Tror du på Gud - och i så fall på vilken av dem? |
|
|
Postade: 02 Oktober 2010 04:49 -
—
[ Ignorera ]
|
|
Rookie
Antal poster: 15
Gick med 2010-10-02
|
Under mänsklighetens historia på jorden har människan trott på en stor mängd olika gudar. Vilken Gud tror just du på och varför tror du att det kommit sig att du tror på just den Gud du tror på?
|
|
|
|
|
|
Postade: 02 Oktober 2010 10:56 -
—
[ Ignorera ]
[ # 1 ]
|
|
Rookie
Antal poster: 17
Gick med 2010-10-02
|
Hej!
Tror på en Guds kraft, som är urprunget för liv. Varför människor trott på olika Gudar beror antagligen på kulturer, tiden av utveckling osv.
Det som visas nu i dessa tider är en andevärld, som är kanske nyckeln till Gud. Vi har en själ, som är en del av Gud. Den själen banar vägen för oss i livet genom vår ande. Vårt ande väsen ger oss kommunikation mellan själen, Gud och vårt liv.
Så jag är inte religiös men känner mycket med kristendomen för jag är född i västvärlden förståss. Vore jag född någon annanstans hade jag säkert kännt känslor för annan religion. Men i min värld finns ingen religion, utan en endast tro på den Gud jag nämnt.
Ungefär så är min förklaring på din fråga.
|
|
|
|
|
|
Postade: 03 Oktober 2010 11:01 -
—
[ Ignorera ]
[ # 2 ]
|
|
Senior
Antal poster: 881
Gick med 2008-10-26
|
nocredo - 02 Oktober 2010 02:49 - Under mänsklighetens historia på jorden har människan trott på en stor mängd olika gudar. Vilken Gud tror just du på och varför tror du att det kommit sig att du tror på just den Gud du tror på?
Jag tror på den Gud som skapat himmel och jord och nu strider för att befria oss ur fiendens våld. Varför? För att allt annat lika så föredrar jag att sätta mitt hopp till en värld som är byggd på kärlek och förlåtelse, en värld där det inte är arier och semiter, inte mäktiga och vanmäktiga och en där kvinnor kan göras till ägodel av en brudgum eller ges bort av hennes far, eller (som det ofta är i Sverige) förbjudas av sin mor att välja någon hon passar hop med, men som det enligt seden i hennes land inte anses passande att hon väljer.
28Här är icke jude eller grek, här är icke träl eller fri, här är icke man och kvinna: alla ären I ett i Kristus Jesus. Gal 3:28
34Jesus svarade dem: »Med den nuvarande tidsålderns barn är det så, att män taga sig hustrur, och hustrur givas åt män; 35men de som bliva aktade värdiga att få del i den nya tidsåldern och i uppståndelsen från de döda, med dem är det så, att varken män tag sig hustrur, eller hustrur givas män.Luk 20:34-35
|
|
|
|
|
|
Postade: 04 Oktober 2010 02:36 -
—
[ Ignorera ]
[ # 3 ]
|
|
Rookie
Antal poster: 15
Gick med 2010-10-02
|
Kan man säga att det är en dröm om en bättre värld som är grunden till din religiositet?
|
|
|
|
|
|
Postade: 04 Oktober 2010 03:28 -
—
[ Ignorera ]
[ # 4 ]
|
|
Junior
Antal poster: 27
Gick med 2010-10-04
|
AndersH25 - 03 Oktober 2010 09:01 - nocredo - 02 Oktober 2010 02:49 - Under mänsklighetens historia på jorden har människan trott på en stor mängd olika gudar. Vilken Gud tror just du på och varför tror du att det kommit sig att du tror på just den Gud du tror på?
Jag tror på den Gud som skapat himmel och jord och nu strider för att befria oss ur fiendens våld. Varför? För att allt annat lika så föredrar jag att sätta mitt hopp till en värld som är byggd på kärlek och förlåtelse, en värld där det inte är arier och semiter, inte mäktiga och vanmäktiga och en där kvinnor kan göras till ägodel av en brudgum eller ges bort av hennes far, eller (som det ofta är i Sverige) förbjudas av sin mor att välja någon hon passar hop med, men som det enligt seden i hennes land inte anses passande att hon väljer.
