Sök       Avancerad sökning

3 av 3
3
Tror du på Gud - och i så fall på vilken av dem?
Postade: 15 Oktober 2010 11:32 - —   [ Ignorera ]   [ # 31 ]  
Moderator
RankRankRankRank
Antal poster:  1564
Gick med  2007-04-01
In vino veritas - 14 Oktober 2010 09:04 -

Jag tror inte på gud och ser religion som människans snuttefilt. Då vi utvecklats till att bli medvetna om vår egen existens och att det är ändlig måste vi ha religioner eller andra teorier att samlas runt så att vi inte går under i dödsångest. Religion är alltså resultatet av människans behov att finna mening med sin existens och tröst inför tanken på att den en dag upphör.

Kristendom har med sanning att göra och är inte något önsketänkade. Tron går i princip att falsifierar om man ex. skulle kunna hitta Jesu döda kropp och visa upp eller om det hela jorden upplever en istid till följd av kärnvapen.

Signatur 

/David

———————
“1 Först av allt uppmanar jag till bön och åkallan, förbön och tacksägelse för alla människor, 2 för kungar och alla i ledande ställning, så att vi kan föra ett lugnt och stilla liv på allt sätt gudfruktigt och värdigt.” - 1 Tim 2:1-2
(Vet att detta står i bibeln men det är möjligen en egen parafrisering, men ni förstår budskapet)

Postade: 15 Oktober 2010 12:55 - —   [ Ignorera ]   [ # 32 ]  
Rookie
Rank
Antal poster:  8
Gick med  2010-10-13

Nix, det har inte med sanning att göra utan det ni kallar sanning är en tro - en tro på en teori om hur vi blev till, varför vi blev till, hur vi ska leva tillsammans och vad som händer sedan och om man har bestämt sig för en teori som man anser svarar på dessa frågor så är det ens egen sanning. Helt OK, men pracka inte på den på andra och framförallt - förutsätt inte att det är fakta.

Jag säger att jag inte tror på gud, men jag förväntar mig inte att andra ska tro likadant - det vore nämligen aningen förmätet.

Postade: 15 Oktober 2010 01:50 - —   [ Ignorera ]   [ # 33 ]  
Senior
RankRankRank
Antal poster:  881
Gick med  2008-10-26
In vino veritas - 15 Oktober 2010 10:55 -

Nix, det har inte med sanning att göra utan det ni kallar sanning är en tro - en tro på en teori om hur vi blev till, varför vi blev till, hur vi ska leva tillsammans och vad som händer sedan och om man har bestämt sig för en teori som man anser svarar på dessa frågor så är det ens egen sanning. Helt OK, men pracka inte på den på andra och framförallt - förutsätt inte att det är fakta.

Jag säger att jag inte tror på gud, men jag förväntar mig inte att andra ska tro likadant - det vore nämligen aningen förmätet.

Idag är det vanligare att ateister än kristna använder auktoritära metoder för att för att pracka på andra sin tro. Både på mellanstadiet och på universitet har jag haft lärare som brutit mot lagen på den punkten. Både när det gäller ateister och när det gäller kristna som gör det kan man dock misstänka att det är sig själva de vill övertyga,

Postade: 15 Oktober 2010 08:49 - —   [ Ignorera ]   [ # 34 ]  
Veteran
RankRankRankRank
Antal poster:  1277
Gick med  2010-06-06
David Kärrsmyr - 15 Oktober 2010 09:32 -

Kristendom har med sanning att göra och är inte något önsketänkade. Tron går i princip att falsifierar om man ex. skulle kunna hitta Jesu döda kropp och visa upp eller om det hela jorden upplever en istid till följd av kärnvapen.

På vilket sätt har Kristendomen med sanning att göra? Hur avgör du det?

Postade: 15 Oktober 2010 10:34 - —   [ Ignorera ]   [ # 35 ]  
Rookie
Rank
Gick med  2010-10-13

Anders och David
Genom att framhålla att tro och religion och andra teorier om hur vi kom till, varför vi finns och vad som händer när vi dör är just teorier, inte fakta är inte samma sak som att pracka på någon vad man tror eller tycker. Du är fri att tro på precis vad du vill, men presentera inte de teorierna och tillhörande böcker som något annat än vad de är - teorier och idéer. Det finns ingen absolut sanning i det här fallet.

Om du tror på gud så är h*n verklig för dig, men h*n är fortfarande lika icke-existerande för mig, på samma sätt som att min tro på att det inte finns något högre väsen av det slaget, är helt obegriplig för dig. Skillnaden är dock att min “tro” inte är behäftad med någon missionsbefallning.

Var och en blir salig på sin tro - låt det stanna där. Jag är dock intresserad av hur andra människor tänker, även om jag inte alltid förstår mig på det - därav mina besök här. Dock är jag inte ute efter att “omvända” någon.

