Sök       Avancerad sökning

2 av 2
2
Guds egenskaper
Postade: 16 Januari 2011 06:39 - —   [ Ignorera ]   [ # 16 ]  
Junior
RankRank
Antal poster:  79
Gick med  2011-01-08
Theo - 14 Januari 2011 04:57 -
Logain - 14 Januari 2011 09:24 -

Nej det har jag faktiskt inte..tyvärr. Men jag har inte hört motsatsen och utifrån de argument som redan tidigare har presenterats så tror jag att vi kan dra den slutsatsen.

Du bör nog ha mer på fötterna än så om du vill få dina påståenden tagna på allvar.

Nåväl det kan du faktiskt ha rätt i. Det var mer ett urkastat påstående än baserat på fakta. Däremot har jag i bakgrund mot argumenten tidigare inga skäl att tro det motsatta.

Theo - 14 Januari 2011 04:57 -

En stor undersökning från 2009 visar att kring 15% bland filosofer accepterar eller lutar mot teism (den säger inget om kristendom men den andelen måste ju vara lika stor eller mindre). Du kan läsa den här.

Ja ett överdrivet påstående då kanske, men faktum kvarstår att kristen filosofi är på frammarsch och har så varit under ett antal år smile Det jag baserade mitt antagande på var ett uttalande av ateistiske filosofen Quentin Smith och han skriver typ “De mest intelligenta teisterna söker sig till filosofin och snart är en tredjedel av alla professorer inom filosofi är teister” Men det kan hända att det bara är i amerika som det gäller då!

Signatur 

“We know the truth, not only by the reason, but also by the heart”

Postade: 25 Januari 2011 10:03 - —   [ Ignorera ]   [ # 17 ]  
Junior
RankRank
Antal poster:  94
Gick med  2007-11-22
Logain - 16 Januari 2011 06:39 -

Det var mer ett urkastat påstående än baserat på fakta.

Ser du inte problematiken i att kasta ur sig påståenden utan att ha täckning för dem?

Det jag baserade mitt antagande på var ett uttalande av ateistiske filosofen Quentin Smith och han skriver typ “De mest intelligenta teisterna söker sig till filosofin och snart är en tredjedel av alla professorer inom filosofi är teister” Men det kan hända att det bara är i amerika som det gäller då!

Jo, det citatet har ju mjölkats något ofantligt, senast idag, här: http://www.svd.se/opinion/brannpunkt/gud-lever-i-aktuell-forskning_5891553.svd
Och som man kan läsa i undersökningen så är andelen i USA 17 % alltså endast något högre än snittet. Teister är, om vi får tro studien, kraftigt underrepresenterade bland professionella filosofer.

Därmed inte sagt att Smith har fel i att teistisk filosofi fick medvind kring 60-talet, det vet jag inget om. Men jag reagarade på att du, med flera, lägger en oproportionerlig retorisk tyngd (i ljuset av vad statistiken säger) vid ett sådant citat.

Postade: 27 Januari 2011 07:04 - —   [ Ignorera ]   [ # 18 ]  
Junior
RankRank
Antal poster:  79
Gick med  2011-01-08
Theo - 25 Januari 2011 10:03 -

Det var mer ett urkastat påstående än baserat på fakta.

Ser du inte problematiken i att kasta ur sig påståenden utan att ha täckning för dem?

Jo det gör jag och jag medger att det blev fel den här gången. Det jag egentligen menade var att evighetsbegreppet är väl förstått inom matematiken.

Theo - 25 Januari 2011 10:03 -

Jo, det citatet har ju mjölkats något ofantligt, senast idag, här: http://www.svd.se/opinion/brannpunkt/gud-lever-i-aktuell-forskning_5891553.svd
Och som man kan läsa i undersökningen så är andelen i USA 17 % alltså endast något högre än snittet. Teister är, om vi får tro studien, kraftigt underrepresenterade bland professionella filosofer.

Därmed inte sagt att Smith har fel i att teistisk filosofi fick medvind kring 60-talet, det vet jag inget om. Men jag reagarade på att du, med flera, lägger en oproportionerlig retorisk tyngd (i ljuset av vad statistiken säger) vid ett sådant citat.

Nåja det är okej!

Signatur 

“We know the truth, not only by the reason, but also by the heart”

2 av 2
2

© 2006-2011 CredoAkademin, Rehnsgatan 20, 113 57 Stockholm. Tfn 08-545 494 70