Nils G - 11 April 2011 07:22 -
tirian, jag tror att det är bäst att vi avslutar diskussionen här, du kan svara på det här om du vill men jag lägger av om inte diskussionen kan bli mer konstruktiv (möjligen med undantag för något eftersnack om själva diskussionen) .
Som Oasis säger, det verkar som om resonemanget kört fast.
Jag håller med om att diskussionen kört fast, men jag håller absolut inte med om dina analyser.
Det blir tungt att diskutera med dig när du ofta inte:
- svarar på frågor (t.ex. min upprepade fråga om du var nöjd med mitt svar på frågeställning 2 eller när du aldrig svarade på min begäran om att du skulle handskaka vad jag uppfattade som att vi var eniga, inlägg #149 o #153),
Och hur många är de frågor som du aldrig svarat på? Ta bara den enkla frågan om en oändlighet kan passeras. Standard svaret från dig verkar vara att gömma sig bakom ordet ‘definition’. Det enda jag vill ha sagt är att jag är varken bättre eller sämre på att svara på frågor än vad du själv är.
- inte vill definiera dina begrepp (t.ex. vad du menar att passera en oändlighet)
Återigen detta standard svar på allt, nämligen det magiska ordet definition. Om du inte vet vad exempelvis ordet passera innebär, då kanske det är upp till dig att faktiskt ta reda på det. Eller ska jag begära en definition av ordet definition innan vi kan börja diskutera saker.
- och allt som oftast går i cirklar (som här senast, se nedan).
Här håller jag helt enkelt inte med. Jag har i princip samma invändningar nu som i mina första inlägg, och detta för att jag inte sett att du besvarat detta på något bra sätt. Det enda som egentligen hänt är att O1a/c dök upp som ett villospår. Nu så här i efterhand inser jag dock att O1a/c inte hjälper dig på något sätt att besvara de frågor som vi egentligen diskuterat.
Jag har flera gånger försökt diskutera ditt P1 men oftast får jag inget svar, någon gång svarar du obegripligt, framför allt beroende på din ovilja att definiera begrepp. Nu senast försökte jag med ett litet bevis för att det inte var något problem med att “passera” oändligheten i vissa fall, genom att själv hitta på en definition (i brist på någon från dig).
...
Ditt svar är typiskt, du försöker inte visa t.ex. att min definition är orimlig eller att jag gjort ett logiskt felslut eller att det jag visat är fel sak. Du upprepar bara ett antal klyschor som du kör med gång på gång. Avlutningen är lysande. Du tar upp en egenskap hos oändlig tid, du tycker att den är “aningens absurd” och frågar om jag håller med. Men det hela diskussionen går ut på är ju att du skall visa att den är absurd! Att du inte tycker om tanken på en oändlig tid det vet jag, du har sagt det ‘oändligt’ många gånger.
För det första var ditt bevis inte särdeles bevisande, vad var det du ‘bevisade’ egentligen? Det enda du påstod var att samma kardinalitet innebär att de finns lika många objekt i två mängder. Och vem har påstått att det är rimligt att tro detta skulle gälla förflutna tidpunkter? Med abstrakta saker (som de naturliga talen) är det inget problem att påstå att det finns lika många naturliga tal som bråktal, trots att vi vet att det mellan varje naturligt tal finns oändligt många bråktal. Men att påstå att detta även skulle gälla förfluten tid har jag problem med. Om du vill påstå att det har funnits lika många eoner som det har funnits nanosekunder i det förflutna skulle jag gärna vilja veta hur du kan få det att gå ihop rent logiskt? Jag tror att du ser förfluten tid som något abstrakt utan verklig existens, det är enda sättet jag kan få ditt resonemang att verka vettigt. Men något slags abstrakt tidsbegrepp har ju inte med den tid som faktiskt har förflutit att göra.
Dessutom svarade du rent tekniskt inte på frågan om hur en oändlighet kan passeras successivt, du bara påstod att man kunde det.
Påstår du att loopen (oo => samma kardinalitet som de naturliga talen)
while (x < oo) x = x +1
inte är en evig loop, utan en loop som givet oo antal iterationer faktiskt skulle bli klar?
Och hur (i så fall) kan du berättiga en sådan tro, är oo för dig bara något slags jättestort tal, eller?