Men radioaktivt sönderfall kräver ju att materia redan existerar, så det innebär ju att även om radioaktivt sönderfall inte skulle kräva en deterministisk orsak, så krävs det ändå att materia existerar före det kan ske.
De partiklar som börjar existera vid radioaktivt sönderfall börjar existera utan orsak. Detta är ett motexempel till första premissen i kalamargumentet. Det faktum att du inte kan förutspå när en kärna faller sönder visar att det saknar orsak.
Fel igen, radioaktivt sönderfall börjar inte existera utan orsak. Om vissa förutsättningar måste uppfyllas innan radioaktivt sönderfall kan ske, så som en instabil atomkärna, så visar det klart och tydligt att radioaktivt sönderfall har en orsak, även om vi inte kan veta orsaken direkt.
Men då accepterar du att en potentiell orsak till universums existens kan vara en sannolikhetsorsak!
Orsaken måste fortfarande vara kapabel att skapa ett universum så att enbart säga att det var en sannolikhetsorsak räcker inte. Det som krävs är en tillräcklig orsak (sufficient cause).
Även om det fanns en relation mellan objekt och händelser inom universum betyder inte detta att detta gäller för universum som helhet. Du utför fortfarande ett kompositionsfel.
Det är faktiskt du som resonerar fel här. Om allt inom universum kräver en orsak så är man logiskt inkoherent om man sedan vill göra själva universum till ett undantag. Ett sådant undantag är godtyckligt om du inte kan komma på ett ytterst bra skäl till varför universum skulle vara ett undantag.
Alltså, om allt inom universum tycks kräva en orsak, så är det logiskt inkoherent att påstå att universum skulle vara ett undantag till regeln.
Den säger att energi och material inte kan skapas eller förstöras av något. Dessutom så visar den att inget som existerar i universum har någonsin skapats, så det stämmer inte att säga att saker i vårt universum har börjat existera, vilket betyder att det argumentet stämmer överens med vår vardagserfarenhet.
Nu har du fel igen. De allra flesta Big Bang-teorier går ut på att universum (och all materia och energi) faktiskt har börjat existera. Om det du säger stämmer, så skulle ingen av de teorierna kunna vara korrekta, eftersom materia och energi inte kan skapas eller förstöras. Men problemet ligger i att lagen om energins bevarande bara kan gälla om det redan finns ett universum, så därför kan man inte använda termodynamikens första huvudsats som argument för att universum alltid existerat. I så fall skulle varenda fysiker som tror att universum alltid existerat använda sig av det här. Men ingen gör det, eftersom det inte håller.
En orsak måste per definition existera inom tid, för utan tid så är begreppet orsak/verkan meninglöst.
Fel igen, en orsak kan existera utanför tid, det finns inget logiskt inkoherent med det. Det enda som krävs är att orsaken “kommer in i”/skapar tiden när den/Han utför sin första handling.
Om ett intervall inte innehåller sina ändpunkter, så saknar den ändpunkter per definition.
. .
. Vad har du för belägg för det här?
Men problemet är att det inte håller i verkligheten. Om du inte räknar med ändpunkterna hos intervallet av riktiga objekt, ta vilken serie av objekt som helst, så skapar du bara ett nytt stängt intervall som har färre punkter än det förra, men du har inte skapat ett öppet intervall. Och ändpunkterna kommer ändå att bestämma när serien börjar och slutar, så i och med det så har du inte löst problemet.
Vad har du för belägg för det här?
Om du har en serie av objekt som existerar i verkligheten och tar bort första och sista objektet, får du ett öppet intervall, eller ett mindre stängt intervall? Jag vill påstå att du kan föreställa dig saker i verkligheten som att de skulle vara i öppna intervall, men att de fortfarande är stängda.
Dessutom är Kalamargumentet baserad på tidens a teori som ingen seriös fysiker tar på allvar.
Jag tror det du menade var “Om en seriös fysiker tar tidens a teori på allvar så är han enligt mig inte en seriös fysiker”.
Jag gav dig just ett: universum. Jag kan ge dig ett till: upplevelsen av ditt liv. Den måste per definition inte innehålla sina ändpunkter.
Universum är inte ett känt öppet intervall, du antar det du skall bevisa. Och upplevelsen av mitt liv är ju inte ens i närheten av att vara ett öppet intervall, det är ju inte ens ett intervall!
Jag upplever mitt liv som ett enda flytande nu, och jag skulle säga att om man upplever sitt liv som intervaller så skulle man ha seriösa problem. Man kan inte bygga ett intervall av endast ett objekt.
Eller du kanske hänvisar till våra minnen av vårt liv? Men då stämmer det inte heller, eftersom vi normalt inte ordnar upp våra minnen i strikta serier som krävs för att det skall vara ett intervall. Jag skulle kunna hålla med om att jag i alla fall inte känner av några ändpunkter i mitt minne, men att det skulle vara ordnat som ett intervall, utom i extremt stora drag, tvivlar jag starkt på.
Då skulle det ta en evighet att transitionen mellan dessa tillstånd, vilket säger emot kalamargumentet som själv hävdar att en obegränsad serie av tillstånd inte kan existera.
Du borde ha insett att det jag skrev där inte var vad jag menade, eftersom jag rättade till det senare i texten. Det du skall argumentera emot är det här:
4. Orsaken måste haft ett första tillstånd som existerat i evigheten, och som inte föregåtts av någon föregående förändring.
Dessutom kan du återigen inte prata om orsak utan tid.
Visa hur det inte går. En orsak kan existera utanför tiden, det som inte går är att orsaken skulle kunna existera utanför tid efter att ha gett upphov till sin effekt (verkan). Så det enda som krävs är att tid skapas exakt när effekten/verkan skapas.
1, Orsaken måste vara immateriell och ha en icke-rumslig existens ( Då materia och energi skapades under universums uppkomst)
Detta stämmer inte. Termodynamikens första huvudsats säger att material och energi varken kan skapas eller förstöras.
Fel igen, termodynamikens första huvudsats säger att materia och energi varken kan skapas eller förstöras inom ett stängt system. Men om universum inte existerade så fanns det inget stängt system, och därför går det inte ens att bryta mot termodynamikens första huvudsats om ett universum inte ens existerar, för då finns det inget att tillämpa termodynamikens andra huvudsats på. För att kunna påstå att termodynamikens första huvudsats bevisar att materia och energi varken kan skapas eller förstöras måste du först anta att materia och energi alltid existerar så att du skall kunna säga att termodynamikens andra huvudsats alltid gällt, men då argumenterar du i cirklar.
Nej, för du kan fortfarande inte postulera en orsak utan tid.
Det har jag aldrig gjort heller. Oavsett om orsaken var Gud eller inte, så kan Han/det ha existerat oberoende av tiden före skapelsen av universum och tidsberoende efter skapelsen. Finns inget problem med det.
(Fast jag tror det finns ett sätt för Gud att vara både tidsberoende och oberoende av tid på samma gång {hur konstigt det än låter}, men det är irrelevant och det finns flera synbara motsättningar med Bibeln, så även om det skulle vara teoretiskt möjligt, så jag kommer bara att ta upp det om någon skulle vara intresserad. Det är dock inte någon teori som jag har tänkt igenom grundligt, så det finns flera problem med den. Kanske det borde höra till en annan tråd?)