Nils G - 15 Oktober 2010 05:45 -
Den här tråden handlar om ett gudBEVIS till skillnad från ett gudsARGUMENT. Skall något vara ett bevis så måste man uppfylla vissa rimliga krav som jag beskrev i första inlägget och den som hävdar att ett bevis är ett bevis har bevisbördan att visa att det är ett bevis.
Om du inte har tid att svara har jag full förståelse för det, så känn ingen press på så sätt.
Men det här om bevis kontra argument känns lite besvärligt. Det handlar ju lite om vad man lägger in i orden bevis kontra argument egentligen. Så låt mig svara på detta med följdfrågor.
Har vi några bevis (i paritet med Gudsbevis) att det finns andra medvetanden än ens eget?
Har vi några bevis (i paritet med Gudsbevis) att verkligheten existerar?
För svaret på dessa frågor kanske avslöjar lite vad du lägger in i ordet bevis.
För i min värld kan du endast bevisa logiska resonemang och matematiska sanningar, så länge denna matematik inte har något med verkligheten att göra vill säga. Och detta resonemang är ju också lite problematisk, eftersom man inte kan använda logiken för att berättiga logiken. Om man tror att logik är något objektivt och abstrakt som går att använda till att bevisa saker, måste det berättigas utifrån något annat än logiken. Fast jag vet inte om det du menar med bevis, eller om du med bevis avser något som är lite vagare. Kanske du med bevis bara pratar om sannolikheter, och då ser jag inte vad ditt problem med detta ‘bevis’ egentligen handlar om.
2 - Vad behöver premissen P1 uppfylla för kriterium enligt dig för att vara en godtagbar premiss?
Som jag sa i mitt inledande inlägg så bör premisserna vara allmänt godtagbara om ett argument skall räknas som ett bevis. Annars är argumentet bara just ett argument.
Man vad avgör om argument är allmänt godtagbara?
Kan jag bara vara tjurig och säga att jag inte godtar ett argument, faller det då?
Om så är fallet hamnar vi ju i någon slags subjektiv sfär där personliga preferenser avgör.
3 - Vilka argument mot P1 kan anses vara rimliga och hur avgör vi det?
Argument mot P1 ligger lite utanför den här tråden och det är svårt att svara på.
4 - Hur (enligt dig) avvisar man ett argument som orimligt?
Oj, det var inte småsaker som du frågar om. Jag tror inte jag kan ge något kort svar på det.
5 - Hur kan man tro att universum har börjat att existera och inte vara orsakat av något annat? Vad baseras en sådan tro på?
Min uppfattning i frågan är så här. Det finns ett antal möjliga svar på frågan om hur Universum uppkommit.
A. Universum har alltid funnits, är evigt.
B. Universum har uppstått ur intet
C. Universum har skapats av Något annat
C har tre underfall.
C1. Något annat är evigt.
C2. Något annat har uppstått ur intet.
C3. Något annat har skapats av Något tredje.
C3 ger upphov till en oändlig regress och verkar ointressant.
C2 känns konstig tycker jag och ger inget mer än B.
Väljer man sedan mellan A, B och C1 så tycker jag det mest är en smaksak filosofiskt sett. Själv tycker jag C1 verkar mest troligt dels därför teorin om Big Bang tyder på att Universum inte är oändligt gammalt och dels därför att C1 löser problemet med finjusteringsargument. Men, och det är viktigt i sammanhanget, jag tycker att även A och B är rimliga möjligheter och att det kosmologiska gudsbeviset inte är något bra argument och ändå mindre något bevis.
Så svaret på din fråga vad en viss tro om Universums uppkomst baseras på är ett allmänt övervägande, lite tycke och smak. Vi har inga erfarenheter och kommer sannaolikt aldrig få några om hur universa uppkommer och alla förklaringar är mest spekulationer. Det finns inga avgörande argument i någon riktning. För den som av andra skäl tror på en Gud så har man redan bestämt sig för C1. För ateister så ligger A, B och C1 öppna.
Så du menar att vi inte kan avgöra vad som är mer eller mindre sannolikt, utan det handlar bara om vad vi egentligen just nu känner för att tro om saken. Är det sådant som avgör denna debatt?
Har inte du pratat tidigare om att du inte väljer vad du vill tro och inte tro på?
Men här verkar det som du bara subjektivt väljer beroende på vad som bäst passar dig för tillfället?
Går det inte föra resonemang om vad som är rimligare eller mer logiskt att tro på?
Jag blir något rådvill, eftersom om det handlar om tycke och smak kommer denna debatt förmodligen inte leda någon vart. Personligen tror jag att man faktiskt kan avgöra om P1 är en rimlig, logisk och trovärdig premiss, men det verkar du inte tycka.