Men du anser inte att en lagstiftning som minimerar möjligheten till avgudadyrkan vore av godo?
En lagstiftning i det sekulära samhället mot avgudadyrkan ser jag i princip inget fel i på bibliska grunder. Däremot skulle jag aldrig komma på tanken att lagstifta för till exempel obligatoriskt medlemskap i en kristen kyrka.
Jag tycker personligen att det är ytterst märkligt med olika moralregler för olika människor—det hela är ytterst godtyckligt i mina ögon.
Riktigt så enkelt är det väl inte. Mose Lag var ju t. ex. avsedd inte enbart som moralstadga, utan även en teokratisk statsbyggnads författning och strafflag och en statskyrkas gudstjänstordning. De moraliska buden som sådana är i många avseenden lika den kristna kyrkans (om än med undantag).
Och det är här jag får problem. Jesus predikar ju som sagt enbart för judarna och skärper till och med förhållandet till Mose Lag.
Var kommer då det nya förbundet från?
Från profeterna. Se till exempel Jeremias 31, Hesekiel 36 m. fl. Hebreerbrevet utlägger vidare texterna och hur de relaterar till den kristna kyrkan.
Nej då—jag känner till deras positioner i frågan. Men det just detta som är min poäng: allt tal om nya förbund kommer ju från dessa herrar EFTER att Jesus är död.
Det kommer aldrig från Jesus.
Samtliga författare i Nya testamentet var inspirerade av Den helige Ande, alltså Gud själv. Deras ord är i logisk följd av detta minst lika giltiga som något som den jordiske Jesus någonsin uttalade. Bibeln är mer än bara Jesus.
Ja, det är nästan så att jag skulle vilja säga att folk (även kristna) fokuserar alldeles för mycket på bara Jesus och hans moralläror. Bibeln måste läsas som en helhet. Men i dessa dagar tycks många närmast strunta i det som inte råkar stå i just evangelieböckerna.
Alltså: vilka skäl har vi att tro att Jesus död har upphävt Mose Lag? Säger han själv något som kan tolkas på detta vis? Har har ju förutsett sin egen död.
Men Lagen har ju inte upphävts! Den gäller idag precis som den gjorde i öknen för tre och ett halvt tusen år sedan, liksom precis som den skall göra i evighet. Guds eviga Ord kan inte göras ogjort, när det en gång uttalats. Judarna som fick den tilldelad sig skall också följa den, också sedan Gud upprättat sitt rike här på jorden.
Vad du tycks blanda ihop detta med är frågan om huruvida Lagen som helhet gäller icke-judar. Och detta har varken Gud, Jesus eller Anden någonsin påstått skulle vara fallet, så där finns ingen förändring i och med Kristi uppenbarelse. Däremot gäller för den kristna kyrkan ett antal bud som är snarlika eller identiska med en rad moralbud i gammaltestamentlig lagstiftning. Till exempel de tio budorden, som Paulus utförligt hänvisar till i 1. Timotheusbrevets första kapitel.