del av det glada budskapet.

Det är beundransvärt att du inte vill ge upp om människors frälsning—men har du aldrig funderat över möjligheten att du kanske har fel?

Det kanske saknas goda skäl att tro som du gör, och att DET är anledning till att folk inte tar till sig bibelns budskap? Man kanske varken har lust eller möjlighet att gå runt och försanthålla sådant som det helt enkelt saknas goda skäl att hålla för sant?

Bibeln är ju en urgamal text, författad för ytterst länge sedan. Vad har den moderna svensken överhuvudtaget för skäl att tolka den så bokstavligt som du gör?

Vad har vi för skäl att överhuvudtaget tro att den är gudomligt inspirerad och inte bara en produkt av uråldriga religiösa föreställningar?

(Och detta är absolut inte bara någon form av retoriska motfrågor: jag är uppriktigt nyfiken. Händer det aldrig någonsin att du tvivlar? Det känns som att du utifrår ifrån ett försanthållande som jag inte förstår hur du kommer fram till.)

Postade: 27 Mars 2011 08:15 - —   [ Ignorera ]   [ # 49 ]  
Senior
RankRankRank
Gick med  2011-01-09
Joeb - 27 Mars 2011 07:43 -

Bibeln är ju en urgamal text, författad för ytterst länge sedan. Vad har den moderna svensken överhuvudtaget för skäl att tolka den så bokstavligt som du gör?

Vad har man för skäl att tolka den på annat sätt? Om man väl accepterar att sanningen finns i Bibeln, bör man väl ta den på så stort allvar som möjligt? Läser man in en massa nytolkningar ökar ju risken för att man egentligen inte längre följer Bibeln, utan snarare vad man själv hittar på, enormt.

För mig är tron på bokstaven ett resultat av min respekt för vad jag uppfattar som Guds ofelbara Ord. Det skall läsas rätt upp och ned; människor kan inte förbättra det, och de försämrar det tvärtom ifall de försöker.

Vad har vi för skäl att överhuvudtaget tro att den är gudomligt inspirerad och inte bara en produkt av uråldriga religiösa föreställningar?

Ja, det bästa förnuftsskäl jag kan komma med är väl att hänvisa till de profetior som redan slagit in; det torde borga för skriftens riktighet.

Men ytterst skulle jag nog säga, att det är en fråga om tro, inte ett beräknande ställningstagande. För mig kom tron, som jag lär ha sagt tidigare, liksom av sig själv, och jag erkände den endast högst motvilligt. (Även om jag upplever mig betydligt lyckligare nu än förr.)

(Och detta är absolut inte bara någon form av retoriska motfrågor: jag är uppriktigt nyfiken. Händer det aldrig någonsin att du tvivlar? Det känns som att du utifrår ifrån ett försanthållande som jag inte förstår hur du kommer fram till.)

Visst händer det att även jag tvivlar i mina mörka stunder; jag är ju bara en människa, jag också. Men de är aldrig beständiga; det hopp jag känner inom mig, liksom min tilltro till den gode Guden, kan helt enkelt inte besegras, vare sig med mitt motstånd eller min medverkan.

Det hoppet är det värdefullaste jag har, och det som ger mig styrka att överleva i ett grymt, ondskefullt och till synes likgiltigt Universum, där allt ständigt bara tycks bli värre. Utan det var livet fruktansvärt, som jag med all skärpa ännu mins det; det enda skälet att hålla fast vid det var då skräcken för total utplåning i döden.

Jag tycker väldigt synd om alla de människor som saknar tro på något större och bättre än denna världen, om de alls är lika mig. Jag vet hur jag led då, och det önskar jag ingen annan.

Signatur 

“Den som tror endast på det han själv gillar i Evangelium och förkastar det som han ogillar—det är inte Evangelium som denne tror på, utan sig själv.”

