Duffel - 18 September 2010 04:33 -
Förlåt, jag spann lite för långt på dina 100 % där.
Att du är helt övertygad om att det inte finns giltiga skäl för att starta krig i Guds namn förstår jag, Chrawnus. Det har ju framgått hela tiden. Sedan har vi som sagt olika hög grad av tilltro på hur människor i pressade situationer väljer att tolka och agera efter sina heliga skrifter.
Det är den specifika domen över omoraliska och gudlösa folk jag undrar över. Framför allt gudlösa, måste det väl vara? När Abraham förhandlar fram sitt avtal med Gud om Sodoms och Gomorras chans att räddas undan undergången blir det ju i stort sett bara Lots familj kvar, och då erbjuder ju ändå Lot sina båda döttrar som kompensation till de otuktiga männen i staden (för att de inte ska ge sig på Guds budbärare) men blir ändå räddad undan svavelregnet. Men i den texten är det ju Gud själv som tar hand om förintandet. Att Lot och döttrarna därpå ägnar sig åt incest för att föra stammen vidare tycks också passera… men du kanske menar att det är möjligt eftersom så skedde före Lagen?
Sedan funderar jag på varför den specifika straffdomen tycks drabba framför allt mindre folkgrupper som står i vägen för det judiska folket just vid tiden för inträdet i Kanaan, medan senare de lika ogudaktiga babylonierna och perserna etc etc breder ut sig och lever ganska gott som stormakter kring Medelhavet och i det utplånade Israel. Visst, Gud använder dem som straffande redskap för att Israels folk har avfallit, svarar du väl nu. Men dessa folk trodde ju fortfarande inte på Gud…?
För det första gäller de här domarna inte bara “gudlösa” folk, utan också Israel. Den enda anledningen till att Gud inte låtit Judarna gå under är på grund av att det skulle innebära att hans namn och ära smutskastades:
Isa 48:1 Hör detta, ni av Jakobs hus, ni som är uppkallade efter Israels namn och flöt fram ur Juda källa, ni som svär vid HERRENS namn och bekänner er till Israels Gud, men inte i sanning och rättfärdighet.
Isa 48:2 Ty ni kallar er efter den heliga staden och stöder er på Israels Gud, som heter HERREN Sebaot.
Isa 48:3 Vad som förut skedde, det har jag för längesedan förkunnat. Av min mun var det förutsagt, jag hade låtit er höra om det. Plötsligt satte jag det i verket, och det inträffade.
Isa 48:4 Eftersom jag visste att du är hård, med en nacke av järn och en panna av koppar,
Isa 48:5 förkunnade jag det för längesedan. Innan det skedde lät jag dig höra om det, för att du inte skulle kunna säga: “Min avgud har gjort det, min skurna och gjutna gudabild har befallt det.”
Isa 48:6 Du har hört det, och kan nu se alltsammans. Vill ni inte erkänna det? Från och med nu låter jag dig höra om nya ting, om fördolda ting som du inte vetat om.
Isa 48:7 Först nu har de skapats, inte tidigare, inte förrän i dag har du hört om dem, för att du inte skall kunna säga: “Det visste jag redan.”
Isa 48:8 Förr fick du inte höra eller veta något om det, ty på den tiden var dina öron inte öppnade. Jag visste ju hur trolös du var, att du kallades överträdare från moderlivet.
Isa 48:9 Men för mitt namns skull håller jag tillbaka min vrede, för min äras skull är jag långmodig, så att du inte blir utrotad.
Angående Sodom och Gomorrah så måste det först påpekas två saker:
1. Ingenstans så står det att det som Lot gjorde mot sina döttrar (Bjöd ut dem åt mobben) eller det som hans döttrar senare gjorde (bedrev incest med sin far) var OK. Det går inte att utifrån Bibelns tystnad kring ett omoraliskt handlande förklara att någonting är OK.
2. Sodom och Gomorrah hade haft en lång tid på sig att omvända sig. Så domen kommer inte direkt ett folk har levt omoraliskt, utan det kommer efter att de en längre stund har förhärdat sig. Det här ser vi bl.a. i 1 Mos 15:13-16:
Gen 15:13 Och HERREN sade till Abram: “Det skall du veta att dina efterkommande skall bo som främlingar i ett land som inte är deras. Där skall de bli slavar, och man skall förtrycka dem i fyrahundra år.
Gen 15:14 Men det folk som gör dem till slavar skall jag döma. Sedan skall de dra ut med stora ägodelar.
Gen 15:15 Men du själv skall gå till dina fäder i frid och bli begravd vid hög ålder.
Gen 15:16 I fjärde släktledet skall de återvända hit. Ty ännu har inte amoreerna fyllt sina synders mått.”
Amoreerna och de andra folken i Kanaan fick alltså 4 generationer på sig att omvända sig innan domen kom.
Angående Babylonierna och Perserna så undkom de ju inte alls domen, Babylon föll ju genom det Medisk-Persiska riket, och Persien föll ju när Alexander den Store besegrade det. Så även Babylon och Persien blev dömda. Så även om det dröjde en stund, så blev de ju ändå dömda till slut.
Angående Israel så kan det ju påpekas att eftersom Israel är Guds eget utvalda folk (Hans förstfödda), så får de dubbelt igen av allt, både välsignelse och förbannelse.:
Deu 21:15 Om en man har två hustrur, en som han älskar och en som han hatar, och både den han älskar och den han hatar har fött söner åt honom och om hans förstfödde är son till den han hatar,
Deu 21:16 då får mannen inte, när han utskiftar arvet åt sina söner, ge förstfödslorätten åt den son han älskar, till skada för sonen till den han hatar, eftersom denne är den förstfödde.
Deu 21:17 Han skall i stället som den förstfödde erkänna sonen till den han hatar, och ge honom en dubbel lott av allt vad han äger. Ty denne är förstlingen av hans livskraft, honom tillhör förstfödslorätten.
Isa 40:1 Trösta, trösta mitt folk! säger er Gud.
Isa 40:2 Tala ljuvligt till Jerusalem och förkunna för det att dess vedermöda är slut, att dess missgärning är försonad, och att det har fått dubbelt igen av HERRENS hand för alla sina synder.
Jer 16:14 Se, dagar skall komma, säger HERREN, då man inte mer skall säga: “Så sant HERREN lever, han som förde Israels barn upp ur Egyptens land”,
Jer 16:15 utan: “Så sant HERREN lever, han som förde Israels barn ut ur landet i norr och ur alla andra länder, dit han hade drivit bort dem.” Ty jag skall föra dem tillbaka till deras land, det som jag gav åt deras fäder.
Jer 16:16 Se, jag skall sända bud efter många fiskare, säger HERREN, och de skall fiska upp dem. Sedan skall jag sända bud efter många jägare, och de skall fånga dem på alla berg och alla höjder och i alla bergsskrevor.
Jer 16:17 Ty mina ögon ser alla deras vägar. De kan inte gömma sig för mitt ansikte och deras missgärning kan inte döljas för mina ögon.
Jer 16:18 Och först skall jag i dubbelt mått vedergälla dem för deras missgärning och synd, därför att de har orenat mitt land med sina livlösa och vedervärdiga gudar och fyllt min arvedel med sina avskyvärdheter.
Så Israel, i egenskap av Guds utvalda folk, straffas alltså hårdare än andra folk, men de får också dubbel välsignelse, när de lever efter Guds vägar.