Joeb - 26 November 2010 12:01 -
Ändå är du precis lika mycket tolkningsrelativist som alla andra. Det är bara (sorgligt nog) så att du inte inser det själv.
Ursäkta att jag lägger mig i, men på vilket vis är han en tolkningsrelativist? Det skulle vara trevligt om du kunde visa mig hur du resonerar.
Gud är också emot kätteri—och under större delen av kyrkans historia har man avrättat kättare. Dessa uppfattningar delar inte du.
Gud är emot kätteri, men om man skall anklaga någon för kätteri måste man först visa utifrån Bibeln att personen man anklagar verkligen är en kättare. Dessutom måste man visa att Bibeln tillåter att man avrättar kättare. Så vad kyrkan har gjort genom historien är irrelevant i den här kontexten, det som är viktigt är vad Bibeln säger om en sak.
Alltså har du använt dina egna moraliska, subjektiva intuitioner och tolkat bibeln, precis som alla andra.
Alla tolkar Bibeln, den viktigaste frågan är vem som tolkar den rätt, d.v.s vem kommer närmast det som författaren menade när han skrev texten. Precis som du just nu (förhoppningsvis) försöker tolka det jag skriver så du skall förstå vad jag menar.
Varför ska vi inte tillåta stening av hädare? Bibeln uppmuntrar oss ju tydligt att avrätta hädare. Varför förespråkar du en sådan tolkningsrelativism? Fastnar du inte i motsägelser då?
Var i Bibeln står det att de här lagarna gäller i något annat land än Israel och för några andra än israeliter? Så att vi som kristna inte tror att vi måste uppfylla GT:s lagar är ingenting motsägelsefullt.
Dina moraliska värderingar är också subjektiva, du du lever bara i illusionen om att de är objektiva.
Men frågan är ju inte huruvida hans moraliska värderingar är subjektiva, frågan är om det finns objektiva moraliska värden och om så är fallet huruvida hans S.M.V liknar de O.M.N:a.
Bibeln säger klart och tydligt att du kan köpa ett barn om du önskar dig en slav. Hade det här varit fel hade det naturligtvis inte varit några som helst problem att klargöra det. Men det gör bibeln aldrig. Varför inte? För man såg inget fel i slavhandel.
Jag skulle kunna förklara varför du ser på den här saken ur en för snäv synvinkel, men efter vår diskussion i din tråd om slavhandel så undrar jag om du alls bryr dig om att se den här saken ur någon annan synvinkel än din egen. Du visade klart och tydligt att du inte hade några som helst kunskaper om vad termen slaveri och egendom innebar i en ANE och Biblisk kontext för om du hade gjort det så hade du inte varit fullt så polemisk som du var. Men jag kan ju ha totalt fel också, du kanske är intresserad av att ta reda på lite mera.
Men du ser fel i slavhandel. Du använder dina egna moraliska intuitioner för att bedömma vad som står skrivet i bibeln och du är precis lika mycket tolkningsubjektivist som alla andra.
Bibeln ser också fel i slavhandel, har du inte läst NT? Och jag tvivlar på att han använder moraliska intuitioner för att bedöma vad som står skrivet i Bibeln, normalt sett brukar man läsa med ögonen. Jag kan förstå om Bibeln blir konstig för dig om du läser med dina moraliska intuitioner det brukar bli problem om man gör på det viset.
Du tolkar bibeln utifrån vad du själv uppfattar som rätt eller fel.
Och det här vet du för att? Vet du hur han tänker? Eller har han sagt åt dig att så är fallet.
Och även om så vore fallet hur vet att det som han uppfattar som rätt eller fel verkligen inte är det som faktiskt är rätt och fel. Du tycks ju inte ha några problem med att hävda att slaveri och slavhandel är fel, så jag skulle vilja veta hur du resonerar dig fram till att det är fel.
Den liknelsen har andra försökt med och den är så löjlig att den inte ens förtjänar att komenteras.
Om du skulle ha forskat lite angående slaveriet i Bibeln och ANE tiden så kanske du skulle ha insett att den där jämförelsen inte är fullt så löjlig som du tycks tro. Om du skall debattera någonting så kanske du skulle sätta dig in i ämnet lite mera än vad du gjort hittills.
Det här ser man rätt ofta. Bara luddig hävisningar till meningsmotståndarens okunskap utan att på något sätt förklara VARFÖR denna har fel. Inte speciellt imponerande.
