Marrewskij - 04 Oktober 2010 08:00 -
nocredo - 04 Oktober 2010 04:52 -
...till oss ateister..?
Mycket märkligt & fullständigt felaktigt påstående.
Det är min uppfattning att många religiösa tror att icketroende hatar gud. Ord som “Gudshatare” och “kristendomsföraktare” är poppis (fick jag till och med från en moderator här) även på detta forum.
För att förtydliga detta så att vara ickegroende betyder att man inte tror (eller ser det som troligt) att gud existerar. Därför är det omöjligt för dem att hata en eller flera gudar.
Däremot är det vanligt för icketroende att se ner på religionen som en organisation i världen. Där många anser att religionen skapar mer problem än vad det löser.
Det har likt de troende svårt att förstå sig på varandra, då som vanligt så anser båda parterna att de båda har fullständigt rätt i frågan. Men utöver det så är det väldigt svårt att sätta sig in i varandras situationer då det är helt olika sätt att tänka på.
Icketroende uppfattas förmodligen oftast som kaxiga och “troll” då smutskastar religionen genom att kalla bibeln för en sagobok osv.
Medan troende kan uppfattas som gammalmodiga får som inte kan tänka för sig själv.
Det verkar som att det inte är så konstigt att friktion uppstår.
Skandinavien är relativt unikt då vi har en så pass stor grad av icketroende att det som jag har förstått det, blivit som någon form av vapenvila mellan parterna. Det är varken konstigt att vara troende eller icke troende.
Men runt om i världen håller många det hemligt för sin familj och arbetskamrater om sin icketro för att de är rädda för att bli diskriminerade, exempelvis USA.
Jag tycker att det är rätt intressant att icketroende har historiskt sett blivit jagade och utfrysta av religiösa. Men till skillnad mot andra religiösa grupper som har råkat ut för liknande situationer så håller de icketroende i regel inget agg mot någon pga. detta. Förmodligen då de icketroende sällan är organiserade, och ser sin brist på tro som något ytterst personligt. Det blir lite konstigt att organisera sig runt något som man inte tror på.