Skeptikern - 18 December 2010 11:45 -
Objektiv moral i form av en av Gud anslagen grundlag inskrivet i Universums stadgar verkar för mig extremt otrolig. Objektiv moral i form av majoritetens subjektiva moral, forskningsutlåtanden och en utbildad nyanserad debatt kan däremot finnas.
Det beror bara på om du är ateist eller teist.
För en teist, som redan tror på Gud, så är det nödvändigtvis så att moralen utgår från Guds väsen, vilket betyder att Gud, för att han inte skall gå emot sin egen natur, måste skapa ett universum där hans moral är den objektiva moralen.
Sedan undrar jag hur du kan säga att objektiv moral kan finnas, när du redan i ditt första inlägg hävdar att det inte finns sådant som är absolut. För att moralen skall vara objektiv så måste den vara absolut.
Och du har fortfarande inte svarat på min fråga:
Kan en handling vara moraliskt fel/rätt varje gång omständigheterna är de rätta, eller finns det tillfällen där en handling varken behöver vara rätt eller fel, även om det i andra fall, men under samma omständigheter, vore fel?
Jag förstår inte att man måste uttrycka sig som att en “Ateistisk världsbild” innebär att vi alla bara skall springa omkring och döda varandra. För det första så är den stora skillnaden på ateister och kristna att ateister tar sina slutsatser från bevis medan kristna tar slutsatser från trösterika illusioner. Det är inte ateistens fel att alla bevis talar mot en ändlig levnadstid och universums oundvikliga död. Oavsett hur mycket man vill ha ett oändligt liv så måste en intellektuellt ärlig person inse oundvikliga sanningar.
Men jag har aldrig skrivit att en “ateistisk världsbild” innebär att alla bara skall springa omkring och döda varandra. Det jag påstår är att i en ateistisk värld så är det inte fel att springa omkring och döda varandra, eftersom moralen i ett ateistiskt universum är ett meningslöst begrepp.
Att livet är ändligt, eller att universum kommer att “dö” har ingen större betydelse. Det som betyder något är om Gud finns eller inte. För om Han finns så kan han:
1) återuppväcka en död människa och ge honom ett oändligt liv
2) Se till att universum aldrig “dör”, eller så återskapar han universum.
Så inget av dina punkter är några som helst problem för teisten. (Här menar jag i huvudsak kristna teister)
En ateist måste ha modet att inse sitt eget ansvar vilket innebär en större medvetenhet om andra än inom den kristna tron. Den person som behöver någon annans påbud för att vara god är inte mycket till människa.
Du häver ur dig begrepp som ansvar, rätt och fel och moral. Innan du gör det kanske du borde visa att begrepp som ansvar och moral ens existerar i ett ateistiskt universum?
Dessutom så har du nog missuppfattat kristendomen. Kristendomen säger inte att människan inte måste inse sitt eget ansvar, istället är det så att en kristen måste inse sitt eget ansvar, för om han inte gör det så kan han inte få förlåtelse. Om en person gjort en synd och vet om det, men inte ångrar sig så kan han inte få förlåtelse. Och för att du skall kunna ångra något så måste du först ta på dig ansvaret för det du gjort. Så redan det här visar att ditt påstående om att en ateist måste ta ett större ansvar än en kristen helt enkelt inte är sant.
Nu till ditt sista påstående om att den som behöver någon annans påbud för att vara god är inte mycket till människa, så måste jag bara påpeka att t.o.m ateisten stöder sig på någon annans påbud för att vara god. Som människa så har du lärt dig av dina föräldrar och sådana som du vuxit upp med vad som är rätt och fel, d.v.s de har gett dig påbud, antingen genom ord eller handlingar, om vad som är rätt respektive fel. Så enligt ditt eget påstående så är du inte mycket till människa. Skillnaden mellan dig och en kristen är att en kristen tror att en allsmäktig, allvis, allgod och allvetande Gud som faktiskt vet vad han talar om har gett oss riktlinjer om hur vi skall leva vårt liv, medan du påstår att människor med fel och brister på egen hand kan komma fram till vilken den bästa moralen är. Fast först måste du ju ignorera det faktum att moral är ett ganska meningslöst begrepp om Gud inte finns.