28Här är icke jude eller grek, här är icke träl eller fri, här är icke man och kvinna: alla ären I ett i Kristus Jesus. Gal 3:28
34Jesus svarade dem: »Med den nuvarande tidsålderns barn är det så, att män taga sig hustrur, och hustrur givas åt män; 35men de som bliva aktade värdiga att få del i den nya tidsåldern och i uppståndelsen från de döda, med dem är det så, att varken män tag sig hustrur, eller hustrur givas män.Luk 20:34-35
Skulle man inte kunna ha en sådan värld utan att blanda in religion?
|
|
|
|
|
|
Postade: 04 Oktober 2010 03:34 -
—
[ Ignorera ]
[ # 5 ]
|
|
Senior
Antal poster: 525
Gick med 2010-07-13
|
Python - 04 Oktober 2010 01:28 -
Visst, men Gud vill fortfarande vara med i ett hörn.
Eller… Gud vill faktiskt och har rätt till hela kakan.
|
|
|
|
|
|
Postade: 04 Oktober 2010 03:44 -
—
[ Ignorera ]
[ # 6 ]
|
|
Junior
Gick med 2010-10-04
|
Chrawnus - 04 Oktober 2010 01:34 - Python - 04 Oktober 2010 01:28 -
Varför?
|
|
|
|
|
|
Postade: 04 Oktober 2010 03:51 -
—
[ Ignorera ]
[ # 7 ]
|
|
Senior
Gick med 2010-07-13
|
Python - 04 Oktober 2010 01:44 - Chrawnus - 04 Oktober 2010 01:34 - Python - 04 Oktober 2010 01:28 -
Varför?
För att Han är Universums skapare och människans Återlösare…bl.a.
|
|
|
|
|
|
Postade: 04 Oktober 2010 04:17 -
—
[ Ignorera ]
[ # 8 ]
|
|
Junior
Gick med 2010-10-04
|
Chrawnus - 04 Oktober 2010 01:51 - Python - 04 Oktober 2010 01:44 - Chrawnus - 04 Oktober 2010 01:34 - Python - 04 Oktober 2010 01:28 -
Varför?
För att Han är Universums skapare och människans Återlösare…bl.a.
Personen jag frågade först, skrev så här:
“För att allt annat lika så föredrar jag att sätta mitt hopp till en värld som är byggd på kärlek och förlåtelse, en värld där det inte är arier och semiter, inte mäktiga och vanmäktiga och en där kvinnor kan göras till ägodel av en brudgum eller ges bort av hennes far, eller (som det ofta är i Sverige) förbjudas av sin mor att välja någon hon passar hop med, men som det enligt seden i hennes land inte anses passande att hon väljer”
Du gick med på att det gick att få detta utan religion, men du säger att det ändå är tack vare honom eftersom han finns av andra anledningar till att han ska finnas. Känner du inte själv att du skiftar frågan?
Hursomhelst, till personen som skrev det där tidigare, varför Måste man ha religion för att uppnå det?
|
|
|
|
|
|
Postade: 04 Oktober 2010 05:31 -
—
[ Ignorera ]
[ # 9 ]
|
|
Senior
Gick med 2010-07-13
|
Python - 04 Oktober 2010 02:17 -
Du gick med på att det gick att få detta utan religion, men du säger att det ändå är tack vare honom eftersom han finns av andra anledningar till att han ska finnas. Känner du inte själv att du skiftar frågan?
Nej, Gud och religion är två helt olika saker.
|
|
|
|
|
|
Postade: 04 Oktober 2010 05:34 -
—
[ Ignorera ]
[ # 10 ]
|
|
Junior
Gick med 2010-10-04
|
Chrawnus - 04 Oktober 2010 03:31 - Python - 04 Oktober 2010 02:17 -
Nej, Gud och religion är två helt olika saker.
Aha, nu förstår jag hur du menade.
Men är inte Gud överflödig i sammanhanget?