Postade: 29 Mars 2011 02:52 - —   [ Ignorera ]   [ # 50 ]  
Senior
RankRankRank
Antal poster:  130
Gick med  2010-04-05
Zedekiah - 27 Mars 2011 08:15 -
Joeb - 27 Mars 2011 07:43 -

Vad har man för skäl att tolka den på annat sätt? Om man väl accepterar att sanningen finns i Bibeln, bör man väl ta den på så stort allvar som möjligt? Läser man in en massa nytolkningar ökar ju risken för att man egentligen inte längre följer Bibeln, utan snarare vad man själv hittar på, enormt.

För mig är tron på bokstaven ett resultat av min respekt för vad jag uppfattar som Guds ofelbara Ord. Det skall läsas rätt upp och ned; människor kan inte förbättra det, och de försämrar det tvärtom ifall de försöker.

Ja, det bästa förnuftsskäl jag kan komma med är väl att hänvisa till de profetior som redan slagit in; det torde borga för skriftens riktighet.

Men ytterst skulle jag nog säga, att det är en fråga om tro, inte ett beräknande ställningstagande. För mig kom tron, som jag lär ha sagt tidigare, liksom av sig själv, och jag erkände den endast högst motvilligt. (Även om jag upplever mig betydligt lyckligare nu än förr.)

Visst händer det att även jag tvivlar i mina mörka stunder; jag är ju bara en människa, jag också. Men de är aldrig beständiga; det hopp jag känner inom mig, liksom min tilltro till den gode Guden, kan helt enkelt inte besegras, vare sig med mitt motstånd eller min medverkan.

Det hoppet är det värdefullaste jag har, och det som ger mig styrka att överleva i ett grymt, ondskefullt och till synes likgiltigt Universum, där allt ständigt bara tycks bli värre. Utan det var livet fruktansvärt, som jag med all skärpa ännu mins det; det enda skälet att hålla fast vid det var då skräcken för total utplåning i döden.

Jag tycker väldigt synd om alla de människor som saknar tro på något större och bättre än denna världen, om de alls är lika mig. Jag vet hur jag led då, och det önskar jag ingen annan.

Vilka profetior har slagit in?
“guds ofelbara ord” Miljontals människor tror på att dom vet .
Har dom fel, kommer dom till något slags helvete?
Även muslimer hävdar att (koranen) dom vet vet guds ofelbara ord.
Vad har man för skäl att tolka den på annat sätt?
Jo att bibeln är en gammal sammanfattning av vad folk trodde och höll för sant för flera tusen år sedan.
Den har väldigt dålig överensstämmelse med människors liv tusentals år senare.

Signatur 

“Det finns två företeelser som är oändliga, universum och den mänskliga dumheten. Jag är dock inte säker på den förstnämnda.”
Einstein

Postade: 01 April 2011 01:08 - —   [ Ignorera ]   [ # 51 ]  
Senior
RankRankRank
Gick med  2011-01-09

Skrev tidigare ett längre svar på oasis’ senaste inlägg, som dock verkar ha uppslukats av forumet. Detta blir därför den korta versionen.

oasis - 29 Mars 2011 02:52 -

Vilka profetior har slagit in?

Ett stort antal. I mitt nu försvunna inlägg citerade jag ett axplock; jag presenterar återigen den främsta bland dem, historien om HERRENs lidande tjänare:

Se, min tjänare skall hava framgång; han skall bliva upphöjd och stor och högt uppsatt.

Såsom många häpnade över honom, därför att hans utseende var vanställt mer än andra människors och hans gestalt oansenligare än andra människobarns,

så skall han ock väcka förundran hos många folk; ja, konungar skola förstummas i förundran över honom. Ty vad aldrig har varit förtäljt för dem, det få de se, och vad de aldrig hava hört, det få de förnimma.

Men vem trodde, vad som predikades för oss, och för vem var HERRENS arm uppenbar?

Han sköt upp såsom en ringa telning inför honom, såsom ett rotskott ur förtorkad jord. Han hade ingen gestalt eller fägring; när vi sågo på honom, kunde hans utseende ej behaga oss.

