Joeb. Naturligtvis kan de som inte tror känna en mening i livet och känna det som om det finns viktigare saker, än att ha gemenskap med Gud, här och nu och i ett evighetsperspektiv. Men utifrån mitt perspektiv som troende kristen, är dessa saker illusioner. Bibeln säger: “Dårarna säger i sina hjärtan:Det finns ingen Gud”. Nu vill jag inte vara hård mot dig eller så, men så står det och jag tror att det är Guds Ord.
Att det är så få som tar till sig Evangelet om Jesus Kristus, är ju inte så konstigt. Dels beror det på att människor är präglade av andra värderingar och lever ett liv, som inte går i linje med Guds Ord. Dom vet detta, men vill inte omvända sig. Antingen känner dom inget behov av en omvändelse av sitt leverne och sitt sätt att leva, eller dom är så bundna av olika faktorer att dom inte tycker sig kunna detta. Eller dom har inte fått Evangeliet predikat för sig på ett sådant sätt, att dom kan förstå det, eller tro på det. Bristen på kärlek i kristnas bemötande, kan var en orsak i många fall. En stor orsak är nog bristen på en radikal omvändelse hos oss trende och på att vi fegar ur och inte vågar predika ett rakt budskap. Vi inbillar oss, att folk idag inte skulle förstå det, vilket är ren inbillning. Budskapet var 1900 år gammalt för 100 år sedan, men massor blev frälsta ändå, ikraft av den Helige Ande, som bekraftar sitt eget Ord. Jag tror inte på politisk korrekthet, för att strömlinjeformat anpassa sig till denna värdlens sätt att tänka och resonera. Där mister vi vår trovärdighet.
En predikant jag mötte på Kristen utmanings bibelskola på 90-talet, sade: Förvandlade människor, förvandlar människor.
Av de 80 procenten du menar, som inte tagit till sig Evangeliget om Jesus Kristus och blivit frälsta, så är det massor av människor som blir uppbundna av spiritistmedier, kroppskulten, andra religioner osv. Dessa människor önskar en förändring, rentav en förvandling av sina liv. Men som kväkarnas grundare sade för länge sedan(i kritik mot kyrkorna bl a ): “Människorna finner ingen som talar till deras tillstånd”. Vi längtar alla efter detta på olika sätt.
Samtidigt lever vi idag, i en kakkafoni av röster och budskap, från en oerhörd mängd media.
Satidigt tycker jag du generaliserar angående de 80 procenten. Förskrivningen av antideppresiva och andra indikationer, visar att du inte analyserat så noga. Nöden bland folk är enorm och den ökar hela tiden. Kolla i gula sidorna på terapeuter, så ser du vilken marknad det är. Ändå är det bara medelklassare som har råd med privat terapi. En rapport ger sken av att folk blir friskare, en annan tyder på motsatsen(marknadsrösterna).
Det är solklart att det finns ett skriande behov av LIV, mitt ibland oss, liksom det finns en marknad för köpare och säljare på området.
Du säger att “kristendomens sanningsanspråk är oimponerande”. Men det är det inte för den andligt fattigga människa, som i djupet av sitt hjärta, får erfara Kristi kärlek och blir fundamentalt förvandlad. Det kristna budskapet är inte främst en massa doktriner och anspråk på sanningar. Det är ett budskap om hur vi upprattar relationen till Gud, genom Jesus Kristi försonande korsdöd och uppståndelse.
Jesu egen undervisning har gripit människor i alla tider, varit vägledande och befriande och är det idag också. Både för lärda och olärda, över hela världen. Jesu undervisning är alltid lika aktuell: “Den som söker skall finna och för den som bultar skall dörren öppnas” Men Han säger också, att “vägen är small och få går på den, samt att porten är trång att komma in i. Liksom Han säger att många går på “Den breda vägen”.
Jesus precenterar sig som “Vägen Sanningen och Livet”. Evangeliet handlar om en PERSON, Jesus Kristus. I HONOM finns alltihop. Men Jesus och det sanna budskapet om Honom, är inte marknadsanpassat, har aldrig varit och kommer aldrig att bli, till skillnad från alla plagiat och hybrider som florerar. Vi måste gå Vägen, leva Livet och göra Sanningen. Detta skall emanera ur tron på Jesus Kristus och vad Han har gjort för oss.
Vad framtiden anbelangar, så fortsätter striden om människan och hennes “fria vilja”. “Om kristendomen kommer att uppleva ett uppsving”, är svårt att besvara på ett adekvat sätt, då jag befarar att det du menar med kristendom, inte är detsamma som jag tror på. Nog kommer olika plagiat att anpassa sig till marknaden och politiken. Men allt det där skenet, det är inte kristen tro. Att få sitt liv förvandlat av Jesus Kristus, innebär att man tar avstånd från denna världens sätt, att tänka, värdera och vara. Detta är ett drama som får sin uplösning när Jesus kommer tillbaka och upprättar allt igen och det blir Shaloom=Frid. Alla pånyttfödda kristna manas inombords att vara vakna inför att Jesus snart kommer. Men Jesus säger också, att allt kommer att vara som vanligt för de flesta. Men han visar också att återkomsten förebådas av en utveckling åt ett visst håll. Du kanske hört talas om “väckelser”? Sådana pågår här och där hela tiden. Både för grupper och enskilda människor, från tid till tid.
Det står skrivet i Hebreerbrevet: “Idag om ni hör Hans röst, så förhärda inte era hjärtan”. För vissa är rösten en stilla susning och för andra ett dån. Men drabbar den vårt hjärta så är det meningen och guds Ord återvänder inte fåfängt. Sanningen får rätt av sina barn.