Sök       Avancerad sökning

8 av 8
8
Enhet i svensk Kristenhet!
Postade: 28 Maj 2011 09:22 - —   [ Ignorera ]   [ # 106 ]  
Senior
RankRankRank
Antal poster:  405
Gick med  2008-06-09

fromsint - 28 Maj 2011 03:15 -

Vad en kyrka, politiskt parti eller annan organisation är “till sitt väsen”, beror på vad medlemsmajoriteten för stunden finner väsentligt. Detta ändrar sig från tidsålder till tidsålder.

Du är medveten om att denna åsikt är helt inomvärldslig?
Den tar inte alls i beaktande frågan om hur Gud (om han skulle finnas) tycker?
Du är väl också medveten om att SvK är mån om vad Gud tycker?

Jag frågar dig igen: Varför är du intresserad av att vara med i en organisation som har som sin konstituerande paragraf tron på Gud?

Jag kan förstå att du tycker SvK har vissa allmänkulturella fördelar som du (med rätta) vill stötta och befordra; men du måste väl också inse att SvK till sitt väsen inte är ateistisk utan istället gudstroende, och att SvK´s primära uppgift är den som tillkommer ett trossamfund: Att verka för gudstro.

Den medlem som inte omfattar detta mål är en anti-medlem - oavsett vilka fördelar han i övrigt kan ha.

Att ha medlemmar som är anti-medlemmar är naturligtvis problematiskt för oss; än så länge lyckas vi hantera detta problemet någorlunda.

Signatur 

Jesus (som historisk och reell gudamänniska) sade:
Jag är vägen, sanningen och livet; den som tror på mig ska inte gå under utan ha evigt liv.

Postade: 28 Maj 2011 09:47 - —   [ Ignorera ]   [ # 107 ]  
Junior
RankRank
Antal poster:  75
Gick med  2010-12-15
jonk - 28 Maj 2011 09:22 -

fromsint - 28 Maj 2011 03:15 -

Vad en kyrka, politiskt parti eller annan organisation är “till sitt väsen”, beror på vad medlemsmajoriteten för stunden finner väsentligt. Detta ändrar sig från tidsålder till tidsålder.

“Du är medveten om att denna åsikt är helt inomvärldslig?
Den tar inte alls i beaktande frågan om hur Gud (om han skulle finnas) tycker?
Du är väl också medveten om att SvK är mån om vad Gud tycker?

Jag frågar dig igen: Varför är du intresserad av att vara med i en organisation som har som sin konstituerande paragraf tron på Gud?

Jag kan förstå att du tycker SvK har vissa allmänkulturella fördelar som du (med rätta) vill stötta och befordra; men du måste väl också inse att SvK till sitt väsen inte är ateistisk utan istället gudstroende, och att SvK´s primära uppgift är den som tillkommer ett trossamfund: Att verka för gudstro.

Den medlem som inte omfattar detta mål är en anti-medlem - oavsett vilka fördelar han i övrigt kan ha.

Att ha medlemmar som är anti-medlemmar är naturligtvis problematiskt för oss; än så länge lyckas vi hantera detta problemet någorlunda.

Många företrädare för Svenska Kyrkan, exempelvis tidigare ärkebiskopen Hammar, vulgariserar inte problematiken såsom Du gör, när Du kallar icketroende medlemmar för “antimedlemmar”. Jag tycker nog att Din inställning är lindrigt kristlig. Snarare smått fariseisk.
Du får nog finna Dig i att många medlemmar utan gudstro likväl uppskattar vårt samfund och vill förbli medlemmar. Du kan lyckligtvis inte göra särskilt mycket åt saken. Ha nu en trevlig helg, och sluta reta Dig på oss icke troende medlemmar. Vi har knappast ambitionen att göra kyrkan “ateistisk” såsom Du befarar. De, som umgås med slika planer, har i regel utträtt ur kyrkan och anslutit sig till ateistiska kamporganisationer, eller snarare sekter.