Föraktad var han och övergiven av människor, en smärtornas man och förtrogen med krankhet; han var såsom en, för vilken man skyler sitt ansikte, så föraktat, att vi höllo honom för intet.

Men det var våra krankheter han bar, våra smärtor, dem lade han på sig, medan vi höllo honom för att vara hemsökt, tuktad av Gud och pinad.

Ja, han var sargad för våra överträdelsers skull och slagen för våra missgärningars skull; näpsten var lagd på honom, för att vi skulle få frid, och genom hans sår bliva vi helade.

Vi gingo alla vilse såsom får, var och en av oss ville vandra sin egen väg, men HERREN lät allas vår missgärning drabba honom.

Han blev plågad, fastän han ödmjukade sig och icke öppnade sin mun, lik ett lamm, som föres bort att slaktas, och lik ett får, som är tyst inför dem som klippa det ja, han öppnade icke sin mun.

Undan våld och dom blev han borttagen, men vem i hans släkte betänker detta? Ja, han rycktes bort ifrån de levandes land, och för mitt folks överträdelses skull kom plåga över honom.

Och bland de ogudaktiga fick han sin grav, ja, och bland de rika, när han var död fastän han ingen orätt hade gjort och fastän svek icke fanns i hans mun.

Det behagade HERREN att slå honom med krankhet: om hans liv så bleve ett skuldoffer, då skulle han få se avkomlingar och länge leva, och HERRENS vilja skulle genom honom hava framgång.

Ja, av den vedermöda hans själ har utstått skall han se frukt och så bliva mättad; genom sin kunskap skall han göra många rättfärdiga, han, den rättfärdige, min tjänare, i det han bär deras missgärningar.

Därför skall jag tillskifta honom hans lott bland de många, och med talrika skaror skall han få utskifta byte, eftersom han utgav sitt liv i döden och blev räknad bland överträdare, han som bar mångas synder och bad för överträdarna.

(Esaias 52:13-53:12)

Vad kan detta vara, annat än en detaljerad beskrivning av Kristi liv och frälsningsgärning?

“guds ofelbara ord” Miljontals människor tror på att dom vet .
Har dom fel, kommer dom till något slags helvete?

Ja, tror man bara på sig själv och inte på Gud så har man enligt kristen tro inget gott öde att vänta sig. Då hamnar man mycket riktigt i helvetet, alltså det yttersta mörkrets eviga fördärv, där masken aldrig dör och elden aldrig slocknar, i evigheternas evigheter, amen. Jag sörjer innerligt alla de stackars människor som vandrar på syndens och högfärdens breda väg, så att de förtrampar Kristus under sina fötter och därmed gör sig oemottagliga för räddningen från detta öde. För det är i sanning fasansfullt att falla i den levande Gudens händer.

Även muslimer hävdar att (koranen) dom vet vet guds ofelbara ord.
Vad har man för skäl att tolka den på annat sätt?

Även här lade jag förra gången med en något längre utläggning. Kontentan, såvitt jag ännu minns det rätt, var denna: Koranens förfelade budskap kan uppenbaras genom dess egna ord. Den påstår sig nämligen (liksom Nya testamentet) stå i kontinuitet med judarnas heliga skrifter (Gamla testamentet), men visar sig vid även en flyktig genomläsning vara fylld av motsägelser och underligheter, så att den alls inte stämmer överens med dessa. För att få sin tro att gå ihop är mohamedanerna följaktligen tvungna att hålla för sant, att judarna fordom förfalskade sina egna heliga skrifter för att förvirra de stackars araberna.

Nya testamentet, däremot, harmonierar med det Gamla. Det ser förstås inte ateister som något “bevis” på dess riktighet, och där kan jag väl till viss del hålla med dem, men det straffar i vart fall inte genast ut sig på samma sätt som Koranen gör genom sina mångtaliga självmål.

Jo att bibeln är en gammal sammanfattning av vad folk trodde och höll för sant för flera tusen år sedan.
Den har väldigt dålig överensstämmelse med människors liv tusentals år senare.

