Sök       Avancerad sökning

2 av 2
2
Har Gud designat samtliga livsformer?
Postade: 06 Oktober 2010 08:54 - —   [ Ignorera ]   [ # 16 ]  
Senior
RankRankRank
Antal poster:  177
Gick med  2009-08-21
Marrewskij - 29 September 2010 05:54 -

Marrewskij - 29 September 2010 12:22 -
Ja, kanske. Men vilka är vi att bedöma Guds vägar till sina mål?

Men kristna världen över tycks ju aldrig ha problem med att bedömma hans godhet? Man talar ju ständigt om Jesu verk på korset som alldeles fantastiskt.

Varför ska vi inte få bedömma även i detta fall?

Man tycks resonera på det sättet just när Guds tillvägagångssätt framstår som djupt irrationellt—vilket jag måste tillstå att det gör tämligen ofta.

Det jag menar är att vi, speciellt i vår materialistiskt välbärgade del av världen, fokuserar enbart på minimera temporärt lidande & maximer lycka under vår korta tid är på jorden, det är det som räknas. Den som haft ett lyckligt liv har haft ett meningsfullt & framgångsrikt liv, enligt vårt samhällsideal. Enligt kristendomen är kriterierna för ett lyckat & meningsfullt liv inte riktigt detsamma. Jesu liv, kristendomens kärna, beskriver detta. Hans liv var inte en dans på rosor med ständig fest & lyckliga upplevelser. Nej, hans liv var en stor kamp med många & tuffa människomöten, som till sist avslutas med ett totalt, och till synes helt meningslöst, lidande. Ändå är Jesus liv det mest meningsfulla liv som levts!! Där är alltså en stor skillnad på våra ideal om ett lyckat liv & kristendomens dito.

Angående bedömning av Gud, så gör vi det utifrån de bibliska texterna, inte blint genom att genom våra samhällsidealsglasögon beskåda världen. Där krockar nämligen de båda ståndpunkterna (se ovan). I den ena innebär ett lyckat liv att lidande får så lite plats som möjligt, medan det i den andra är lidande en stor del av förutsättningarna. Utifrån de bibliska texterna kan vi se att Jesus handlingar & uppoffring ÄR fantastisk, vi kan se att livet är en blandning av gott/ont, vilket är en förutsättning för Guds syften. Se bara om Jobs bok, en klassiker inom lidandediskussionen. Även om den inte är helt glasklar i alla avseenden, så framgår det att denna “ont/gott-blandning” krävs för att “testa” äktheten i vår kärlek med varandra & till Gud. Skulle Gud slentrianmässigt belöna dem som kom till honom i form av t.ex. befria från lidande, så är risken stor att vi skulle bli kristna för att det lönar sig, dvs får fördelar jämfört med att vara utanför. Det är inte äkta kärlek! Samma problem kan t.ex. uppstå när någon vinner en stor vinst på lotto. Plötsligt dyker det upp mängder av nya “vänner” som vill visa sin kärlek & uppskattning till dig. Är deras kärlek äkta?? Tveksamt, det ser nog sin chans att dra direkta fördelar av att vara din vän. En sådan vänskap är Gud inte intresserad av, därför krävs en värld vi idag lever i.

Marrewskij - 29 September 2010 12:22 -
Likaså med relationen med Gud. När är det vi människor (jag i allra högsta grad inräknad!!) vänder oss mot Gud? Jo, när livet vacklar & vi upplever tunga perioder. Det är under eller efter stora tragedier som familj, medmänniskor, kyrkor, präster & pastorer etc. fyller sin största roll.

Jag kan absolut köpa ditt resonemang—men jag känner ändå att det är så onödigt makabert och närmast lite utstuderat sadistiskt med någon som sitter och designar guineamaskar som ska leva innanför huden på människor i fattiga länder.

Som sagt, jag säger inte att Gud målmedvetet designat dessa för att planenligt sprida skräck i sin skapelse. Dess ursprung är oklart & tas faktiskt inte upp i de bibliska texterna grin. Men en värld utan problem & lidande skulle med all tydlighet omöjliggöra de kristna & eviga syftena. Kanske är deras ursprung trots allt kopplat till de evolutionära förutsättningar som ändå råder på vår jord, där grundplanen är rubbad & djurlivet tagit okontrollerade vägar.

Jag blir lite nedslagen när jag läser det här.
Gud låter oss lida för han tycker vi behöver det.
Dessutom så har människan under hela sin existens försökt förbättra sina livsvillkor, bättre hygien, god sjukvård, minskad barnadödlighet.
Alltså gett människorna ett bättre liv.
Vad jag förstår så anser du det vara mot guds mening?

Livet saknar ju inte motgångar, folk dör och en del blir ruinerade, kärleksförhållanden löses upp.
Det borde räcka till, men nej, svält ska det va, maskar som kryper genom skinnet, jordbävningar på Haiti.

Då kan gud titta på och se hur vi stärks.

2 av 2
2

© 2006-2011 CredoAkademin, Rehnsgatan 20, 113 57 Stockholm. Tfn 08-545 494 70