Postade: 01 Juni 2011 02:39 - —   [ Ignorera ]   [ # 108 ]  
Senior
RankRankRank
Antal poster:  157
Gick med  2011-01-23
jonk - 05 November 2010 11:31 -

Påstående nummer 1

Jag tror att vi alla anser att det är illa ställt med svensk kristenhet.
Medlemsantalet sjunker i alla samfund. Kristendomen marginaliseras i Sverige. Sanningen har fått stryka på foten i de flesta sammanhang, och i stället anpassas den kristna teologien till världsandan.

Påstående nummer 2.

Jag tror att anledningen till denna bedrövelse är vårt eget. Det vill säga mitt och ditt och de andra kristnas, avfall från Gud.
Och detta avfall heter splittring.

Baptisterna och Svenska kyrkan började splittringen i svensk Kristenhet för ett par hundra år sedan. Och sedan har det fortsatt. Pingstvänner, EFS, Missionskyrkan, Evangeliska frikyrkan, Missionsprovinsen, Laestadianerna och så vidare. (Inget ont om frikyrkorna! Att bryta sig ur Svenska kyrkans ogudaktiga tvångsdräkt kan måhända varit tvunget i statskyrkans dagar). Idag är det splittring och partisinne var vi än tittar. En del anser att andra är kristna, men de kan inte tänka sig ”hålla handen”.

Detta är mitt påstående nr 2, som anger anledningen till sakernas sorgliga tillstånd.

Påstående angående lösning

Vad är då lösningen?

I tidningen Dagen senaste veckorna anges i olika artiklar olika sorters lösningar för svensk Kristenhets predikament. Men de flesta inlägg är överens i den negativa bedömningen av tillståndet i svensk Kristenhet.

Jag anser att det finns en lösningen som måste komma före alla andra, både i prioritet och kronologiskt:

Vi måste enas kring Jesus som frälsare och Gud.
Vi måste låta bli att döma dem som har samma Herre som oss. Vi måste ha fördrag med varandras fel, egenheter och brister.

Glöm dopfrågan! De som förstår att barndop är korrekt måste låta dem som praktiserar vuxendop fortsätta. Vi har ju ett dop, och en Herre. De som tror att barndopet är felaktigt måste låta oss som är döpta som barn accepteras som kristna. (Vi som vet att barndopet är korrekt kan väl döpa om oss för fridens skull, om nu Timotheus kunde omskära sig, och Paulus avstå från kött i evighet trots att han visste att det var tillåtet. De som tror att barndop är fel, och troendedop riktigt kan väl döpa sina barn för fridens skull och sedan döpa sig på ”riktigt” när de kommer till mogen tro).

Glöm ämbetsfrågan! (Vi som vet att kvinnliga präster är emot bibeln, kan väl samarbeta med de andra. De som tror att kvinnliga präster är riktigt kan väl ge samvetsutrymme åt de andra).

Livets ord! Ge mig en kristen fanatiker vilken dag som helst. Men ge oss också hela människor, kropp, själ och ande. JDS lärans problem i alla ära, men kyrkosplittrande är den inte. Om någon förnekar att Jesus dött i sin mänskliga gestalt så är det antikrists ande,  men så långt har herr Ekman inte gått.

Katoliker! Ja tack, så länge de hävdar Tron allena som frälsningsgrund.

Gränser för enhet!

Men det finns också gränser för hur långt en kristen enhet kan sträcka sig. Och den går vid bibelordet. Om bibelordet fördömmer något så är det fördömt.

Det går inte att acceptera äktenskap mellan samkönade par! Eftersom Paulus tydligt talar om avsaknaden av evigt liv för homosexutlevande.

Det går inte att samarbeta med alla katolikerna! Inte om de förespråkar både tro och gärningar som väg till frälsning.

Detta är inte en kunskapsrelativism som jag förespråkar, eftersom det finns rätt och fel i dessa frågor. Men det är försonande attityd där tron på Kristus är det som fogar oss samman till ett bygge.

