Sök       Avancerad sökning

1 av 4
1
Varför är kristna så hatiskt inställda
Postade: 04 Oktober 2010 06:52 - —   [ Ignorera ]  
Rookie
Rank
Antal poster:  15
Gick med  2010-10-02

...till oss ateister..?

Postade: 04 Oktober 2010 06:53 - —   [ Ignorera ]   [ # 1 ]  
Senior
RankRankRank
Antal poster:  525
Gick med  2010-07-13
nocredo - 04 Oktober 2010 04:52 -

...till oss ateister..?

Varifrån har du fått den illusionen?

Postade: 04 Oktober 2010 07:26 - —   [ Ignorera ]   [ # 2 ]  
Rookie
Rank
Gick med  2010-10-02

Det är ju så. Jag vill bara veta varför det är så.

Postade: 04 Oktober 2010 07:37 - —   [ Ignorera ]   [ # 3 ]  
Senior
RankRankRank
Gick med  2010-07-13
nocredo - 04 Oktober 2010 05:26 -

Men det är ju inte så.

Vi är ungefär lika hatiska till ateister som ateister är till oss.

Postade: 04 Oktober 2010 08:18 - —   [ Ignorera ]   [ # 4 ]  
Senior
RankRankRank
Antal poster:  177
Gick med  2009-08-21
Chrawnus - 04 Oktober 2010 05:37 -
nocredo - 04 Oktober 2010 05:26 -

Men det är ju inte så.

Vi är ungefär lika hatiska till ateister som ateister är till oss.

Är verkligen de ateister som huserar här hatiska?
Att anse att du har fel kan väl inte per definition vara hatiskt.

Postade: 04 Oktober 2010 08:38 - —   [ Ignorera ]   [ # 5 ]  
Senior
RankRankRank
Gick med  2010-07-13
pollenper - 04 Oktober 2010 06:18 -

Är verkligen de ateister som huserar här hatiska?
Att anse att du har fel kan väl inte per definition vara hatiskt.

Jag skrev inte heller att ateisterna var hatiska här på Credo-forumet.

Jag skrev att kristna är ungefär lika hatiska mot ateister som ateister är mot kristna.

Postade: 04 Oktober 2010 10:00 - —   [ Ignorera ]   [ # 6 ]  
Senior
RankRankRank
Antal poster:  188
Gick med  2008-04-07

...till oss ateister..?

Mycket märkligt & fullständigt felaktigt påstående.

Postade: 04 Oktober 2010 10:15 - —   [ Ignorera ]   [ # 7 ]  
Veteran
RankRankRankRank
Antal poster:  1277
Gick med  2010-06-06

...till oss ateister..?

Visst finns det kristna runt om i världen som är hatiskt inställda till ateister, men jag skulle inte tro att de är i någon majoritet—och framför allt inte här i sverige.

Postade: 04 Oktober 2010 10:36 - —   [ Ignorera ]   [ # 8 ]  
Rookie
Rank
Gick med  2010-10-02

Nej inte i Sverige, här är ni kristna i princip homeopatiskt utspädda i er tro om man jämför med kristendomen i stort i världen.

Postade: 05 Oktober 2010 09:01 - —   [ Ignorera ]   [ # 9 ]  
Veteran
RankRankRankRank
Antal poster:  1277
Gick med  2010-06-06
nocredo - 04 Oktober 2010 08:36 -

Nej inte i Sverige, här är ni kristna i princip homeopatiskt utspädda i er tro om man jämför med kristendomen i stort i världen.

Framförallt i USA tycks faktiskt vissa Kristna vara närmast mordiskt intolleranta när det kommer till ateism och framförallt religionskritik. Välkända ateister om Richard Dawkins och Sam Harris får sin beskärda del av detta hat från korrespontenter.

Ibland rena mordhot.

Gunnar Samuelsson från Göteborgs Universitet har ju också blivit mordhotat för att ha publicerat en avhandling där han konstaterar att Nya Testamentet inte nödvändigvis nämner något om att Jesus dog just på ett kors.

Jag måste erkänna att jag har svårt att se det motsatta inträffa. Jag har svårt att föreställa mig atiester som mordhotar Kristna teologer eller religionsvetare för att ha publicerat avhandlingar var slutsatser de råkar ogilla.

Postade: 07 Oktober 2010 09:10 - —   [ Ignorera ]   [ # 10 ]  
Senior
RankRankRank
Antal poster:  402
Gick med  2007-12-07

Man kan kanske söka en religionspsykologisk förklaring till detta. En del kristna ser den bibliska guden som en universal auktoritär fadersfigur och att ateister är mer eller mindre bångstyriga barn. Uppfattningen om den bibliska guden har alltså en oerhört central position i många bibeltroende kristnas liv. Bibeltroende kristendom gynnar att ens personliga identitet och sin övertygelse smälter samman i viss mån, så kritik mot övertygelser tolkas i bland som ett personangrepp.

Vad skulle du som ateist tycka om en bibeltroende kristen förkastade allt du stod för, hatade vetenskapen och mer eller mindre (symboliskt) spottade dig i ansiktet?

Detta betyder inte att hatiskt beteende från bibeltroende kristna eller ateister ska accepteras, men man kan kanske få en förståelse för situationen.