Du kanske har läst de ställen i NT där det nämns vilka lagar i GT som gäller för hedningar och vilka som de inte behöver följa.
Apg 15:19-29
19 Därför anser jag att vi inte skall göra det svårt för de hedningar som vänder sig till Gud 20 utan endast skriva till dem att de skall avhålla sig från sådant som orenats genom avgudadyrkan, från otukt, från köttet av kvävda djur och från blod. 21 Ty Mose har i tidigare släktled haft sina förkunnare i alla städer, då han föreläses i synagogorna varje sabbat.”
22 Då beslöt apostlarna, de äldste och hela församlingen att bland sig utse några män och sända dem till Antiokia tillsammans med Paulus och Barnabas. De valde Judas, som kallades Barsabbas, och Silas, båda ledande män bland bröderna 23 och skickade med dem följande brev: “Apostlarna och de äldste och bröderna hälsar de bröder i Antiokia och Syrien och Cilicien som är av hednisk härkomst. 24 Vi har hört att några som kommit från oss har skapat oro och förvirring bland er med sina uttalanden. Men vi har inte gett dem något uppdrag. 25 Därför har vi enhälligt beslutat att utse några män och sända dem till er tillsammansmed våra kära bröder Barnabas och Paulus, 26 dessa som har vågat livet för vår Herre Jesu Kristi namn. 27 Vi sänder alltså Judas och Silas, och de skall muntligen meddela samma sak. 28 Den helige Ande och vi har nämligen beslutat att inte lägga någon börda på er förutom följande nödvändiga föreskrifter: 29 Ni skall avhålla er från kött som offrats åt avgudar, från blod, från kött av kvävda djur och från otukt. Ni gör rätt om ni undviker sådant. Allt väl!”
Och Mark 7:14
14 Jesus kallade till sig folket på nytt och sade: “Hör på mig allesammans och förstå: 15 Ingenting som utifrån går in i människan kan göra henne oren, men det som går ut ur människan, det orenar henne.”* 17 När han hade lämnat folket och kommit hem, frågade hans lärjungar vad han menade med denna liknelse. 18 Han svarade dem: “Är ni också oförståndiga? Inser ni inte att det som utifrån går in i människan inte kan göra henne oren, 19 eftersom det inte går in i hennes hjärta utan ner i magen och ut på avträdet?” Därmed förklarade han all mat för ren. 20 Och han tillade: “Det som går ut ur människan, det gör henne oren. 21 Ty inifrån, från människans hjärta, utgår onda tankar, otukt, stöld, mord, 22 äktenskapsbrott, girighet, ondska, svek, lösaktighet, avund, hädelse, högmod och dårskap. 23 Allt detta onda kommer inifrån och gör människan oren.”
Rom 6:14-15
14 Synden skall inte vara herre över er, ty ni står inte under lagen utan under nåden. 15 Hur är det alltså? Skall vi synda, eftersom vi inte står under lagen utan under nåden? Naturligtvis inte!
Rom 7:1-6
1 Eller vet ni inte, bröder - jag talar till sådana som känner lagen - att lagen råder över människan så länge hon lever? 2 Så är en gift kvinna genom lagen bunden vid sin man så länge han lever. Men när mannen är död, är hon fri från den lag som band henne vid mannen. 3 Därför kallas hon äktenskapsbryterska, om hon ger sig åt en annan man så länge hennes man lever. Men om mannen dör, är hon fri från lagen och är inte någon äktenskapsbryterska, om hon blir en annan mans hustru. 4 Så har också ni, mina bröder, genom Kristi kropp blivit dödade från lagen, så att ni tillhör en annan, honom som har uppstått från de döda, för att vi skall bära frukt åt Gud. 5 Ty så länge vi behärskades av vår onda natur, var de syndiga begär som väcktes till liv genom lagen verksamma i våra lemmar, så att vi bar frukt åt döden. 6 Men nu är vi lösta från lagen, eftersom vi har dött bort från det som höll oss fångna. Så står vi i Andens nya tjänst och inte i bokstavens gamla tjänst.
Hur är du viss om det? Att det rörde sig om en inkarnation av Gud?
Jag tror att jag låter Jonk kommentera det här, då jag inte har någon aning om hur Jonk kom till tro.
Den historiske Jesus är en otrolig vag figur och det finns väldigt lite vi kan veta om honom med säkerhet.
På vilken grund dömer du ut de evangelierna som trovärdiga historiska källor? Är de för att de har övernaturliga inslag?