Partisinne ger nöd och ångest (Rom 3 i Åkessons översättning).

Vi i svensk Kristenhet har nöd och ångest, och värre blir det hela tiden.
Alltså är svensk Kristenhet drabbad av partisinne.

Visst är det Jesus som blivit människa och sonat våra synder så att vi kan få evigt liv? Och visst blir vi frälsta genom tron på Jesus? Visst blir vi bröder och systrar i Kristus?

Trumpetstöt

Så låt oss då inför Gud bekänna vårt dömande av våra bröder!
Så låt oss då ge upp partisinnet, samlas kring Jesus, och acceptera varandras fel och brister. Frid, enhet, överseende!

Perfektionism har drabbat även kristenheten. Om inte någon har exakt rätt teologi och liv så är samarbetet över!
Men låt oss istället se det som ett äktenskap. Två ofullständiga parter, som ändock är förenade till ett i Kristus. Så länge som grunden finns där, och är sund!

”Om alla evangeliska Kristna i världen tog varandras händer skulle kedjan räcka 20 varv runt jorden. Men de skulle aldrig ta varandras händer!”

Så låt oss då ta varandras händer!
Det kommer inte bli en perfekt gemenskap, men det kommer bli en gemenskap! En gemenskap som blir till ett vittnesbörd för världen.

Förslagsvis så tycker jag att vi alla ska gå med i Svenska Evangeliska alliansen. Låt den alliansen bli förkroppsligandet av den svenska Kristenhetens enhet och gemenskap. www.sea.nu

Matteus 7:21- 23
“21 Inte var och en som säger till mig: Herre, Herre, skall komma in i himlarnas kungarike, utan den som gör min Faders vilja, [Hans] som är i himlarna. 22 Många ska säga till mig på den dagen: Herre, Herre, profeterade vi inte i ditt namn och drev ut demoner i ditt namn och utförde många kraftgärningar i ditt namn? 23 Och likväl ska jag då bekänna för dem: Jag har aldrig känt er! Gå bort ifrån mig, ni som övar laglöshet.”

Postade: 03 Juni 2011 07:27 - —   [ Ignorera ]   [ # 109 ]  
Rookie
Rank
Antal poster:  15
Gick med  2011-06-01

Testar….syns detta inlägg?

Postade: 03 Juni 2011 10:05 - —   [ Ignorera ]   [ # 110 ]  
Junior
RankRank
Gick med  2010-12-15

Olika människor har olika förväntningar på religionen. Somliga önskar ett intensivt engagemang med egen gudskontakt. Andra tillhör olika samfund av tradition. Många av dessa saknar gudstro. Vi sk “kulturkristna” utgör en stor grupp.
Jag tror inte att någon kristen enhetsfront är möjlig. Är den ens önskvärd?

Postade: 03 Juni 2011 01:08 - —   [ Ignorera ]   [ # 111 ]  
Senior
RankRankRank
Gick med  2011-01-23
fromsint - 03 Juni 2011 10:05 -

Olika människor har olika förväntningar på religionen. Somliga önskar ett intensivt engagemang med egen gudskontakt. Andra tillhör olika samfund av tradition. Många av dessa saknar gudstro. Vi sk “kulturkristna” utgör en stor grupp.
Jag tror inte att någon kristen enhetsfront är möjlig. Är den ens önskvärd?

Matt 7:21- 23
21 Inte var och en som säger till mig: Herre, Herre, skall komma in i himlarnas kungarike, utan den som gör min Faders vilja, [Hans] som är i himlarna. 22 Många ska säga till mig på den dagen: Herre, Herre, profeterade vi inte i ditt namn och drev ut demoner i ditt namn och utförde många kraftgärningar i ditt namn? 23 Och likväl ska jag då bekänna för dem: Jag har aldrig känt er! Gå bort ifrån mig, ni som övar laglöshet.”