Postade: 07 Oktober 2010 12:02 - —   [ Ignorera ]   [ # 11 ]  
Rookie
Rank
Antal poster:  17
Gick med  2010-10-06
Marrewskij - 04 Oktober 2010 08:00 -

...till oss ateister..?

Mycket märkligt & fullständigt felaktigt påstående.

Det är min uppfattning att många religiösa tror att icketroende hatar gud. Ord som “Gudshatare” och “kristendomsföraktare” är poppis (fick jag till och med från en moderator här) även på detta forum.

För att förtydliga detta så att vara ickegroende betyder att man inte tror (eller ser det som troligt) att gud existerar. Därför är det omöjligt för dem att hata en eller flera gudar.

Däremot är det vanligt för icketroende att se ner på religionen som en organisation i världen. Där många anser att religionen skapar mer problem än vad det löser.

Det har likt de troende svårt att förstå sig på varandra, då som vanligt så anser båda parterna att de båda har fullständigt rätt i frågan. Men utöver det så är det väldigt svårt att sätta sig in i varandras situationer då det är helt olika sätt att tänka på.

Icketroende uppfattas förmodligen oftast som kaxiga och “troll” då smutskastar religionen genom att kalla bibeln för en sagobok osv.

Medan troende kan uppfattas som gammalmodiga får som inte kan tänka för sig själv.

Det verkar som att det inte är så konstigt att friktion uppstår.

Skandinavien är relativt unikt då vi har en så pass stor grad av icketroende att det som jag har förstått det, blivit som någon form av vapenvila mellan parterna. Det är varken konstigt att vara troende eller icke troende.
Men runt om i världen håller många det hemligt för sin familj och arbetskamrater om sin icketro för att de är rädda för att bli diskriminerade, exempelvis USA.

Jag tycker att det är rätt intressant att icketroende har historiskt sett blivit jagade och utfrysta av religiösa. Men till skillnad mot andra religiösa grupper som har råkat ut för liknande situationer så håller de icketroende i regel inget agg mot någon pga. detta. Förmodligen då de icketroende sällan är organiserade, och ser sin brist på tro som något ytterst personligt. Det blir lite konstigt att organisera sig runt något som man inte tror på.

Postade: 12 Oktober 2010 12:19 - —   [ Ignorera ]   [ # 12 ]  
Senior
RankRankRank
Antal poster:  504
Gick med  2007-09-03

Joeb och Redrock

Jag tycker att det är rätt intressant att icketroende har historiskt sett blivit jagade och utfrysta av religiösa.

Jag måste erkänna att jag har svårt att se det motsatta inträffa. Jag har svårt att föreställa mig atiester som mordhotar Kristna teologer eller religionsvetare för att ha publicerat avhandlingar var slutsatser de råkar ogilla.

På tal om vem som förföljt vem… när stater officiellt sett blir ateistiska burkar det inte gå så bra för troende… se på sovjet, Kina och Nordkorea

Postade: 13 Oktober 2010 12:38 - —   [ Ignorera ]   [ # 13 ]  
Rookie
Rank
Antal poster:  8
Gick med  2010-10-13

Fast nu kanske det inte är fruktbart att jämföra hur folk som tillber vad de kallar en kärlekens och förlåtandets tro beter sig mot sina meningsmotståndare med hur totalitära stater utövar sin makt, eller?

Postade: 13 Oktober 2010 01:34 - —   [ Ignorera ]   [ # 14 ]  
Senior
RankRankRank
Antal poster:  504
Gick med  2007-09-03

Varför inte? Om vi en gång diskuterar hur icke-troende historiskt sett behandlats av troende, kan vi väl också se på det omvända?

Varför skulle faktumet att förtrycket kom i formen av en totalitär stat göra saken “bättre”?

Postade: 13 Oktober 2010 02:04 - —   [ Ignorera ]   [ # 15 ]  
Moderator
RankRankRankRank
Antal poster:  1564
Gick med  2007-04-01
Joeb - 05 Oktober 2010 07:01 -
nocredo - 04 Oktober 2010 08:36 -

Framförallt i USA tycks faktiskt vissa Kristna vara närmast mordiskt intolleranta när det kommer till ateism och framförallt religionskritik. Välkända ateister om Richard Dawkins och Sam Harris får sin beskärda del av detta hat från korrespontenter.

Ibland rena mordhot.

Gunnar Samuelsson från Göteborgs Universitet har ju också blivit mordhotat för att ha publicerat en avhandling där han konstaterar att Nya Testamentet inte nödvändigvis nämner något om att Jesus dog just på ett kors.

Jag känner ingen kristen som skull mordhota Richard Dawkins för det sätt kan angriper Guds tron. Kristna undervisas också om att man skall älska även sin fiende samtidigt som man inte skall kasta pärlor för svin, om han inte är öppen för att lyssna så går man vidare “skakar dammet av sandalerna” som Jesus beskriver det.

Signatur 

/David

———————
“1 Först av allt uppmanar jag till bön och åkallan, förbön och tacksägelse för alla människor, 2 för kungar och alla i ledande ställning, så att vi kan föra ett lugnt och stilla liv på allt sätt gudfruktigt och värdigt.” - 1 Tim 2:1-2
(Vet att detta står i bibeln men det är möjligen en egen parafrisering, men ni förstår budskapet)

1 av 4
1

© 2006-2011 CredoAkademin, Rehnsgatan 20, 113 57 Stockholm. Tfn 08-545 494 70