Postade: 16 Oktober 2010 11:01 - —   [ Ignorera ]   [ # 36 ]  
Moderator
RankRankRankRank
Antal poster:  1564
Gick med  2007-04-01
Joeb - 15 Oktober 2010 06:49 -

På vilket sätt har Kristendomen med sanning att göra? Hur avgör du det?

Jag nämnde just två exempel för att visa att kristendom handlar om att specifika faktum om världen som måste stämma. Alltså är den inte inte-sägande utan uttrycker hur verkligheten förhåller sig i relation till oss. Så kan vi lita till dess trossatser informerat och inte blint.

Signatur 

/David

———————
“1 Först av allt uppmanar jag till bön och åkallan, förbön och tacksägelse för alla människor, 2 för kungar och alla i ledande ställning, så att vi kan föra ett lugnt och stilla liv på allt sätt gudfruktigt och värdigt.” - 1 Tim 2:1-2
(Vet att detta står i bibeln men det är möjligen en egen parafrisering, men ni förstår budskapet)

Postade: 16 Oktober 2010 11:52 - —   [ Ignorera ]   [ # 37 ]  
Veteran
RankRankRankRank
Antal poster:  1277
Gick med  2010-06-06
David Kärrsmyr - 16 Oktober 2010 09:01 -

Jag nämnde just två exempel för att visa att kristendom handlar om att specifika faktum om världen som måste stämma. Alltså är den inte inte-sägande utan uttrycker hur verkligheten förhåller sig i relation till oss. Så kan vi lita till dess trossatser informerat och inte blint.

Är det alltså ett allvarligt resonmang?

Eftersom vi aldrig hittat Jesu kvarlevor så måste han inte bara ha funnits så som det beskrivits i bibeln — utan han måste också ha varit Guds son, återuppstått och tagits upp till himlen igen? Av den enkla anledningen att vi i dag — 2.000 år senare — inte hittat några kvarlevor?

Du har aldrig funderat över det faktum att det saknas utombibliska belägg för att Jesus faktiskt korsfästes och avrättades överhuvudtaget? Att det lika gärna skulle kunna röra sig om fiktion. Vi har inte heller funnit Muhammeds kvarlevor. Betyder det att han faktiskt har flugit upp till himlen på en bevingad häst? Kan vi därmed också lita till Islams trossatser informerat?

Postade: 16 Oktober 2010 01:45 - —   [ Ignorera ]   [ # 38 ]  
Rookie
Rank
Gick med  2010-10-13

Jag kanske är trög, men jag får inte ihop den sista meningen alls - kan du kanske omformulera dig? Det känns som det saknas ord eller något.

Postade: 17 Oktober 2010 06:49 - —   [ Ignorera ]   [ # 39 ]  
Senior
RankRankRank
Antal poster:  130
Gick med  2010-04-05
Joeb - 16 Oktober 2010 09:52 -
David Kärrsmyr - 16 Oktober 2010 09:01 -

Är det alltså ett allvarligt resonmang?

Eftersom vi aldrig hittat Jesu kvarlevor så måste han inte bara ha funnits så som det beskrivits i bibeln — utan han måste också ha varit Guds son, återuppstått och tagits upp till himlen igen? Av den enkla anledningen att vi i dag — 2.000 år senare — inte hittat några kvarlevor?

Du har aldrig funderat över det faktum att det saknas utombibliska belägg för att Jesus faktiskt korsfästes och avrättades överhuvudtaget? Att det lika gärna skulle kunna röra sig om fiktion. Vi har inte heller funnit Muhammeds kvarlevor. Betyder det att han faktiskt har flugit upp till himlen på en bevingad häst? Kan vi därmed också lita till Islams trossatser informerat?

Det finns ingen gud! Jag ser nu ett program på TV om hur sanningsenlig koranen är.Hur kan någon intelligent människa överhuvudtaget tycka att något i koranen eller bibeln är någon form av sanning?
Folk blir uppfostrade att tycka (tro) att just deras sätt att försöka förklara livet och döden är det ända rätta! Det finns inte något övertygande bevis för att någon övernaturlig varelse som lägger sig i eller bryr sig om några livsformer ( människor) på en planet i utkanten av en galax ( av 100 miljarder) Enligt en del religioner skapades! människan och himmel och jord för sex tusen år sedan.

Signatur 

“Det finns två företeelser som är oändliga, universum och den mänskliga dumheten. Jag är dock inte säker på den förstnämnda.”
Einstein

3 av 3
3

‹‹ Det sanna Gudsbeviset      Guds egenskaper ››
© 2006-2011 CredoAkademin, Rehnsgatan 20, 113 57 Stockholm. Tfn 08-545 494 70