Reformertus - 18 November 2010 03:30 -
Här ser vi hur en korrekt tolkning ser ut, brevid JDS. Tack Mats
Du är väl medveten om att Sonen måste ta hela vårt straff för att försoningen skall vara giltig, eller hur? Och att det innebar att bli övergiven av Gud (I det här fallet Fadern) Dessutom så är det fullt möjligt att Jesus blev övergiven av Fadern utan att de för den skull behövde skilja på sin essens. Det är alltså fullt möjligt för Gud Fadern att överge Sonen och fortfarande existera i en treenighet tillsammans med Honom (Sonen) och Anden.
Dessutom så är det väsentliga i JDS läran inte om Han blev övergiven av Fadern eller inte, utan att han dog andligen och tog på sig en satanisk natur och plågades av Satan och hans änglar i helvetet under 3 dagar. Det är en viss skillnad på det och att påstå att Fadern övergav honom. (Som det faktiskt står i texten om man nu orkar bry sig om att läsa den.) Finns ingen anledning att tvivla på att Jesus faktiskt menar det han säger när han är på korset, nämligen att Fadern i reell mening övergav Honom när han var på korset. (En del av straffet som synden innebär är ju att vi förlorar gemenskapen, eller chansen till gemenskap med Gud, och därför måste Jesus ta på sig det straffet. För om Han inte gjorde det så måste ju vi göra det, för att Guds rättvisa skall bli tillfredställd.
Så därför tycker jag att Ragnars synvinkel är mycket mera logisk, eftersom han håller sig till texten och inte broderar ut det med för mycket av sina egna funderingar. Det känns lite som att Mats helt enkelt försöker undvika problemet istället för att ta itu med det som faktiskt står i texten.
För det första måste man förstå vissa saker när det gäller korsfästelsen.
1. Jesus hade full kontroll under hela händelsen, ända från den sista måltiden tills han drog sitt sista andetag på korset. Det betyder alltså att om Han velat så skulle han enkelt ha kunnat avstyra hela grejen.
Joh 10:17 “...Fadern älskar mig därför att jag ger mitt liv för att sedan ta det tillbaka.
Joh 10:18 Ingen tar det ifrån mig, utan jag ger det av fri vilja. Jag har makt att ge det, och jag har makt att ta det tillbaka. Det budet har jag fått av min Fader.”
2. Det var Fadern som utmätte straffet åt Honom. Det betyder alltså att Gud Fadern inte var med Honom när straffet utdelades, utan mot Honom. Det är viktigt att notera. Motsatsen skulle innebära att det var vi syndare som straffade Gud för något som vi gjort, när det i själva verket handlar om att Gud Fadern straffar Gud Sonen för någonting som vi gjort. (Här är det viktigt att notera att både Fadern och Sonen var frivilliga i det här.)
Joh 18:11 Jesus sade till Petrus: “Stick ditt svärd i skidan! Skulle jag inte dricka den kalk som Fadern har gett mig?”
Mat 26:42 Sedan gick han bort för andra gången och bad: “Min Fader, om denna kalk inte kan tas ifrån mig, utan jag måste dricka den, så ske din vilja.”
Mar 14:36 Han sade: “Abba, Fader! Allt är möjligt för dig. Tag denna kalk ifrån mig. Men inte som jag vill utan som du vill.”
Luk 22:42 “Fader, om du vill, så tag denna kalk ifrån mig! Men ske inte min vilja utan din.”
Okej, men vad är nu den här kalken då? (Kalk betyder ju bägare om nu någon behöver fräscha upp minnet.) Jo, den här bägaren är helt enkelt Guds vredesbägare som det talas om i GT och som Han utgjuter över de som syndar och går emot Hans vilja.
Isa 51:17 Vakna upp, vakna upp, stå upp Jerusalem, du som av HERRENS hand har fått att dricka hans vredes bägare, du som har tömt berusningens bägare till sista droppen.
Rev 14:9 En annan ängel, den tredje, följde dem och sade med stark röst: “Den som tillber vilddjuret och dess bild och tar dess märke på sin panna eller sin hand,
Rev 14:10 han skall själv få dricka av Guds vredes vin, som oblandat hälls i Guds vredes bägare. Han kommer att plågas i eld och svavel inför de heliga änglarna och inför Lammet.
Jer 25:15 Ty så sade HERREN, Israels Gud, till mig: “Tag denna bägare med vredesvin ur min hand och låt alla de hednafolk som jag sänder dig till, dricka av den.
Jer 25:16 De skall dricka så att de raglar och förlorar förståndet på grund av det svärd som jag skall sända ibland dem.”
Jer 25:17 Och jag tog bägaren ur HERRENS hand, och alla de folk som HERREN sände mig till gav jag att dricka,
Rev 16:19 Den stora staden rämnade i tre delar, och folkens städer störtade samman. Gud kom ihåg det stora Babylon och räckte det bägaren med sin stränga vredes vin.
Det som i alla fall för mig framstår som ganska självklart, är att den kalk (bägare) som Jesus talar om i Getsemane är densamma som det talas om i både GT och Uppenbarelseboken, nämligen Guds vredes bägare, som Jesus måste dricka för att vi inte skulle behöva göra det. För om Jesus inte gjorde det så betyder det att det att den fortfarande är fylld till bredden och väntar på oss.
JDS läran må vara hur antikristlig (och det är den) som helst, men det är precis lika ansvarslöst att gå till den andra ytterligheten bara för att man har känslomässiga problem med att förstå att det krävs att Gud Fadern själv personligen måste överge sin Son och slå Honom, för att vi skall kunna gå fria. Men till skillnad från JDS:are så tror jag inte att det skedde när Jesus steg ner till dödsriket, utan jag tror att hela Guds vrede var riktad mot Sonen när Han var uppspikad på korset. Och när Jesus på korset utbrister: “Det är fullbordat”, då har Han tagit emot Guds fulla vrede i sin helhet, och därför slipper vi undan om vi tror (d.v.s litar på Jesus och hans Ord.)
Men visst, jag kan ju ha förstått hela Bibeln fel. Kanske det räcker med att Jesus “bara” blir uppspikad på ett kors för att vi skall bli försonade med Gud. Kanske det räcker med att vi utför ännu en synd, nämligen att spika upp Herren på ett kors och tar livet av Honom, för att Guds rättvisa skall bli tillfredsställd.