Måste det finnas en Gud för att detta ska kunna uppnås?
|
|
|
|
|
|
Postade: 04 Oktober 2010 05:39 -
—
[ Ignorera ]
[ # 11 ]
|
|
Senior
Gick med 2010-07-13
|
Python - 04 Oktober 2010 03:34 -
Jo, för människan är till sin natur fördärvard/egoistisk och kommer således aldrig att klara det på egen hand. Om vi hade klarat av det så skulle vi ha gjort det för länge sen.
|
|
|
|
|
|
Postade: 04 Oktober 2010 05:45 -
—
[ Ignorera ]
[ # 12 ]
|
|
Junior
Gick med 2010-10-04
|
Chrawnus - 04 Oktober 2010 03:39 - Python - 04 Oktober 2010 03:34 -
Jo, för människan är till sin natur fördärvard/egoistisk och kommer således aldrig att klara det på egen hand. Om vi hade klarat av det så skulle vi ha gjort det för länge sen.
Idag är vi inte så naturliga längre. Om vi bara var fördärvade och egoistiska så skulle allt redan nu vara kaos. Det finns icke-troende idag som inte är egoistiska och är geniunt goda människor. De behöver inte gud för att vara goda, varför behöver du?
|
|
|
|
|
|
Postade: 04 Oktober 2010 05:54 -
—
[ Ignorera ]
[ # 13 ]
|
|
Senior
Gick med 2010-07-13
|
Python - 04 Oktober 2010 03:45 -
Idag är vi inte så naturliga längre. Om vi bara var fördärvade och egoistiska så skulle allt redan nu vara kaos. Det finns icke-troende idag som inte är egoistiska och är geniunt goda människor. De behöver inte gud för att vara goda, varför behöver du?
Men jag tror ju inte att det är så att det är på grund av människornas genuina godhet som det inte är kaos. Snarare är det så att Guds nåd förhindrar att det är värre än vad det skulle kunna vara.
Och jag måste nog hävda att både de icke-troende och troende icke-egoister som finns i dag är i en betydlig minoritet.
Och de behöver Gud för att vara goda, för alla människor utan undantag är egoistiska till sin natur.
Och på tal om kaos så behöver man ju bara läsa morgontidningen för att se att hela världen kommer att gå i fördärvet om inget händer.
|
|
|
|
|
|
Postade: 04 Oktober 2010 06:10 -
—
[ Ignorera ]
[ # 14 ]
|
|
Junior
Gick med 2010-10-04
|
Chrawnus - 04 Oktober 2010 03:54 - Python - 04 Oktober 2010 03:45 -
Men jag tror ju inte att det är så att det är på grund av människornas genuina godhet som det inte är kaos. Snarare är det så att Guds nåd förhindrar att det är värre än vad det skulle kunna vara.
Och jag måste nog hävda att både de icke-troende och troende icke-egoister som finns i dag är i en betydlig minoritet.
Och de behöver Gud för att vara goda, för alla människor utan undantag är egoistiska till sin natur.
Och på tal om kaos så behöver man ju bara läsa morgontidningen för att se att hela världen kommer att gå i fördärvet om inget händer.
Hur kan du vara så säker på att det är Gud som ser till att saker inte är värre än dem är?
Skulle det inte vara trevligare att låta det vara tack vare människan? Om du bad till gud innan ett svårt prov och klarade det, mot all förväntan, skulle det inte vara trevligare att ge dig själv den där tacksamheten som du annars ger till gud?`
Vi är inte fördömda på något sätt, det är upp till oss själva om vi klarar något eller inte. Det är upp till oss själva om vi skapar kaos eller inte. Därför är det upp till oss själva att se till att det inte händer om vi inte vill det.
Istället för att förlita sig på att Gud fixar det, skulle det inte vara bättre om vi själva försökte göra något åt det? Vi är inte fördömda om vi gör något åt det, du menar att vi inte kan göra något åt det, men teoretiskt sätt.. Tror du inte att människan kan förstå varför det är fel att vara egoistisk och därefter lära sig av det, uppfostra sina barn bättre osv. Skulle inte det ge oss den bättre världen du söker?
|
|
|
|
|
|
Postade: 04 Oktober 2010 06:10 -
—
[ Ignorera ]
[ # 15 ]
|
|
Senior
Antal poster: 881
Gick med 2008-10-26
|
nocredo - 04 Oktober 2010 12:36 - Kan man säga att det är en dröm om en bättre värld som är grunden till din religiositet?
Jag vet inte vad du menar med religösitet, men min tro grundar sig i det jag hoppas och på Jesu verk.
|
|
|
|
|