Postade: 04 Juni 2011 04:56 - —   [ Ignorera ]   [ # 112 ]  
Senior
RankRankRank
Antal poster:  373
Gick med  2011-01-09
Thomas Illman - 03 Juni 2011 07:27 -

För mig syns det i vart fall ... ?

Signatur 

“Den som tror endast på det han själv gillar i Evangelium och förkastar det som han ogillar—det är inte Evangelium som denne tror på, utan sig själv.”

Augustinus av Hippo, Predikningar

Postade: 04 Juni 2011 05:04 - —   [ Ignorera ]   [ # 113 ]  
Senior
RankRankRank
Gick med  2011-01-23
Zedekiah - 04 Juni 2011 04:56 -

Finns enbart Jesu sanna efterföljare, de som fortsätter det Jesus visade, vilka av alla kristna gör som Jesus gjorde numera?
1 Petrus 3:15 2000
” Men Herren, Kristus, skall ni hålla helig i era hjärtan. Var alltid beredda att svara var och en som kräver besked om ert hopp.”

Postade: 09 Juni 2011 02:07 - —   [ Ignorera ]   [ # 114 ]  
Senior
RankRankRank
Gick med  2008-06-09
Samtron - 04 Juni 2011 05:04 -
Zedekiah - 04 Juni 2011 04:56 -

Finns enbart Jesu sanna efterföljare, de som fortsätter det Jesus visade, vilka av alla kristna gör som Jesus gjorde numera?
1 Petrus 3:15 2000
” Men Herren, Kristus, skall ni hålla helig i era hjärtan. Var alltid beredda att svara var och en som kräver besked om ert hopp.”

Vad försöker du säga?

Signatur 

Jag är vägen, sanningen och livet; den som tror på mig ska inte gå under utan ha evigt liv.

Postade: 09 Juni 2011 02:17 - —   [ Ignorera ]   [ # 115 ]  
Senior
RankRankRank
Gick med  2008-06-09
fromsint - 28 Maj 2011 09:47 -

Många företrädare för Svenska Kyrkan, exempelvis tidigare ärkebiskopen Hammar, vulgariserar inte problematiken såsom Du gör, när Du kallar icketroende medlemmar för “antimedlemmar”. Jag tycker nog att Din inställning är lindrigt kristlig. Snarare smått fariseisk.

Ah, och vad är “kristligt” enligt dig?
Ett allmänt accepterande av vad som människor än må tycka?
I så fall uppför du dig knappast “kristligt” när du säger att jag inte är kristlig.

Jag tror nog du är lika mån att dra gränser gentemot oliktyckande som jag är.

Men du vill kanske ge ett sken av att vara liberal och öppen för oliktänkande?! Något som jag kanske inte kan anklagas för; jag hävdar mig enbart ha samma åsikter som Gud (så långt jag förstår vad han sagt i sitt ord).
Och Gud är extremt exkluderande när det gäller vissa saker. “De som inte erkänner att Jesus har kommit i mänsklig gestalt är antikrist.”

Vi har knappast ambitionen att göra kyrkan “ateistisk” såsom Du befarar. De, som umgås med slika planer, har i regel utträtt ur kyrkan och anslutit sig till ateistiska kamporganisationer, eller snarare sekter.

Menar du att icke-kristna styrande medlemmar i Svenska kyrkan har ett intresse för att befrämja tron på Gud?
Eller menar du att man kan vara neutral i existentiella frågor? Utan att det blir agnosticism eller relativism?

Signatur 

Postade: 09 Juni 2011 07:34 - —   [ Ignorera ]   [ # 116 ]  
Senior
RankRankRank
Gick med  2011-01-23
jonk - 09 Juni 2011 02:17 -

Ah, och vad är “kristligt” enligt dig?
Ett allmänt accepterande av vad som människor än må tycka?
I så fall uppför du dig knappast “kristligt” när du säger att jag inte är kristlig.

Jag tror nog du är lika mån att dra gränser gentemot oliktyckande som jag är.