Ånej, oasis. Du har alldeles fel. De frågor som Bibeln tar upp är lika relevanta nu som för två tusen år sedan.

En följdfråga på detta: Hur mycket har du själv läst av Bibeln? Har du läst igenom den från pärm till pärm någon gång?

Till sist: Du tycks ha en obehaglig ovana att avvika från en given tråds ämne, för att ständigt ta upp samma slags frågeställningar. Jag svarar även denna gång, men samtidigt måste jag fråga mig varför du postar detta här, när du ju (helt riktigt) har startat en egen tråd för just dessa ämnen. Kan du då inte hålla dig till den?

Signatur 

Postade: 05 Maj 2012 06:16 - —   [ Ignorera ]   [ # 52 ]  
Rookie
Rank
Antal poster:  17
Gick med  2012-05-05

Hej,
Jag är ny här har precis börjat söka vägen till frälsning genom bibeln själv och jag kan berätta vad jag och många med mig har svårt för inom dagens “Kristendom”

Kyrkans förlegade syn på att frälsning enbart nås genom att “ta emot Jesus” är minst sagt tvivelaktig. Jag har mycket svårt för budkapet om att frälsning ENBART kan nås genom att erkänna att Jesus är Den Evige Skaparens Son som dog på korset, uppstod från de döda och uppsteg till Himlen och Den Evige Skaparen.
Tanken om att; eftersom Guds egen som dog på Korset för 2000 år sedan, så är alla människors synders pris betalat för alltid, ter sig tämligen osannolik och naiv.

De flesta “Kristna” i dagens Sverige tolkar Bibeln bokstavligt och inte allegoriskt. Många tycker även att man ger sig ut på “tunn is” och i värsta fall, hädar man, om man tolkar Bibelns evangelier som symboliska berättelser för vilken den sanna innebörden talar om vägen till sin egen själ och hur vem som helst kan nå dit.
Bibelns Jesus talade själv i liknelser, varför det enligt mig endast är logiskt för alla som vill ta del av kärnan av hans budskap att läsa Bibeln som berättelser med minst två meningar.

I en tid då fler människor än söker Andlig Utveckling misslyckas Kyrkan och Kristendomen kapitalt med att ge stöd för de vars folkus ligger på den egna Andliga utvecklingen och inte på hur många Bibelverser som kan läggas på minnet.
I desperation vänder sig dolk som är döpta i Svenska Kyrkan till första ställe som kan ge dem ett någorlunda tillfredsställande svar på de stora frågorna. Idag blir det ofta till någon form av New Age, bland vilka jag själv sökte frälsning innan jag fann innebörden i Jesu bud och “nyckeln” till Bibeln genom Judiska Kabbalistiska och Gnostiska källor.
Andra blir snärjda av Islam, då deras “missionärer” tar sitt arbete på mångt större allvar, och vars heliga skrift “Koranen” delas ut GRATIS till alla i Sverige på www.gratiskoran.se.

Det är mycket sorgligt att se en så viktig del till den moraliska grunden för hela vår civilization krackelera. Och trots detta uppenbara förfall så verkar kyrkorna vilja fortsätta med sin förlegade organisation och predika vikten av att kunna memorera bokstäver och meningar.

Jag spår; när jag själv är gammal och det är dags att dö, är de flesta kyrkor omvandlade till moskéer och Sharialagen gäller antingen officiellt eller inofficiellt. Som kristen får jag nog då färdas till en av två kyrkor i hela landet en gång i kvartalet för gudstjänst, om inte i smyg så säkerligen under stor risk för förföljelse.

Ve er, skriftlärda och fariseer, ni hycklare! Ni stänger himmelriket för människor. Själva kommer ni inte in, och dem som försöker komma dit hindrar ni att komma in. Matt 23:13

4 av 4
4

© 2006-2011 CredoAkademin, Rehnsgatan 20, 113 57 Stockholm. Tfn 08-545 494 70