Men du vill kanske ge ett sken av att vara liberal och öppen för oliktänkande?! Något som jag kanske inte kan anklagas för; jag hävdar mig enbart ha samma åsikter som Gud (så långt jag förstår vad han sagt i sitt ord).
Och Gud är extremt exkluderande när det gäller vissa saker. “De som inte erkänner att Jesus har kommit i mänsklig gestalt är antikrist.”

Vi har knappast ambitionen att göra kyrkan “ateistisk” såsom Du befarar. De, som umgås med slika planer, har i regel utträtt ur kyrkan och anslutit sig till ateistiska kamporganisationer, eller snarare sekter.

Menar du att icke-kristna styrande medlemmar i Svenska kyrkan har ett intresse för att befrämja tron på Gud?
Eller menar du att man kan vara neutral i existentiella frågor? Utan att det blir agnosticism eller relativism?

Finns enbart en sanning.
Matteus 7:21- 23
“21 Inte var och en som säger till mig: Herre, Herre, skall komma in i himlarnas kungarike, utan den som gör min Faders vilja, [Hans] som är i himlarna. 22 Många ska säga till mig på den dagen: Herre, Herre, profeterade vi inte i ditt namn och drev ut demoner i ditt namn och utförde många kraftgärningar i ditt namn? 23 Och likväl ska jag då bekänna för dem: Jag har aldrig känt er! Gå bort ifrån mig, ni som övar laglöshet.”

Postade: 11 Juni 2011 02:11 - —   [ Ignorera ]   [ # 117 ]  
Senior
RankRankRank
Gick med  2008-06-09

Samtron, du är medveten om att du citerar samma bibelord om och om igen? Och i ditt senaste inlägg var det helt irrelevant.
Så sluta med gärna det!

Signatur 

Postade: 11 Juni 2011 02:29 - —   [ Ignorera ]   [ # 118 ]  
Senior
RankRankRank
Gick med  2011-01-23
jonk - 11 Juni 2011 02:11 -

Samtron, du är medveten om att du citerar samma bibelord om och om igen? Och i ditt senaste inlägg var det helt irrelevant.
Så sluta med gärna det!

Så Bibelns ord gör ont i ditt samvete!?

1 Korinterna 2:14 2000
“Den oandlige* tar inte emot vad Guds ande säger, det är dårskap för honom, och han kan inte förstå #  det eftersom det måste bedömas på ett andligt sätt.”

”fysisk”, dvs. oandlig. Grek.: psykhikọs; lat.: animạlis.
# Matt 16:32
Men han vände ryggen till och sade till Petrus: ”Försvinn bakom mig, Satan! Du är för mig en sten att snava på, för du tänker inte Guds tankar, utan människors.”

Romarna 8:5
”De som är i överensstämmelse med köttet håller nämligen sinnet inriktat på det som hör köttet till, men de som är i överensstämmelse med anden på det som hör anden till”

Postade: 15 Juli 2011 11:07 - —   [ Ignorera ]   [ # 119 ]  
Junior
RankRank
Gick med  2010-12-15

Det är nog bäst att signaturen Senior startar sin egen lilla kyrka. Vi måttligt troende i gängse samfund är knappast benägna till den fundamentalistiska bibeltro han förordar.
Varje tidsålder tolkar naturligtvis Bibeln efter sina åsikter och värderingar. I en naturvetenskapligt präglad tid är det föga meningsfullt att tro på vare sig jungfrufödslar eller GT:s skapelseberättelse. Bibeln får inte bli ett tvång och en spärr mot modern kunskap. Då kommer människorna att helt överge den kristna traditionen. Religionen måste alltid omformas och tidsanpassas. Vilket exempelvis ärkebiskop emeritus Hammar insåg på ett tidigt stadium. Heder åt honom! Svenska Kyrkan behöver fler som han.

8 av 8
8

‹‹ Platon      Vad händer efter uppståndelsen? ››
© 2006-2011 CredoAkademin, Rehnsgatan 20, 113 57 Stockholm. Tfn 08-545 494 70